Deflektor sníží spotřebu o 2%
čtvrtek, 23. září 2010
Scania zahájila provozní testy zadního deflektoru známého jako „lodní
záď“, který může snížit spotřebu paliva až od dvě procenta, což představuje roční
úsporu až 1200 litrů nafty a tří tun emisí CO2 u užitkového vozidla, které najezdí na
200...
Scania zahájila provozní testy zadního deflektoru známého jako „lodní
záď“, který může snížit spotřebu paliva až od dvě procenta, což představuje roční
úsporu až 1200 litrů nafty a tří tun emisí CO2 u užitkového vozidla, které najezdí na
200 000 km za rok. Deflektor je instalován na standardní třínápravový návěs užívaný v evropské těžké dálkové přepravě. Délka soupravy se úpravou zvětší o 30 cm, což je ekvivalent mimořádné délky povolené pro záďovou instalaci zdvihacích zařízení nebo převoz nakládacích zařízení v souladu s direktivou Evropské unie 97/27 EC.
„Testy jsou omezeny na Švédsko a Dánsko, ale očekáváme rozhodující slovo příslušných orgánů Německa a Nizozemska pro formulaci a začlenění schvalovací položky do norem EU,“ konstatuje Anders Gustavsson, výkonný ředitel Scania Transport Laboratory (Scania Transportlaboratorium AB). Dvouprocentní snížení spotřeby nepřináší jen snížení nákladů dopravního průmyslu, ale má také pozitivní vliv na životní prostředí.
„U vozidel sloužících společnosti Transport Laboratory, která najezdí na 360 000 km ročně a spotřebují průměrně 26 l/100 km, to představuje roční úsporu 1900 litrů a 5000 kg CO2 na vozidlo a rok. Tato aerodynamická úprava je pozitivem jak pro ziskovost dopravního průmyslu, stejně jako pro životní prostředí a je rovnocenná výsledkům několika let vývoje motorů a podvozků vozidel,“ dodává Gustavsson.
Poslední návrhy předložené unii mohou zdokonalit nyní platnou direktivu 97/24 EC
připuštěním provozu návěsů vybavených záďovými deflektory, které jsou o 30 cm delší.
„Tato řešení nezasahují neoprávněně do formátu nákladového prostoru a mohou být instalována také dodatečně na stávající vozidla. Ve světle toho doufám, že výrobce přípojných vozidel toto řešení zaujme natolik, že je začnou vyvíjet a instalovat. Tvoří jej velmi jednoduché technické řešení, které může rychle a jednoduše snížit provozní náklady dopravců a dopad na životní prostředí,“ konstatuje Gustavsson.
Společnost Transport Laboratory je pobočkou plně vlastněnou automobilkou Scania, která testuje a posuzuje charakteristiky vozidel a výkony v silniční dopravě nákladů.