Česmad se bouří proti neopravněnému vymahání nedoplatků na mýtném
pondělí, 22. října 2012
Narychlo svolaná tisková konference, která se uskutečnila 18. října, bezprostředně po jednání předsednictva Sdružení, upozornila na „skandální poměry ve vybírání mýtných nedoplatků“, jak problém označil tiskový mluvčí Česmadu Bohemia Martin Felix....
Narychlo svolaná tisková konference, která se uskutečnila 18. října, bezprostředně po jednání předsednictva Sdružení, upozornila na „skandální poměry ve vybírání mýtných nedoplatků“, jak problém označil tiskový mluvčí Česmadu Bohemia Martin Felix. Situace, na níž upozorňoval Česmad Bohemia již několikrát, se tentokrát vyhrotila.
Vymáhání nedoplatků na mýtném jsme se i v našem magazínu několikrát věnovali, naposledy v březnovém čísle 1/2011. Citujme pár řádek z uvedeného kritizujícího článku zveřejněného v loňském roce:
Na dopravcích jsou vymáhány neoprávněně statisícové částky za neplacení mýtného. ŘSD pověřilo vymáháním nedoplatků advokátní kancelář Němec, Bláha a Navrátilová. Není divu, že se Česmad Bohemia nehodlá smířit s arogancí státní správy a snaží se dojednat pro autodopravce důstojné vyřízení nedoplatků, které jsou z valné části vymáhány neoprávněně.
ČESMAD BOHEMIA dlouhodobě upozorňuje orgány statní správy na problémy s výběrem mýta a na doslova skandální poměry při vymáhání nedoplatků na mýtném. Vše začalo tím, že ŘSD pověřilo vymáháním údajných nedoplatků na mýtném AK Němec, Bláha, Navrátilová a vymahačskou firmu BSP Lawyer Partners, a to tradičně na základě netransparentního výběrového řízení. Za služby AK platí ŘSD paušální částky v desítkách milionů Kč. Většina nedoplatků je způsobena chybou systému (nekomunikací OBU a brány) a v jednom případě se dokonce týká mýtné brány, která v té době nestála. Nedoplatky jsou vymáhány zpětně v mnoha případech až se čtyřletým zpožděním, a to přesto, že dopravce má nárok na reklamaci do 60 dnů a ŘSD má povinnost předepsat mýtné do 30 dnů. Pohár trpělivosti přetekl po rozeslání zatím poslední vlny výzev ze strany AK se splatností 21. 10. 2012., které jsou poznamenány vysokou, mnohdy až padesátiprocentní chybovostí. Mnoho zde uváděných údajných nedoplatků totiž buď vůbec nevzniklo, nebo byly uhrazeny. Je nepřijatelné, aby stát postupoval metodou pokus-omyl, ale při tom šikanoval a finančně zatěžoval podnikatele
Pro dopravce je tato agenda časově a administrativně neúnosně náročná a navíc se ocitají v nerovnoprávném postavení vůči zahraniční konkurenci, od níž stát vymáhá dlužné mýto ve zlomku předepsané výše. Na základě uvedeného stavu, který státní správa není ochotna změnit ani po několikaleté korespondenci Sdružení Ministerstvem dopravy a ŘSD přijalo Předsednictvo ČESMAD BOHEMIA následující kroky:
1. vyzýváme dopravce k občanské neposlušnosti, aby ignorovali veškeré výzvy k úhradě nedoplatků ze strany AK Němec, Bláha, Navrátilová do doby rozhodnutí Ústavního soudu
2. jménem členské dopravní společnosti podáváme stížnost k Ústavnímu soudu
3. jménem dopravců podáváme žalobu na ŘSD z titulu nekalé soutěže dle Obchodního zákoníku
4.vyzýváme všechny dopravce, kteří uspěli v soudních sporech, aby žalovali ŘSD o náhradu škody způsobené protiprávním jednáním
Na snímku z tiskovky jsou zprava:
Ing. Vladimír Starosta, prezident Sdružení
Jiří Povolný, předseda představenstva společnosti Mátra, který má v rámci Sdružení na starosti otázky mýtného
Ing. Martin Špryňar, generální tajemník Sdružení.
Zdroj: TZ Česmad
O názor na kauzu Nedoplatky na mýtném jsme požádali Jiřího Povolného, viceprezidenta Sdružení. Rozhovor připravujeme do listopadového čísla magazínu Truck & business.