Česmad k problematice dalšího zpoplatňování
úterý, 23. února 2010
V posledních dnech se z krajů ozývají názory, že nedostatek financí na údržbu cest a jejich nadměrné vytížení nákladní dopravou by mohlo vyřešit zpoplatnění komunikací 2. a 3. třídy. Milionový kolotoč, který by tento krok roztočil, by přinesl...
V posledních dnech se z krajů ozývají názory, že nedostatek financí na údržbu cest a jejich nadměrné vytížení nákladní dopravou by mohlo vyřešit zpoplatnění komunikací 2. a 3. třídy. Milionový kolotoč, který by tento krok roztočil, by přinesl obrovské investice do systému a jeho provozu, zvýšené náklady všem konečným uživatelům silniční dopravy, tj. každému spotřebiteli, ale zanedbatelné navýšení příjmů obecních rozpočtů.
Zpoplatnění silnic nižších tříd vyžaduje zavedení nové technologie výběru mýta, neboť nelze použít tu stávající, ještě relativně jednoduchou a levnou mikrovlnnou. To znamená obrovské další investice a především náklady na provoz, neboť použití „satelitního zpoplatnění“ je sice daleko sofistikovanější, ale kvůli nárokům na mobilní přenos dat i daleko nákladnější. Navíc by tyto náklady v naprosté většině neslo zásobování a lokální nákladní a autobusová doprava a nikoliv tranzitní dálková. Vzhledem k tomu, že výše zpoplatnění infrastruktury musí odrážet náklady na její zbudování a údržbu, je velmi pravděpodobné, že by systém stěží ufinancoval sám sebe a obecní rozpočty by přišly zkrátka.
I zkušenosti Slovenska, kde se jako první pustili do zpoplatnění většího množství silnic zatím pouze 1. tříd, ukazují na obrovské problémy takového kroku. Systém je doteď pozastaven, přes obrovské náklady 26 miliard Sk není stále schopen přesně změřit ujetou vzdálenost a je otázka, zdali někdy bude. Silniční nákladní a autobusová doprava pouze plní požadavky ostatních hospodářských odvětví či přímo cestujících občanů. Na její zdražení a omezení doplatíme bezprostředně všichni a v případě zavedení mýta na okresních silnicích se nedočkáme ani žádných finančních přínosů.