Geometrie a pneu klíčem k nižší spotřebě  |  Archiv 2006 - 2012  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Archiv 2006 - 2012 » Geometrie a pneu klíčem k nižší spotřebě

Geometrie a pneu klíčem k nižší spotřebě

 
image1009

čtvrtek, 23. září 2010

Náklady na palivo tvoří třetinu provozních nákladů nákladního automobilu. Předpokládáme-li, že průměrná evropská návěsová souprava pro dálkovou přepravu najede 160 000 kilometrů ročně a spotřebuje 30 litrů paliva na 100 km při ceně nafty 1,1 Eura za...

 

Náklady na palivo tvoří třetinu provozních nákladů nákladního automobilu. Předpokládáme-li, že průměrná evropská návěsová souprava pro dálkovou přepravu najede 160 000 kilometrů ročně a spotřebuje 30 litrů paliva na 100 km při ceně nafty 1,1 Eura za litr, dosahují roční náklady na palivo více než 50 000 Euro.

Naštěstí podstatné snížení těchto nákladů nevyžaduje žádnou vědeckou revoluci.
„Při návštěvách u zákazníků často pozorujeme nerovnoměrné opotřebení pneumatik na nákladních a přívěsných vozidlech. To je zřejmá známka nesprávné geometrie náprav,“ říká Arne-Helge Andreassen, business area manager pro pneumatiky a geometrii náprav společnosti Volvo Trucks.

Skutečností je, že až dvě třetiny evropských souprav nákladních vozů jezdí s nesprávnou geometrií náprav. To spolu s nesprávnými typy pneumatik a jejich nesprávným nahuštěním způsobuje výrazné zvýšení spotřeby paliva.
Pro získání reálných dat o tom, jak významně tyto faktory ovlivňují spotřebu paliva, provedla společnost Volvo Trucks ve spolupráci s výrobcem pneumatik Michelin rozsáhlý test na zkušebním okruhu společnosti Volvo ve švédském Hälleredu.

V testech byly použity dva identické nákladní vozy Volvo FH 4 x 2, z nichž každý byl vybaven 13litrovým motorem Euro 5 o výkonu 500 koní a měl připojen plně naložený třínápravový návěs. Každá ze souprav měla celkovou hmotnost 40 tun.
V období dvou týdnů nákladní vozy absolvovaly množství různých testů. Jedna ze souprav jezdila s nesprávným nastavením geometrie náprav.

„Pokud zadní kola přívěsu směřují k okraji silnice, způsobuje to, že přední část přívěsu je vytlačována ven směrem ke středu silnice. To potom znamená, že se přívěs pohybuje diagonálně a chová se jako obrovská plachta zachytávající proudění vzduchu. Jen se podívejte na silnice, kde uvidíte mnoho souprav nákladních vozů, které se pohybují diagonálně,“ říká Per Nilsson ze společnosti TruckCam, která zajišťovala měření a kalibraci zařízení použitého v testech.

„Například obě kola mohou mít jednomilimetrovou sbíhavost, to znamená, že by vpředu směřovala mírně dovnitř, v jakémsi ‚holubím‘ postoji,“ vysvětluje. „Potom když nákladní vůz zvyšuje rychlost a pohybuje se rychlostí 80 km/h, kola jsou odtlačována od sebe, až jsou přesně rovnoběžná.“ Souprava jezdila také s různými pneumatikami a jejich různým nahuštěním.

Druhá souprava sloužila jako referenční vozidlo a byla provozována stále s optimálním nastavením geometrie náprav. „Jedna třetina spotřeby paliva vzniká působením valivého odporu pneumatik. Proto je nejdůležitější věcí mít ty správné pneumatiky. Kontrola tlaku v pneumatikách – který má také značný vliv na spotřebu paliva – je také velmi důležitá,“ říká Jacques de Giancomoni, technický account manažer společnosti Michelin.

Nákladní vozy byly opatřeny nejen měřiči spotřeby paliva, ale i speciálními přístroji na monitorování skutečné rychlosti, opotřebení pneumatik, tlaku v pneumatikách, valivého odporu apod. Před absolvováním každého zkušebního cyklu soupravy hodinu jezdily, aby se prohřály motor, převodovka a zadní náprava, a díky tomu byly výsledky testů co nejspolehlivější.

Celkový proběh vozů během testovacích cyklů byl něco přes 1 000 kilometrů. Analýza obrovského množství dat odhalila, že rozdíl ve spotřebě paliva může v závislosti na nastavení a vybavení kol dosáhnout až 14,5%. Volbou pneumatik je možné snížit spotřebu až o 11% a správný tlak v pneumatikách přináší úsporu 1%, zatímco správné nastavení geometrie náprav může spotřebu paliva snížit o 2,5%.

Ilustrační foto

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz