Další mýtné bez tendru? SkyToll se ohrazuje
úterý, 28. prosince 2010
Společnost SkyToll zaskočila informace, že Ministerstvo dopravy České republiky hodlá s firmou Kapsch podepsat dohodu o zpoplatnění silnic I. třídy. Česká televize 9. 12. 2010 v hlavní zpravodajské relaci „Události“ oznámila, že „ministerstvo...
Společnost SkyToll zaskočila informace, že Ministerstvo dopravy České republiky hodlá s firmou Kapsch podepsat dohodu o zpoplatnění silnic I. třídy. Česká televize 9. 12. 2010 v hlavní zpravodajské relaci „Události“ oznámila, že „ministerstvo dopravy a společnost Kapsch jsou blízko dohodě o zpoplatnění dalších silnic první třídy.“ Podle ČT se tak má stát bez výběrového řízení a bez porovnání nabídky Kapsche s jinými návrhy, které ministerstvo dostalo potom, co si samo vyžádalo předběžné nabídky od všech relevantních firem.
„Záměr ministerstva dopravy nás velmi zaskočil. Nabídka, kterou jsme České republice odevzdali, je nejen výrazně levnější, ale zároveň přináší rychlejší a efektivnější zpoplatnění 9000 km silnic 1., 2. i 3. třídy. Zdá se, že ministerstvo, bez vyhodnocení předběžných nabídek a ještě před zveřejněním avizované koncepce rozvoje dopravy České republiky, sahá po dílčím a nekoncepčním řešení zpoplatnění pouze 1000 km silnic,“ řekl Matej Okáli, generální ředitel a předseda představenstva společnosti SkyToll.
Nabídka společnosti SkyToll je o více než miliardu nižší než nabídka Kapsche, přičemž však zahrnuje až čtyřnásobně větší rozsah silnic. SkyToll navrhuje za 3,6 miliardy Kč zpoplatnění 9000 km silnic oproti Kapschi, který za 4,8 miliardy Kč nabízí zpoplatnění pouze 2500 km silnic. Výběr mýta satelitní technologií SkyToll může navíc za stejné časové období přinést více jak dvojnásobné množství peněz. Místo 19 miliard korun přes mikrovlnný systém je možné vybrat až 40 miliard s využitím satelitu.
SkyToll také odmítá tvrzení, že Kapsch postaví mýtné brány na vlastní náklady. „Někdo tu klame veřejnost. Mýtné brány zaplatí český daňový poplatník. Náklady na výstavbu se totiž odečtou z vybraného mýta. To, co je dnes „zadarmo“, se zaplatí zítra,“ zdůraznil Okáli.
Podle něj neobstojí ani argument ministerstva, že výběrové řízení by neúměrně oddálilo začátek zpoplatnění silnic nižších kategorií. Původní tendr na zpoplatnění českých dálnic totiž trval od vyhlášení po podpis smlouvy pouze 9 měsíců. „SkyToll dokáže zpoplatnit 9000 km silnic za půl roku. Jsem přesvědčený, že Kapsch to není schopný zvládnout ani za 15 měsíců i bez údajného „tendrového zdržení“. A to nemluvím o dopadu na vzhled české krajiny, kterou by Kapsch doslova zohyzdil železnými bránami,“ dodal Matej Okáli.
Rozšíření mýtného systému v České republice společností SkyToll by bylo prvním relevantním projektem mezinárodní interoperability mýtných systémů v Evropě. Česká republika a Slovensko by získaly prvenství v naplnění rozhodnutí Evropské komise o tzv. Evropské mýtné službě (2009/750/ES). Pro Českou republiku, která úspěšně prosadila, aby systém Galileo, tedy evropská obdoba amerického GPS, měl sídlo v Praze, by to bylo více jako pouhá slovní deklarace zájmů o progresivní technologie.
Ilustrační foto