Česmad bojuje billboardy proti dalšímu zpoplatňování
středa, 9. května 2012
Česmad Bohemia navazuje na úspěšnou kampaň z konce loňského roku, kdy zhruba na stovce billboardů poukazoval na nerovnoměrné rozdělování státních dotací jednotlivým druhům dopravy. Zveřejnění málo známé skutečnosti, že stát přispívá železnicím na 1...
Česmad Bohemia navazuje na úspěšnou kampaň z konce loňského roku, kdy zhruba na stovce billboardů poukazoval na nerovnoměrné rozdělování státních dotací jednotlivým druhům dopravy. Zveřejnění málo známé skutečnosti, že stát přispívá železnicím na 1 km dotací 102 Kč, zatímco dotace pro autobusy je 6 x nižší, přesně 17 Kč na kilometr, vyvolalo širokou diskuzi mezi odbornou i laickou veřejností, uvádí sdružení autodopravců Česmad.
Nyní se v Plzeňském a Jihomoravském kraji objevila necelá stovka billboardů kritizujících snahy o zpoplatnění silnic nižších tříd. Rozšíření systému elektronického mýta by mohlo nejen vážně poškodit českou ekonomiku, ale přinést i kolize s Evropskou unií. Česmad Bohemia chápe tlak státu i krajských samospráv na zvýšení zdrojů do údržby zanedbané infrastruktury. Nákladní i autobusová doprava však v uplynulých letech v podobě zvýšené spotřební daně na palivo a především výběru mýtného své úhrady za použití infrastruktury zmnohonásobila, přičemž výsledek měřený zhoršující se kvalitou silnic je více než žalostný. Navíc dle odhadu odborníků je rozšíření mýta efektivní maximálně na 1000 km silnic I. třídy. To by znamenalo, že navrhované rozšíření by finance na stavbu a údržbu silnic spíše vysávalo, než přispělo k jejich navýšení.
Zavedení mýtného zatím v žádné zemi neprokázalo jakoukoliv významnou regulační schopnost a už vůbec nepřispělo k převodu zboží ze silnic na železnici. Jedná se pouze o další formu zdanění, které v důsledku zaplatí všichni občané. Zpoplatnění silnic nižších tříd je navíc podnik ekonomicky prodělečný, který se nedotkne tranzitní dopravy, ale negativně zasáhne místní podnikatele a zásobování obyvatelstva.
Dle TZ Česmad Bohemia