Cape to Cape: na půl cesty
pátek, 22. května 2009
(TZ Renault Trucks)Cílem expedice Cape to Cape bylo zdolat vzdálenost od Severního mysu k Mysu dobré naděje, s odjezdem z Norska 1. března a příjezdem do Jihoafrické republiky 8. července. Šest vozidel Kerax a šest vozidel Sherpa urazí celkovou...
(TZ Renault Trucks)Cílem expedice Cape to Cape bylo zdolat vzdálenost od Severního mysu k Mysu dobré naděje, s odjezdem z Norska 1. března a příjezdem do Jihoafrické republiky 8. července. Šest vozidel Kerax a šest vozidel Sherpa urazí celkovou vzdálenost 30 000 kilometrů dělící tyto dva mysy v extrémních klimatických podmínkách – od třeskuté zimy po žár a vedro! A jak si vedou naše vozidla, která si poradila s tak nepříznivými podmínkami? V půli cesty je situace slibná. Podívejme se na to, jak probíhaly první dva měsíce výpravy.
Ze Severního mysu se konvoj rozjel napříč Ruskem (Petrohrad, Moskva, Voroněž), kde se musel vypořádat se sněhem, ledem a mlhami. Následovaly Ukrajina, Rumunsko a Maďarsko a jejich hlavní města (Kyjev, Bukurešť a Sofia) a pak už přišla změna kontinentu - Turecko, Sýrie a Jordánsko, které byly posledními destinacemi první poloviny expedice Cape to Cape („od mysu k mysu“). Celkem za sebou máme 14 000 kilometrů.
Cíl expedice: dobrodružství pro člověka, významná obchodní akce a technologická výzva
Ambicí expedice Cape to Cape bylo přinést lidem jedinečný zážitek. V první části cesty – a nejinak tomu bude i ve druhé – za volanty vozidel seděli muži a ženy z Renault Trucks. Dvacet nadšených dobrovolníků účastnících se první části expedice si uvědomuje unikátní zkušenost, jakou jim tato akce přináší. „Vřelé přijetí“ a „fantastické objevy“ jsou slova, jaká od nich uslyšíte nejčastěji. Od norského Severního mysu (Nordkapp) přes Moskvu po Akabu (Jordánsko) byl konvoj v každé etapě nadšeně vítán a přitáhl ohromnou pozornost místních. V ruském Belomorsku byl konvoj přivítán davem dětí a dospívajících: byla to pro ně skutečná atrakce! Výprava Cape to Cape přinášela všem řidičům spoustu překvapivých zážitků. Některé z nich byly kouzelné, jako třeba ohromující zeleň turecké krajiny, a jiné zase překvapivé, jako například neuvěřitelné množství oficiálních portrétů syrského prezidenta Bachara El-Assada podél silnic v celé zemi.
Kromě zážitku, který Cape to Cape lidem přináší, je tato expedice zároveň i komerční událostí. Renault Trucks zvolila při hledání zákazníků cestu propagace kvality a odolnosti svých vozidel. Během první části cesty proběhlo dvanáct komerčních akcí, které přivedly zhruba 1 500 zákazníků, což je opravdový úspěch! Největší akce se konala v Petrohradu, kam dorazilo 500 zákazníků. Při té příležitosti společnost TranKo (jedna z předních společností na ruském trhu vnitrostátní kontejnerové přepravy) potvrdila svou objednávku 70 vozidel pro dálkovou přepravu Renault Premium Route, které budou dodány v prvním pololetí 2009… A to je jen jeden příklad z mnoha.
Z hlediska technologií představovala expedice Cape to Cape příležitost demonstrovat spolehlivost technologií vozidel Renault Trucks za skutečných a často velmi extrémních podmínek. A pak je tu zejména systém selektivní katalytické redukce (SCR). Prvních ujetých 14.000 kilometrů tento systém dodatečné úpravy výfukových plynů vybraný společností Renault Trucks opravdu důkladně prověřilo. V půli cesty jsou výsledky povzbudivé, protože dosud nebyl zaznamenán jediný problém. Vozidla prošla testem na jedničku až na pár drobných oprav.
Takže teď už jen zbývá přejet západní Afriku. Zcela nepochybně si zde budou řidiči muset poradit s rostoucím technický zatížením.
ÚČASTNILI SE EXPEDICE CAPE TO CAPE...
Marc, předváděč ochranných prvků vozidel Renault Trucks (Versailles)
Sherpa 2 je do jisté míry chráněncem Marca, který se nechal slyšet, že „poznávání Skandinávie a Ruska bylo opravdu výjimečnou zkušeností“, kterou „bych nikdy nezískal, kdybych se neúčastnil expedice Cape to Cape.“ A to zejména díky tomu, že se v průběhu těchto etap „seznámil s novými lidmi zajímavými nejen po lidské, ale i profesní stránce“.
Valérie, testovací oddělení 3P (Saint-Priest)
„Expedice Cape to Cape pro mě znamenala skutečnou příležitost. Etapa mezi Kyjevem a Akabou byla opravdu velmi proměnlivá… od ukrajinských plání přes hory po pouště,” říká Valérie, která nese odpovědnost za řízení kvality v testovacím oddělení a za styk mezi jejím oddělením a oddělením finanční kontroly. Odjezd na expedici pro ni neznamenal až tak velký problém: „Manžel se postará se každodenní povinnosti kolem dětí a domácnosti.“
Kàroly, oddělení technických služeb a záruk (Renault Trucks Maďarsko)
Kàroly celý svůj život hodně cestoval a má talent na cizí jazyky. Kromě maďarštiny, která je jeho mateřským jazykem, mluví francouzsky, anglicky, turecky a arabsky. Tyto znalosti se na expedici Cape to Cape rozhodně hodily. „Když jsem se dozvěděl, že moje žádost byla přijata, byl jsem ohromně šťastný. Díky mé rodině a kolegům se mi splnil sen.“ A co jeho zkušenosti s vozidlem Sherpa na tureckých cestách? „Jezdím trochu motokros, takže řízení vozidla Sherpa považuji za opravdu snadné, a to i v horách. Ovšem pokud jde o Kerax, řízení tohoto širokého a těžkého vozidla vyžaduje zkušenosti.“
Frederic, elektromechanik (Bourg-en-Bresse)
Pro Frederica, známého v Bourgu jako „Djus”, byla expedice Cape to Cape „jako sen, ze kterého bych se nechtěl probudit”. Měli bychom podotknout, že své 26. narozeniny oslavil v jordánské poušti Wadi Rum – opravdová lahůdka. Jeho znalosti z oblasti mechaniky těžkých nákladních vozidel a elektrotechniky našly uplatnění ve všech etapách, takže si odpracoval velkou řadu „přesčasových hodin“. Nicméně protože mechanika je jeho vášní (ve svém volném čase jezdí na motorce nebo na snowboardu a renovuje auta), nic z toho mu náladu nezkazilo a pro svou šťastnou povahu se stal opravdu oblíbeným členem týmu. I v těch nejvypjatějších momentech dokázal zachovat klid, i když někdy se musel skutečně držet. „Cesta mezi Bursou a Istanbulem v Turecku byla kvůli silničnímu provozu opravdu dlouhá a stresující – to byl vůbec nejdelší den!” Nicméně z výpravy Cape to Cape má převážně jen příjemné vzpomínky: „Poslední etapa v Jordánsku byl skutečně kouzelná. Když tak projíždíte spolu s několika dalšími vozidly bok po boku pouští, připadáte si jako ve filmu!”
Sébastien, mechanik (Renault Trucks, Grand Lyon)
Sébastien se stal zaměstnancem Renault Trucks v září 2004 a od té doby pracuje jako mechanik v pobočce Lyon-Corbas. Jeho dílenské zkušenosti a doba, kterou strávil jako automechanik u Renault Trucks 24, se již osvědčily při provádění drobných oprav. Překvapilo ho něco v průběhu expedice Cape to Cape? „Ano, zejména objevování jízdních vlastností vozidel Kerax… Nikdy jsem si nedokázal představit, že bychom byli schopni vyvinout takový výkon.“
Patrice, testy vozidel, zákaznický servis (Saint-Priest)
„Mým úkolem je vcítit se do situace zákazníka a ověřit celkové funkce vozidla,” říká Patrice Charoud. Pro něj expedice Cape to Cape znamenala spojení příjemného s užitečným. „Chtěl jsem zažít dobrodružství a poznat tyto cizí země. Zároveň to ale pro mě byla příležitost řídit Kerax v různých podmínkách. Je to dokonalé doplnění testů, které provádíme interně.“ Patrice se v arabském světě vyzná, neboť v době, kdy v alžírském městě Rouiba působila společnost Sonacome, zažil „velmi zajímavé období jak v profesním, tak v osobním životě. A se stejnou intenzitou jsem se znovu setkal i nyní, o třicet let později, při expedici Cape to Cape.“