Hřmící legenda slaví čtyřicítku
čtvrtek, 2. dubna 2009
(TZ Scania, ilustr. foto) Síla, pocity a nezaměnitelný zvuk, to jsou součásti toho, co učinilo vidlicové osmiválce Scania legendou. Připočtěme skvělou úroveň spotřeby v jejich výkonové kategorii, všeobecně známou spolehlivost, skvělý poměr ceny a...
(TZ Scania, ilustr. foto) Síla, pocity a nezaměnitelný zvuk, to jsou součásti toho, co učinilo vidlicové osmiválce Scania legendou. Připočtěme skvělou úroveň spotřeby v jejich výkonové kategorii, všeobecně známou spolehlivost, skvělý poměr ceny a užitné hodnoty a dojdeme ke kombinaci, kterou překonat je téměř nemožné. Úctyhodnou pověst založenou původním čtrnáctilitrovým motorem pozvedl na ještě vyšší úroveň šestnáctilitr představený v roce 2000.
Dlouhodobá provozní efektivnost zhodnocuje vložené investice, vysoká úroveň výkonu navíc zrychluje rychlostní průměr přepravy, mimořádná spolehlivost a dlouhá životnost k tomu ještě přidávají dlouhou provozuschopnost. Šest let vlastnictví místo čtyř znamenají pomalejší ztrátu hodnoty, takže vozidlo „z druhé ruky“ je stále ještě hodnotným a nikoli bezcenným.
To jsou hodnoty, které většina majitelů Scanií s motory V8 považuje za rozhodující faktory kalkulace při volbě vozidla. Jiní se také proto velmi těžce loučí s těmito pracovními partnery. V některých případech pak generální či jen větší oprava motoru po dvou milionech najetých kilometrů učiní srdce vozidla dokonale zdravým pro ještě jeden či dva tak dlouhé životy. Konečná životaschopnost je možná známa, ale nijak výjimečné nejsou případy, kdy nejedna Scania V8 zůstává ve službě i po najetí pěti milionů kilometrů. A dokonce i více.
Zrození krále
Když automobilka představila na konci šedesátých let svůj čtrnáctilitrový vidlicový osmiválec o výkonu 350 koní, jednalo se o nejvýkonnější evropský agregát užitkového vozidla, který toto postavení držel ještě dlouhá léta. Motor V8 učinil Scanii králem silnic.
Vývoj byl zahájen v době, kdy byla považována za přiměřenou výkonová úroveň 250 koní. Konstruktéři Scania - Vabis však usoudili, že tato hranice není dostatečná pro dálkový a těžký provoz, například při svozu dřeva, takže se rozhodli, že zkusí být první, kdo udělá onen průkopnický krok, aby značka zaujala prvenství na trhu.
Průkopnická řešení v roce 1962 souvisela s trendem vývoje nové generace těžkých užitkových vozidel s trambusovými budkami řidiče, které vyjížděly do světa v roce 1968. Tehdejší řadové osmiválce se pod tyto budky jednoduše nevešly, stejně jako větší řadové šestiválce.
Motoráři ve Scanii proto zvolili vidlicovou koncepci, která jim umožnila do moderní konstrukce vestavět agregát o 100 koní výkonnější, než poskytoval jedenáctilitrový řadový šestiválec stejné délky. Výsledkem byl velmi výkonný, ale přitom kompaktní hnací agregát, který dláždil cestu pro uplatnění nové výkonnostní úrovně užitkových vozidel.
Provozní vlastnosti
Během vývojových prací, při ladění výkonu vidlicového agregátu, konstruktéři současně vytvořili koncept nových provozních vlastností motoru. Stanovili charakteristiky chování motoru v jejich vazbě na ostatní části hnacího řetězce během jízdy. Největší výkon je sice důležitý, ale klíčový význam má točivý moment, který určuje jak dobře motor pracuje.
Inženýři Scanie Vabis definovali dobré provozní vlastnosti motoru jako rozhodující prvek toho, co by mělo vozidlo mít - vyžadovat méně časté řazení v jeho rozsahu otáček, poskytovat dobrou tažnou sílu v nízkých otáčkách, mít dostatečnou výkonovou rezervu v celém rozsahu otáček.
Nový vidlicový osmiválec o objemu 14,2 litru neměl žádného reálného předchůdce ve světě vznětových motorů. Byl od počátku koncipován s využitím přeplňování turbodmychadlem a současně dimenzován pro dosažení naprosto mimořádné životnosti. Jako varianta na přání byl ve výkonové úrovni 260 koní k dispozici i pro vestavbu do autobusů a dálkových autokarů, kterým vtiskoval charakter skutečně luxusních korábů silnic.
Modely Scania LB 140 velmi rychle sklidily potlesk na otevřené scéně. Uživateli přinášely spojení vysokého výkonu s mimořádně plochou křivkou točivého momentu, která umožňovala využití již velmi nízkých otáček - příjemnou a efektivní kombinaci vlastností pro těžká vozidla. Mnozí majitelé také měli rádi markantní znak V8, stejně jako svébytný a příjemný hlasitý zvuk motoru. Všechny tyto vlastnosti s naprosto vynikající spolehlivostí a životností učinilo čtrnáctilitrové osmiválce skutečnou legendou.
Výkon versus hmotnost
V polovině sedmdesátých let odborníci zabývající se bezpečností dopravy zkoumali udržitelnost plynulosti provozu a eliminaci komplikujících momentů. V Německu došli k doporučení, aby poměr výkonu motoru vůči hmotnosti vozidla činil 8:1, tedy nepatrně více než 300 koní pro soupravu o hmotnosti 38 tun. Scania V8 o výkonu 375 koní však již tehdy poskytovala dokonce téměř 10 koní na tunu. Hodnotu, která ani o pětadvacet let později v evropském těžkém provozu nebyla zcela běžná - 400 k na 40 tun soupravy v roce 2000.
Mezitím však Scania V8 již poskytovala dostatečnou výkonovou rezervu také větším tonážím. Dnes, v době velmi častého nasazování šedesátitunových sestav (nejen) ve Skandinávii, výkonem okolo 600 k poskytuje nadále 10 koní na tunu.
Čtrnáctilitrový úspěch
Výkonová hranice čtrnáctilitrového agregátu byla v několika krocích postupně zvyšována až na 530 k, respektive 2300 Nm v konečné verzi vyráběné v letech 1995 - 2001. Výkon tedy vzrostl o 50 %, točivý moment dokonce o 85 %.
Rok 1969 1995
Uspořádání V8 (V90°) V8 (V90°)
Emise - - Euro 2
Zdvihový objem 14 200 cm3 14 200 cm3
Vrtání a zdvih 127 x 140 mm 127 x 140 mm
Největší výkon 350 k 530 k
Točivý moment 1245 Nm 2300 Nm
Na 140 000 čtrnáctilitrových motorů V8 bylo vyrobeno mezi roky 1969 - 2001. Instalovány byly do užitkových vozidel, využívány jako stacionární, nebo poháněly lodě, stejně jako na 900 autobusů.
Šestnáctilitrový následník
V roce 2000 byl představen zcela nově konstruovaný vidlicový osmiválec. Tentokrát o objemu 16 litrů a koncipovaný na bázi modulárního způsobu stavby, využitím řady společných montážních prvků motorových řad o objemu 9, 11 a 13 litrů. Později byl vyladěn podle požadavků norem Euro 4 a Euro 5. Nejvýkonnější verze nyní disponuje hodnotou 620 k a 3000 Nm.
Rok 2000 - současnost
Uspořádání V8 (V90°) V8 (V90°)
Emise Euro 3 Euro 5
Zdvihový objem 15 600 cm3 15 600 cm3
Vrtání a zdvih 127 x 154 mm 127 x 154 mm
Největší výkon 580 k 620 k
Točivý moment 2700 Nm 3000 Nm
Na mnoho let se pak Scania stala jednoznačně nejprodávanějším vozidlem ve výkonové kategorii nad 500 k. Její vidlicový osmiválec například vtrhl do Itálie doslova jako bouře a stal se dodnes nejprodávanějším na zdejším trhu.
Respekt si získal zejména kompaktností stavby, skvělým poměrem hmotnosti a výkonu, stal se nesmírně populárním také ve specifických aplikacích, jako jsou dumpery, těžká speciální vozidla, lodě a vojenská technika.
Od roku 1969 opustilo montážní linky více než čtvrt milionu těchto skvělých motorů. A v současnosti je jich v provozu na sto tisíc.