DKV očekává pokles
úterý, 20. prosince 2011
V příštím roce dojde ke snížení spotřeby obyvatel, která byla dosavadním tahounem ekonomiky. Vyplývá to z analýz společnosti DKV Euro Service, která jako přední poskytovatel služeb pro dopravce na evropském trhu sleduje trendy v nákladní dopravě....
V příštím roce dojde ke snížení spotřeby obyvatel, která byla dosavadním tahounem ekonomiky. Vyplývá to z analýz společnosti DKV Euro Service, která jako přední poskytovatel služeb pro dopravce na evropském trhu sleduje trendy v nákladní dopravě. „Minimální množství přeprav nadměrných nákladů navíc ukazuje, že se letos neinvestovalo do větších celků,“ říká Ondřej Pavlík, výkonný ředitel české pobočky DKV Euro Service. „Obrovsky naběhl automotivní průmysl, ale i zde vidíme na sklonku roku pokles. Bereme-li tedy kamionovou dopravu jako funkci stavu ekonomiky, pak naše údaje potvrzují očekávaný pokles v roce 2012.“
DKV jako celoevropská firma má k dispozici data a analýzy trhu ze všech evropských zemí, kde přímo nebo nepřímo působí. „Z těchto údajů jednoznačně vyplývá pokles míry optimismu podnikatelů směrem z Východu na Západ,“ uvádí Ondřej Pavlík. „Zatímco v Pobaltí, Turecku, Rumunsku a na Balkáně vidíme vyšší míru optimismu, směrem na Západ silně klesá. Česko je v tomto směru ještě neutrální, ale západní země jsou, pokud jde o budoucí hospodářský vývoj, silně pesimistické.“ Pro DKV byl letošní rok velmi úspěšný, růstové plány byly překročeny jak v Česku, tak v rámci celé Evropy. „K výborným hospodářským výsledkům nám hodně napomáhá právě rozvoj ekonomiky států východní Evropy a kvetoucí exportní byznys,“ vysvětluje Ondřej Pavlík.
Z pohledu českých dopravců byl rok 2011 složitý. Enormní provozní náklady, dané zejména vysokou cenou nafty, která je jednou z nejvyšších v Evropě, zvýšení sazeb mýtného a dalších souvisejících nákladů způsobily, že marže dopravců klesly na kritickou mez. V důsledku toho většina dopravců nebyla schopna tvořit rezervy pro další období. „Obáváme se, že tato situace se v příštím roce nezlepší,“ říká Ondřej Pavlík. „Naopak vzhledem k dalšímu zvýšení mýtného budou dopravci pod stále větším tlakem a řada z nich bude zřejmě nucena jezdit za sazby pod svými náklady, aby byla vůbec schopna splácet leasingy na vozidla apod.“
DKV proto opakovaně doporučuje zavedení tzv. profesionální nafty, tedy vratky části spotřební daně, která by českým dopravcům snížila vysokou cenu nafty v ČR a v mezinárodní dopravě by je motivovala k omezení tankování v zahraničí. V současné době až 35 procent českých zákazníků DKV přesunulo tankování do zahraničí.