Dopravní nehody v nákladní dopravě  |  Archiv 2006 - 2012  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Archiv 2006 - 2012 » Dopravní nehody v nákladní dopravě

Dopravní nehody v nákladní dopravě

 
image1163

pátek, 1. května 2009

Dopravní nehody silniční nákladní dopravy jsou v současnosti jednoznačnou prioritou v oblasti dopravní nehodovosti. Dosud však tento problém není dostatečně vnímán v celém svém rozsahu a omezuje se zpravidla na nedostatečně komentovanou statistiku....

 
Dopravní nehody silniční nákladní dopravy jsou v současnosti jednoznačnou prioritou v oblasti dopravní nehodovosti. Dosud však tento problém není dostatečně vnímán v celém svém rozsahu a omezuje se zpravidla na nedostatečně komentovanou statistiku. Smyslem této úvahy je ukázat na potřebu vážné objektivizace, která dnes výrazně chybí.
Především nejde pouze o vozidla určená pro nákladní dopravu. Výrazným způsobem narůstají počty i dalších druhů vozidel, které až do devadesátých let minulého století výrazně absentovaly. Typickým příkladem jsou motocykly a malá nákladní vozidla (kategorie N1). Vysoké počty osobních automobilů jsou potom samozřejmostí. Zcela novým faktorem v účasti na silničním provozu je sportovní a turistická cyklistika. Přestože je zde celospolečenská i unijní snaha po oddělení této nemotorové dopravy od motorové, zatím společnou účast cyklistů v motorovém provozu nelze ani zdaleka plně vyloučit.
Velmi důležité je roztřídění nákladních vozidel. Statistika dopravních nehod dosud nespecifikuje dopravní nehody nákladních vozidel podle jednotlivých druhů. Široká veřejnost si proto dopravní nehody nákladních vozidel spojuje především s tahači opatřenými návěsem.
Dopravní nehody, jejichž příčinou je nezvládnutí řízení, bývají zaviněny různým, často nesprávným, uložením nákladu. Příkladem je nezvládnutí vozidla při změně směru jízdy u částečně naplněných cisteren, dále při náhlém zabrzdění vozidla přepravujícího betonové směsi, uvolnění nákladu dlouhého dřeva, nebo při přepravě vozidel. Změny těžiště, nezajištěný náklad nebo smyk vozidla na mokrém nebo namrzlém povrchu jsou častou příčinou nehody (a nejedná se vždy o klasický tahač s návěsem).
Poněkud odlišným příkladem je nákladní vozidlo skříňové a to kategorie N1. Dopravní nehody u těchto vozů mají výrazně odlišné příčiny a charakter. Jízdní vlastnosti se výrazně mění, jestliže vozidlo jede s nákladem nebo bez něho.
Dopravní nehody se svým charakterem proto velmi blíží příčinám dopravních nehod osobních vozidel. Na prvním místě je vždy nutno uvést nehody z důvodů nepřiměřené rychlosti, nedodržení bezpečné vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla a nesprávného předjíždění.    
O jak významný podíl na dopravní nehodovosti nákladních vozidel jde, lze velmi snadno doložit statistickým údajem: V roce 2007 bylo u vozidel s hmotností do 3,5 t zaznamenáno celkem 13 676 dopravních nehod, u vozidel od 3,6 do 7,5 t to bylo 3649 nehod, u vozidel od 7,6 až do 11,9 t 2965 nehod a nad 12 t došlo k 9223 nehodám.
Jestliže se na nehodovosti vozidel nad 12 t nezanedbatelnou účastí podílí vozidla zahraničních dopravců, u kategorie vozidel do 3,5 t tomu tak není. V případě těžkých vozidel tedy řešíme problém, který se stal závažným zejména vstupem do EU.

Více o nehodovosti v silniční nákladní dopravě se dočtete v časopise Truck & business č. 2/09.

 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz