DHL jako hlídač nízkých emisí
pátek, 2. září 2011
Na zajímavou cestu nás pozvala společnost DHL. Vydali jsme se do Kolína nad Rýnem, abychom navštívili její inovační centrum a zjistili, jak je tato nadnárodní korporace daleko s elektromobilitou, jak vypadají její aktivity v automobilovém průmyslu...
Na zajímavou cestu nás pozvala společnost DHL. Vydali jsme se do Kolína nad Rýnem, abychom navštívili její inovační centrum a zjistili, jak je tato nadnárodní korporace daleko s elektromobilitou, jak vypadají její aktivity v automobilovém průmyslu a jak DHL působí v ČR.
Na cestu jsme se vydali symbolicky letadlem – velká část zásilek této společnosti je po světě dopravována také její vlastní letadlovou flotilou. Do cílových destinací přímo k zákazníkům se pak zásilky dostávají obvykle automobily a právě ve městech je největší problém s emisemi. A protože si DHL chce zachovat image společnosti přívětivé k přírodě, stále více experimentuje s elektromobily – města jsou totiž zatížena emisemi nejvíce a navíc je po vzoru Německa trendem současnosti zavádění nízkoemisních zón. A právě popojíždění na krátké vzdálenosti po městech je pro elektromobily na současném vývojovém stupni ideální využití. Ve městech se automobily poháněné elektřinou pohybují jako ryba ve vodě a to hodně mrštná ryba s velkou akcelerací. Portfolio elektromobilů u DHL je přitom zatím velmi široké a dá se říci, do budoucna se ale může stát, že se některý model lépe osvědčí a vytlačí některé jiné značky. DHL má nyní po celém světě v kategorii nejmenších užitkových vozů elektromobily VW Caddy, Renault Kangoo, Ford Transit Connect jezdí v New Yorku. O velikost výš pak pro DHL pracuje MB eVito, Ford Transit a Iveco eDaily.
DHL přitom nemá jen starosti se svými elektromobily. Protože jde o globální zásilkovou službu, DHL se stará také o přepravu součástek pro automobilový průmysl a právě elektromobily jsou něčím novým i v této oblasti – například baterie pro elektromobily není možné z bezpečnostních důvodů přepravovat letecky. Firma se navíc také podílí na výstavbě dobíjecí infrastruktury například v Německu.
V meziměstském provozu jsou zásilky DHL dopravovány na kratší vzdálenosti, kde by se nevyplatil letecký provoz, nákladními automobily a kamiony. U nich je zatím masovější rozšíření alternativních způsobů pohonu nereálné, ale ani v této oblasti DHL neusíná na vavřínech – snaží se alespoň zhospodárnit provoz, což jde ruku v ruce s tím, že doprava je zároveň ekologicky přijatelnější.
Snížení emisí, nebo jejich úplnou eliminaci je u nejmenších užitkových vozů možné vyřešit zavedením elektromobilů, v kategorii nákladních automobilů je to ale o trochu komplikovanější. DHL přitom nečeká jen na to, s čím přijdou samotní výrobci nákladních automobilů a například také – ve spolupráci s menšími firmami – vyvíjí vlastní řešení pro zvýšení hospodárnosti provozu. Jde například o elektronické omezovače rychlosti i další zlepšení v oblasti aerodynamiky vozů. Výsledky svého vývoje si ale DHL nenechává pro sebe – vedle toho, že je přímo uplatňuje na svých vozidlech, se také snaží komunikovat například s výrobci, kterým doporučuje jednotlivá řešení zařadit přímo do sériově vyráběných automobilů – a když se firma velikosti DHL obrátí na výrobce, často její výzvy bývají vyslyšeny – vždyť tak velký klient, který po celém světě provozuje desetitisíce automobilů (v kategotii 3,5 – 12 tuny jich má DHL 66 000 a od 12 tun výše 15 000!) by se jen velmi těžce odmítal.
Celý článek najdete v tištěném časopisu Truck & Business, který vyjde před koncem září.