Truck & Business » Archiv 2006 - 2012 » Česmad Bohemia: 2009 byl „Rokem smíření“
(TZ Česmad) Na rok 2009 připravilo Sdružení ČESMAD BOHEMIA projekt Rok smíření, jehož cílem bylo působením na členy Sdružení, jejich řidiče a celou motoristickou veřejnost omezit negativní jevy doprovázející pohyb kamionů po silnicích a dosáhnout...
(TZ Česmad) Na rok 2009 připravilo Sdružení ČESMAD BOHEMIA projekt Rok smíření, jehož cílem bylo působením na členy Sdružení, jejich řidiče a celou motoristickou veřejnost omezit negativní jevy doprovázející pohyb kamionů po silnicích a dosáhnout zvýšení vzájemné tolerance a ohleduplnosti. Projekt měl přispět ke zvýšení tolerance veřejnosti vůči profesionálním řidičům a vyslat pozitivní signál občanům a politické reprezentaci, že dopravci jsou schopni jít do vlastních řad a aktivně napomoci bezpečnosti silničního provozu
Projekt měl čtyři hlavní součásti:
1) Každý měsíc vydat pro řidiče jednu bezpečnostní prioritu upozorňující na konkrétní frekventovaný prohřešek a postup jak je eliminovat.
2) Zprovoznění Call centra, kam budou moci řidiči oznamovat incidenty z provozu, a získat tak relevantní představu, kde jsou třecí plochy.
3) Účastí na veletrhu dětských mimoškolních aktivit Bambiriáda přiblížit dětem svět těžké nákladní dopravy a její bezpečnostní rizika.
4) Uspořádání Road show – návštěva tří měst nejvíce zasažených tranzitní dopravou a s jejich občany společný podpis petice žádající urychlené dobudování infrastruktury.
Partnery projektu se stal: BESIP, Policie ČR, Truck magazín, Radiožurnál, Zelená vlna, Autoklub ČR, Renault Trucks.
Tisková konference
21. ledna 2009 proběhla zahajovací tisková konference, symbolicky na mosteckém cvičném polygonu, kde si přítomní novináři i zástupci Policie ČR vyzkoušeli pod vedením školitelů bezpečné jízdy na kluzných plochách ovládání nákladních automobilů v krizových situacích.
Priority pro 9 021 proškolených řidičů
Na základě konzultací s PhDr. Kamilem Pavlíčkem z Policejní akademie, členy Expertní skupiny pro bezpečnost silničního provozu ČESMADu BOHEMIA a zástupci BESIPu bylo vydáno 12 priorit v jednotné úpravě na křídovém papíře formátu A5, s perforací umožňující zařazení do souboru učebních materiálů „Řidičova knihovna“.
Byly distribuovány mezi členskou základnu jako příloha Transport magazínu a rozdávány přímo řidičům zaměstnanci Sdružení na pravidelných školeních řidičů. Školicí středisko v roce 2009 tak předalo priority 9 021 proškolených řidičů. Priority byly rovněž zveřejněny na internetových stránkách naší kampaně www.jedemevtomspolu.cz a na stránkách BESIP na adrese http://www.ibesip.cz/Temata/Nakladni-vozidla/Rok-smireni.
Leden: Ani jeden kamion bez zimní výbavy
Únor: Ani jedna kalamita vinou kamionu
Březen: Ani jedno zdlouhavé předjíždění
Duben: Ani jednou náhlé vybočení
Květen: Ani jedno podcenění bezpečné vzdálenosti
Červen: Ani jedno ohrožené dítě
Červenec: Ani jeden ohrožený cyklista
Srpen: Ani jeden špatně zajištěný náklad
Září: Ani jeden mikrospánek za volantem
Říjen: Ani jedno zbytečně usmrcené zvíře
Listopad: Ani jeden ohrožený cestující
Prosinec: Ani jeden problém se zažíváním při řízení vozidla
Call centrum
V rámci kampaně Rok smíření provozoval ČESMAD BOHEMIA také telefonní linku, kam se řidiči obraceli v případě, že zaznamenali jízdu nákladních vozidel mimo rámec bezpečnostních pravidel. Linka byla propagována sloganem Vytočil tě kamion, vytoč 790 299 100. Jejím cílem bylo získávání informací, jaké přestupky nejvíce vadí dopravní veřejnosti, aby se mezi bezpečnostními prioritami neobjevovala témata vymyšlená od stolu, ale reflektovala skutečně bolavá místa v soužití velkých a malých vozidel.
Bambiriáda
Úspěšnou akcí Roku smíření byla účast na veletrhu mimoškolních dětských aktivit Bambiriáda 2009. Sdružení připravilo Desatero zásad pro zvýšení bezpečnosti dětí při kontaktu se silniční nákladní dopravou, nazvané „Aby se velcí bezpečně míjeli s malými“. Aby i v tomto případě bylo dodržena Komenského zásada škola hrou, připlul na Střelecký ostrov v Praze na Vltavě červený tahač Renault. Zde se několik set dětí mnohdy i s rodiče s velkým zájmem seznamovali s prací i pracovištěm řidiče i desaterem bezpečnostních zásad. Akce se dočkala značného mediálního zájmu díky reportážím o převozu kamionu po Vltavě. Samotnými dětmi i jejich rodiči pak byla hodnocena veskrze kladně bez jediného negativního ohlasu. Její dopad byl nejen dopravně bezpečnostní, ale přispěl i k pozitivnímu vnímání řidičské profese.
Road Show
V druhé polovině října proběhla veřejná shromáždění v obcích postižených tranzitní kamionovou dopravou, ČESMAD BOHEMIA společně s místními občany podpořil výzvu politikům k urychlenému řešení aktuální zoufalé dopravní situace. Akce byla veřejností přijata velmi pozitivně, kladnou odezvu zaznamenala rovněž v regionálních médiích.
Pod petice žádající urychlené řešení nevyhovující dopravní situace, kterou ČESMAD BOHEMIA předal petičnímu výboru Poslanecké sněmovny, Ministerstvu dopravy, na sekretariáty politických stran a hnutí Děti Země, připojilo během dvouhodinového mítinku podpis 148 občanů Vysokého Mýta, 317 z Plané nad Lužnicí a 315 občanů Lovosic. Peticemi se zabývaly obě komory Parlamentu ČR.
Projekt Rok smíření tedy nezůstal pouze na papíře, ale prokazatelně oslovil více než deset tisíc řidičů. Rovněž velmi si ceníme červnového setkání s dětmi a podzimního mítinku s občany měst postižených tranzitní dopravou, které velmi přispěly k vzájemnému pochopení.
A co na to statistiky nehodovosti….?
Rovněž statistika nehodovosti za rok 2009 potvrzuje trend klesající nehodovosti těžkých nákladních vozidel i zmírnění následků těchto nehod. Řidiči nákladních automobilů nad 12 tun zavinili 3 022 nehod, což jsou pouhá 4,0 % z celkového počtu.
Řidiči vozidel nad 12 tun zavinili smrt 30 osob, tj. 3,6 % ze všech tragických nehod (pokles o 4 osoby oproti roku 2008).
Rovněž v hodnocení závažnosti nehod vyjádřené počtem usmrcených osob na 1000 nehod se řidiči nákladních vozidel dostali v loňském roce na nejnižší příčku.
Motocykl 38
Chodci 25
Jízdní kolo 20
Traktor 18
Autobus 14
Malý motocykl 13
Osobní automobil 13
Nákladní automobil 11
Věříme, že za čísly dokumentujícími snížení nehodovosti nákladních vozidel v roce 2009 nestojí pouze hospodářská krize, ale z části naše snaha o zlepšení poměrů na českých silnicích.