ČESMAD: Další zpoplatňování je nebezpečné
středa, 14. dubna 2010
(TZ Česmad Bohemia) Krajští politici usilovně rozvíjí myšlenku zpoplatnění silnic 2. a 3. tříd. Slibují menší zatížení těchto komunikací tranzitní dopravou a více peněz na jejich údržbu. Při svém tažení bohužel používají mylných argumentů....
(TZ Česmad Bohemia) Krajští politici usilovně rozvíjí myšlenku zpoplatnění silnic 2. a 3. tříd. Slibují menší zatížení těchto komunikací tranzitní dopravou a více peněz na jejich údržbu. Při svém tažení bohužel používají mylných argumentů.
Zpoplatnění okresek je nepochybně technicky možné, ale natolik náročné, že při relativně nízké intenzitě provozu nemá šanci přinést obecním pokladnám nějaký finanční efekt. Podle statistik Ministerstva dopravy využívá tranzitní doprava komunikace nižších tříd kvůli objíždění zpoplatněných úseků minimálně, a to pouze v řádu jednotlivých procent. Z velké části zde není motivací ušetřit za mýtné, ale snaha překonat špatně propustná místa infrastruktury, viz situace okolo Prahy.
Hlavní tíhu dopadu zavedení mýtného na silnicích nižších tříd by tak nesla regionální doprava, a to včetně autobusů. Finanční zátěž by postihla zásobování a podniky a firmy, ke kterým je přístup právě po těchto cestách. Je nepochybné, že tuto zátěž by zprostředkovaně pocítili všichni místní občané, dopad do ekonomiky firem by se zákonitě projevil na snížení konkurenceschopnosti a potažmo i na zaměstnanosti.
Lze s jistotou konstatovat, že mýtné na silnicích 2. a 3. tříd nepřinese regulaci tranzitní dopravy, ani více financí na údržbu infrastruktury. Ostatně ani vyspělá Evropa se neubírá tímto směrem. Jedinou cestou je urychlené dobudování dálniční sítě, rychlostních komunikací a obchvatů města a obcí, které umožní rychlou, pružnou a k obyvatelům a životnímu prostředí co nejohleduplnější dopravu.