Česmad: za storkorunové nedoplatky platí stát desítky milionů advokátům. Stejně prohrává
čtvrtek, 19. července 2012
Další soudy potvrdily, že vymáhání až čtyři roky starých nedoplatků na mýtném je nemravné a nařídil žalobci, kterým je ŘSD zastoupené advokátní kanceláří Němec, Bláha & Navrátilová, uhrazení soudních nákladů. Tato kancelář vymáhá po dopravcích...
Další soudy potvrdily, že vymáhání až čtyři roky starých nedoplatků na mýtném je nemravné a nařídil žalobci, kterým je ŘSD zastoupené advokátní kanceláří Němec, Bláha & Navrátilová, uhrazení soudních nákladů. Tato kancelář vymáhá po dopravcích nedoplatky na mýtném, aniž by toto mýto bylo ze strany provozovatele systému řádně vyúčtováno. Nedoplatky většinou vznikly chybou systému, který pro ŘSD provozuje firma Kapsch a v jednom případě jsou dokonce účtovány nedoplatky za mýtnou bránu u Poděbrad, která v uvedené době nestála. Navíc se jedná o stokorunové částky, zatímco kontrakt s AK Němec, Bláha & Navrátilová údajně vyjde české daňové poplatníky až na 60 mil. Kč. K této pro stát nevýhodné bilanci je nutné připočíst i úhradu soudních výloh za prohrané spory.
Účet za 3 rozsudky z Chrudimi, Mělníka a Třebíče, které Česmad zveřejnil, pro stát příliš lichotivý není. Vymáhané částky jsou 624,88 Kč, 950,10 Kč a 898,74 Kč, na druhé straně kromě zmíněné paušální odměny pro AK jsou náklady státu na soudní výlohy žalovaných v celkové výši 25 963,70 Kč.
Například Okresní soud v Mělníku konstatuje: „..žalobce (ŘSD) se nemůže domnívat, že přestože neplní své smluvní povinnosti a není schopen včas zaslat vyúčtování, požívá jeho nárok i nadále právní ochrany. Pro tuto úvahu soudu není rozhodné, že se jedná o zákonný nárok státu (placení mýtného), ba naopak, měl by to být v prvé řadě stát, resp. jím pověřená organizace, kdo plní své povinnosti a jde tak příkladem podnikatelům samotným. Naopak pokud stát tohoto není schopen, měl by stát být tou osobou, která uzná své pochybení a nebude se domáhat svých nároků, když předtím neplnila své povinnosti. Toto vše souvisí i se stabilním prostředím k podnikání, a pokud stát, resp. jím pověřená organizace, je schopna dlouhodobě ve vztahu k plátci mýtného tvrdit, že všechny platby jsou uhrazeny a poté s několikaletým zpožděním uvést, že část jeho systému nefungovala a je třeba proto doplatit doplatky, nelze toto nazvat jinak než aroganci státní moci.“
Na tuto situaci reagoval generální tajemník Sdružení
Martin Špryňar:
„V souvislosti s obdobnými soudními spory, kdy je nutné prověřovat několik let zpětně tisíce údajů o mýtných operacích, vznikají postiženým dopravcům nezanedbatelné náklady. Česmad Bohemia poskytne svým členům právní podporu při vymáhání uhrazení těchto výdajů na státu, potažmo ŘSD. Zároveň vyzýváme ministra dopravy Pavla Dobeše, aby neprodleně zajistil, že jím řízená státní organizace přestane s nesmyslným a neekonomickým vymáháním korunových částek. Situace je o to vážnější, že stát poškozuje jen české dopravce, neboť od zahraničních tyto nedoplatky nevymáhá.“