Felix: Zveřejněte data ospravedlňující rozšíření mýta
čtvrtek, 8. prosince 2011
Především z krajů začínají opět volat hlasy po rozšíření mýta na silnice druhých a třetích tříd. Naposled se ozval Michal Hašek, hejtman a předseda Asociace krajů ČR, s tím, že „po rozšíření mýta na silnice prvních tříd se kamiony logicky přesunuly...
Především z krajů začínají opět volat hlasy po rozšíření mýta na silnice druhých a třetích tříd. Naposled se ozval Michal Hašek, hejtman a předseda Asociace krajů ČR, s tím, že „po rozšíření mýta na silnice prvních tříd se kamiony logicky přesunuly na silnice, které byly zadarmo.“ Tato „logika“ ovšem nekoresponduje ani s logistickou realitou dopravních firem, ani s čísly z dosud provedených výzkumů, ale je pouze mýtem zastánců dalších investic do systému elektronického mýta.
Dle dostupných studií se objíždění mýtných úseků děje pouze v řádu jednotlivých procent. podle Centra dopravního výzkumu je až třetina nákladních vozidel „podezřelých z objíždění“ obsluhou samotného postiženého místa a až o 50 % zvyšuje přítomnost nákladních automobilů blízkost logistického centra či průmyslové zóny. Je tedy více než pravděpodobné, že zpoplatnění silnic nižších tříd proudy objíždějících kamionů na dálnice nevyžene, protože žádné takové proudy neexistují, ale pouze významně zdraží místní dopravu.
ČESMAD BOHEMIA již mnohokrát poukazoval na to, že k omezení vjezdu nežádoucích nákladních vozidel do určitých oblastí je nejefektivnější a nejlevnější použít zákazových značek s dodatkovou tabulkou, udělující výjimku zásobování a vozidlům se sídlem firmy v dané lokalitě. V současných vážných ekonomických problémech státu je velmi nezodpovědné experimentovat s extrémně nákladnými systémy údajně regulujícími dopravu, které zbytek Evropy odmítá.
Dle našich informací disponuje Ministerstvo dopravy ČR analýzou od firmy PricewatehouseCoopers hodnotící efektivitu výběru mýtného na silnicích nižších tříd negativně. Žádáme proto urychlené zveřejnění výsledků této studie, která by měla vnést reálná data do poněkud emocionální debaty krajských politiků. Zároveň upozorňujeme na fakt, že i některé kraje (např. Jihočeský, Liberecký) disponují analýzami, které rozšíření mýta nedoporučují.
Martin Felix