Česmad proti rušení SFDI
středa, 4. srpna 2010
Předsednictvo Sdružení Česmad Bohemia na svém zasedání projednalo problematiku plánovaného zrušené Státního fondu dopravní infrastrutkury.
Česmad je rozhodně proti rušení SFDI, neboť by ohrozilo průběžné financování dopravních staveb z...
Předsednictvo Sdružení Česmad Bohemia na svém zasedání projednalo problematiku plánovaného zrušené Státního fondu dopravní infrastrutkury.
Česmad je rozhodně proti rušení SFDI, neboť by ohrozilo průběžné financování dopravních staveb z evropských zdrojů. Dopravci také odmítají zvyšování sazeb mýtného, protože ani po třech letech systém stále nefunguje jak má a je provozně velmi nákladný. Navíc od mnoha zahraničních dopravců se mýto nevybere vůbec a není ani následně vymáháno, nemluvě o uložených pokutách. Zvýšení příjmů z mýtného je nutné realizovat nejprve úsporami v systému a zajištěním výběru mýta od zahraničních dopravců, kde se dají nalézt stovky milionů. Teprve pak lze uvažovat o případných pohybech sazeb zahrnujících zvýhodnění nejmodernějších ekologických vozidel.
Ani do budoucna nelze spoléhat na peníze z mýtného jako na rozhodující zdroj financí pro výstavbu dálnic, vždyť ze za rok vybraných cca 6 miliard korun se jich postaví sotva 15 km. Navíc v kvalitě a za cenu, na kterou by kromě státu nikdo nepřistoupil. V neposlední řadě je třeba připomenout, že jakékoliv další zvyšování nákladů českých dopravců (již tak oproti zahraničním neúměrně daňově zatížených) se nutně musí promítnout do cen a ve výsledku jej zaplatí všichni občané.
Česmad považuje za jedno z mála logických a dlouhodobě udržitelných řešení zvýšení podílu výnosu spotřební daně z minerálních olejů do SFDI, a to ze současných 9,1 % na 20 %. Je nekorektní uvažovat o dalším zdaňování, když motoristé ročně odevzdávají do státního rozpočtu cca 100 miliard Kč.
Ilustrační foto