Drahá nafta v ČR ničí dopravce i rozpočet
úterý, 10. ledna 2012
Pátá nejdražší nafta v Evropě již třetím rokem trápí Českou republiku. Silný dolar, vysoká cena ropy na světových trzích a neprozřetelně zvýšená spotřební daň v roce 2010 stojí za rekordními cenami nafty u českých čerpacích stanic. Českým dopravcům...
Pátá nejdražší nafta v Evropě již třetím rokem trápí Českou republiku. Silný dolar, vysoká cena ropy na světových trzích a neprozřetelně zvýšená spotřební daň v roce 2010 stojí za rekordními cenami nafty u českých čerpacích stanic. Českým dopravcům tak po opětovném 25% navýšení mýta přinesl letošní leden další zásadní zvýšení nákladů.
Prostřednictvím zvýšeného mýtného ovšem loni silniční dopravci přispěli do státního rozpočtu rekordní částkou. Ta bude po letošním opětovném navýšení nepochybně znovu překonána. Situace po navýšení spotřební daně však měla opačný efekt. Protože cena nafty je ve většině Evropy nižší, upustila od tankování v ČR nejen tranzitující vozidla, ale v zahraničí kupují pohonné hmoty i české kamiony. Smutným výsledkem tak je, že státní rozpočet přichází ročně o 6 – 8 miliard korun.
Kamiony, jejichž dojezd je více než dva tisíce kilometrů, nemají žádný důvod nechávat své peníze v České republice, ale bohužel naopak přispívají zahraničním rozpočtům. Je nepochopitelné, že v době obrovského tlaku na snižování schodku státního rozpočtu se ministerstvo financí nesnaží napravit chybu se zvýšením spotřební daně a nechává si pod rukama unikat miliardy do zahraničí. „Již rok se marně snažíme o schůzku s ministrem financí, na které bychom mu prezentovali jasná čísla, o kolik český rozpočet přichází. Zdá se ale, že ministr Kalousek nemá o miliardy od českých dopravců zájem, což je v dnešní situaci nepochopitelné. Touto nezodpovědností by se měla urychleně začít zabývat vláda.“ konstatuje Martin Špryňar, generální tajemník Sdružení ČESMAD BOHEMIA.
Martin Felix