DKV: PROFESIONÁLNÍ NAFTA
úterý, 27. září 2011
Model profesionální nafty se v Evropě osvědčil. V září nás o tom přesvědčil na tiskové konferenci DKV Euro Service - předního poskytovatele služeb pro dopravce na evropském trhu - ředitel české pobočky společnosti DKV Ondřej Pavlík.
„Pokud by...
Model profesionální nafty se v Evropě osvědčil. V září nás o tom přesvědčil na tiskové konferenci DKV Euro Service - předního poskytovatele služeb pro dopravce na evropském trhu - ředitel české pobočky společnosti DKV Ondřej Pavlík.
„Pokud by český stát zavedl tzv. profesionální naftu, mohl by na dodatečném výběru daní získat tři až deset miliard korun,“ uvedl ředitel na úvod. Navržené opatření by vyžadovalo - po vzoru jiných evropských zemí zavést vratku části spotřební daně, která by českým dopravcům snížila vysokou cenu nafty v ČR a v mezinárodní dopravě by je motivovala k omezení tankování v zahraničí. To prudce stouplo po zvýšení spotřební daně k 1. lednu 2010 a český stát tak podle odhadů DKV v roce 2010 přišel na výběru daně o zhruba 8 miliard korun.
Podle analýz DKV by v případě České republiky za každých 100 milionů litrů „nové“ motorové nafty, o které by se v důsledku refundace spotřební daně zvýšilo tankování v ČR, stát inkasoval na daních 1,8 miliardy Kč. Prvních 100 milionů litrů přinese vyrovnání nákladů a příjmů, je ale pravděpodobné, že s ohledem na zvolenou sazbu a situaci v jiných zemích může stát nově inkasovat 3–10 miliard Kč, odhaduje DKV. Celkový objem prodané motorové nafty na českém trhu za rok 2010 byl 4,5 miliardy litrů, přičemž podle odhadů DKV nákladní doprava nad 7,5 t (na kterou by se po vzoru jiných států aplikovala profesionální nafta) představuje 2 miliardy litrů.
„Po navýšení spotřební daně z 9,95 na 10,95 koruny za litr motorové nafty k 1. lednu 2010 jsme upozorňovali, že dojde k výraznému odlivu čerpání našich dopravců ve prospěch levnějších zemí Evropské unie,“ uvádí O. Pavlík a dodává: „Tento předpoklad se potvrdil a v současné době až 35 procent našich zákazníků přesunulo tankování do zemí s levnější naftou.“
V Evropě jsou v současné době čtyři země, které vysokou cenu nafty kompenzují vratkami části spotřební daně. Jde o Španělsko, Francii, Belgii a Slovinsko. Model profesionální nafty je vyzkoušený a osvědčil se jako vhodný nástroj, jak přitáhnout tankování do dané země. „Např. Slovinsko se po navýšení spotřební daně v Rakousku o 5 eurocentů stalo hlavní tankovací zemí pro trasy směrem z Turecka a Balkánu do západní Evropy,“ uvádí O. Pavlík. V Česku je jedna z nejvyšších spotřebních daní v Evropě, prostor pro její snížení dopravcům zde tedy určitě je.
Celý článek najdete v tištěném časopisu Truck & Business č. 4/2011, který vyjde koncem listopadu.