DAF slaví jubileum  |  Archiv 2006 - 2012  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Archiv 2006 - 2012 » DAF slaví jubileum

DAF slaví jubileum

 
image624

čtvrtek, 1. května 2008

V dubnu tomu bylo 80. let, co zakladatel společnosti DAF, Hub van Doorne, zahájil činnost malého strojírenského podniku ‘Hub van Doorne, Machinefabriek en Reparatie-inrichting’. Spolu s bratrem Wimem tak položil základy DAF jako předního výrobce...

 

V dubnu tomu bylo 80. let, co zakladatel společnosti DAF, Hub van Doorne, zahájil činnost malého strojírenského podniku ‘Hub van Doorne, Machinefabriek en Reparatie-inrichting’. Spolu s bratrem Wimem tak položil základy DAF jako předního výrobce nákladních vozidel. A také základy bohaté historie, charakterizované inovativními řešeními dv oblasti opravy.

Hub van Doorne se narodil 1. ledna 1900 v malé vesnici America v nizozemské provincii Limburg jako nejstarší syn vesnického kováře. V polovině 20. let minulého století pracoval jako mistr ve strojírenském závodě  Sjef Mandigers v Eindhovenu. Zde se setkal s panem Huengesem, majitelem pivovaru a ledařství Coolen, jemuž patřil automobil Stearns-Knight s bezventilovým šoupátkovým motorem. Jedině Hub van Doorne dokázal vozidlo opravit, kdykoliv mělo poruchu.

Na  Huengese natolik zapůsobily technické schopnosti
Huba van Doornea, že mu nabídl pomoc při založení vlastního podniku. A dne 1. dubna 1928 uvolnil pan Huenges pro tento účel částku 10 000 guldenů.

Strojírenský podnik zahájil činnost se čtyřmi zaměstnanci v malé dílně v rohu pivovaru. Aktivity se zaměřovaly na svářečské, kovářské a montážní práce, především na člunech plavících se po kanálech
se zastávkou v Eindhovenu, a také na práce  pro společnost Philips, pro niž se vyráběla zábradlí a stojany na kola. Do roka došlo k rozšíření a na výplatní listině bylo 32 osob. Velká hospodářská krize 30. let 20. století donutila mladou společnost, nyní spoluřízenou Hubovým mladším bratrem Wimem, hledat nové obory podnikání a bylo rozhodnuto začít  s výrobou přívěsů a návěsů. Roku 1933, kdy byla technologie elektrického svařování silně zatěžovaných konstrukcí teprve v počátcích, začali Hub van Doorne a jeho technický asistent pan Baghuis vyrábět kompletní podvozky svařováním. Výsledkem byl mimořádně lehký návěs, který přitahoval pozornost všech lidí v oboru.

V roce 1936 se název společnosti se změnil  na 'Van Doorne’s AanhangwagenFabriek' ('Van Doorneova továrna na přívěsy'). Do výroby byla připravena unikátní novinka: systém, který byl speciálně vyvinut pro nakládku a vykládku železničních kontejnerů při kombinované silniční a železniční dopravě. Tyto kontejnery dosahovaly asi 3 metrů délky a užitečná hmotnost činila přibližně 3,5 tuny. Pomocí speciálního jeřábu se kontejnery daly rychle a jednoduše nakládat na železniční vagóny a vykládat  z nich a také dodávat a odebírat od zákazníků. Díky tomu se DAF stal jedním z prvních výrobců kontejnerových návěsů na světě. Roku 1935 společnost zaměstnávala okolo sta lidí, počet, který se  v následujících pěti letech ztrojnásobí.

Začátek sériové výroby
V letech poválečné rekonstrukce Nizozemska nastala silná poptávka po dopravních prostředcích. Začala sériová výroba přívěsů a návěsů a technické oddělení pracovalo na prvních autobusech. Zároveň probíhaly důležité přípravy výroby automobilů. Kvůli produkci podvozků pro nákladní automobily byla postavena první část nové továrny na pozemku podél ulice Geldropseweg, kde továrny DAF stojí dodnes.

V září 1949 začala výroba nákladních vozidel a o pouhých šest měsíců později zahájila provoz nová továrna o celkové rozloze 9000 m2. Výrobní program zahrnoval tři modely: třítunový A30, pětitunový A50 a šestitunový A60. Pohon obstarával zážehový motor Hercules a vznětový motor Perkins. Podvozky, součásti brzd a náboje kol pocházely z vlastní výroby. K tomu se roku 1950 na výstavě 'RAI European Road Transport Show' představila jednotunová dodávka A10. Na jejím základě byl pro export vyvinut pick-up s označením A107. Sortiment typů se rychle rozšiřuje, jsou představeny speciální podvozky pro sklápěče a komunální vozidla a DAF také vyvíjí kompletní řadu vojenských vozidel.

Vlastní výroba motorů
Roku 1956 dospěla společnost k rozhodnutí vyrábět vlastní motory, aby mohla zaručit jejich kvalitu. Továrna na motory byla otevřena na konci roku 1957 a licenčně vyráběla motory Leyland. DAF však brzy vyvinul své vlastní verze a byl jedním z prvních výrobců, kteří u vznětového motoru pro nákladní vozidla použil přeplňování turbodmychadlem. Ovšem nepracovalo se pouze na motorech, souběžně probíhal další vývoj kabin.

Roku 1957 představil DAF novou sérii těžkých nákladních vozidel – řadu 2000 – a v témže roce pro specifické segmenty trhu vozidlo s aerodynamickou přídí. O rok později začala výroba vlastních náprav, pro niž byla v polovině 60. let vybudována zcela nová továrna v Oevel nedaleko Westerlo v Belgii, kde se rovněž vyráběly kabiny. Roku 1962 přišel DAF s Eurotrailerem, návěsem s integrální hliníkovou karoserií. V témže roce byl celý svět dopravy překvapen zcela novým vozidlem DAF 2600. Díky kompaktnímu provedení pro maximální délku nákladu se společnosti DAF podařilo vyrobit moderní kabinu, která mohla být dodána také ve spací verzi.

Historie společnosti DAF Trucks vez zkratce


1928 Založení ‘Hub van Doorne Machinefabriek
en Reparatie-inrichting’ v Eindhovenu
1933 Zahájení výroby přívěsů
1949 Počátek výroby nákladních vozidel
1955 Vyroben 10 000. podvozek nákladního vozidla
1957 Otevření továrny na motory DAF
1958 Zahájení výroby náprav
1959 Představení prvního motoru DAF
s turbodmychadlem
1964 Vyroben 50 000. podvozek nákladního vozidla
1965 Otevření továrny na kabiny a nápravy
ve Westerlo (Belgie)
1973 DAF je prvním výrobcem nákladních vozidel,
představující motor s mezichladičem stlačeného
vzduchu
1979 Ukončena výroba přívěsů
1984 Vyrobeno 250 000. nákladní vozidlo
1985 Představení zdokonaleného mezichladiče ATi,
Advanced Turbo intercooling
1987 Představení vozidel série 95
1988 DAF 95 se stává ‘International Truck of the Year 1988’ (Mezinárodní nákladní vozidlo roku 1988)
1994 Představení první Super Space Cab kabiny
1996 DAF Trucks se stává součástí společnosti
PACCAR
1997 Představení vozidel DAF série 95XF
1998 95XF se stává ‘International Truck of the Year 1998’ (Mezinárodní nákladní vozidlo roku 1998)

 
image623image624image53image126image156image491image568image567image378
 
 
 
 
 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz