Truck & Business » Archiv 2006 - 2012 » CO ROZHODUJE PŘI VÝBĚRU ZNAČKY?
Výzkumná agentura Analytiqa zjistila, že ačkoli je nejčastěji uváděna cena jako nejdůležitější kritérium při výběru nového vozidla, méně než 25% dopravců ji hodnotilo jako nejdůležitější faktor. Dopravci míní, že takový názor odráží konkurenční...
Výzkumná agentura Analytiqa zjistila, že ačkoli je nejčastěji uváděna cena jako nejdůležitější kritérium při výběru nového vozidla, méně než 25% dopravců ji hodnotilo jako nejdůležitější faktor. Dopravci míní, že takový názor odráží konkurenční povahu trhu s vozidly, takže značky automobilů mají cenu stanovenou na základě konkurenčního boje. Co se nejdůležitějších značek týče, zjistila Analytiqa, že provozovatelé vozidel Iveco a DAF považovali cenu za důležitější než provozovatelé vozidel značek MAN, Mercedes-Benz, Renault a Volvo. Majitelé vozidel Scania připisovali ceně nejmenší důležitost.
Dalším nejdůležitějším kritériem při nákupu nových vozidel jsou kromě ceny zkušenosti se současně používanou značkou a balíčkem služeb nabízených prodejci. Tyto služby využívají již delší dobu výrobci jako konkurenční výhodu. Dopravci používají většinou vozidla od více výrobců, a tudíž jsou schopni rozhodovat se na základě zkušeností se současnými značkami.
Asi 33% firem dává přednost jedné značce a více než 50% dopravců používá dvě nebo tři značky. Méně než 20% evropských autodopravců provozuje čtyři významně zastoupené značky. Analytiqa zjistila, že jestliže v autoparku dominuje jedna značka, pak se v téměř 33% případů jedná o Volvo. DAF, Mercedes a Scania následují těsně za Volvem.
Ačkoli je Evropa považována za jednu geografickou oblast, liší se stáří autoparků podle regionu, celkové charakteristiky autoparku, tj. značky a rozsahu činností. Přestože se průměrné stáří autoparku liší v závislosti na převažující značce v autoparku, pohybuje se tento rozptyl v úzkém pásmu. Analytiqa například zjistila, že ve starších vozovnách dominuje Iveco, zatímco v případě Scanie se jedná o nejmladší autoparky. Výrobci vozidel dominující ve společnostech s polem působnosti po celé Evropě nejsou nutně stejní pro firmy operující pouze v omezené zeměpisné oblasti. V roce 2006 nabyla na důležitosti schopnost prodejců poskytnout adekvátní dohodu o servisu vhodnou pro rozsah a oblast činnosti daného dopravce. Důležitým faktorem při výběru značky a také pro cyklus obměny autoparku je relativní síla prodejní sítě. Samotní výrobci to vidí tak, že uvádějí jako klíčovou strategii v roce 2006 a později podporu a rozšíření své prodejní sítě.
Co je nejdůležitější výdajovou položkou v roce 2006?
15% dopravní technologie
7,5% rozvoj podniku
5% personál
40% nákup nových vozidel
22,5% údržba vozidel
10% jiná kritéria
Zdroj: Analýza evropské silniční přepravy v roce 2005 od firmy Analytiqa
Podle čeho vybírají dopravci značku vozidel?
23% cena
31,1% jiná kritéria
11,5% služby nabízené prodejci
11,5% zkušenosti se současnou značkou
9,8% technické parametry
8,2% doporučení
4,9% spotřeba pohonných hmot
Zdroj: Analýza evropské silniční přepravy v roce 2005 od firmy Analytiqa
Celý článek na toto téma si přečtěte v Truck & Business č. 2 / 2006