Bus of the Year 2013 ekonomický, ekologický a elegantní Mercedes Citaro EURO VI
čtvrtek, 15. listopadu 2012
V letošním soupeření o titul "Bus of the Year 2013" zvítězilo nové Citaro před svými konkurenty, z nichž téměř všichni spoléhali na hybridní technologie. Vyznamenané vozidlo je prvním městským sériově vyráběným autobusem, jehož motor splňuje emisní...
V letošním soupeření o titul "Bus of the Year 2013" zvítězilo nové Citaro před svými konkurenty, z nichž téměř všichni spoléhali na hybridní technologie. Vyznamenané vozidlo je prvním městským sériově vyráběným autobusem, jehož motor splňuje emisní normu Euro VI.
Nová generace motorů
Ke splnění přísných emisních limitů využili konstruktéři Mercedes-Benz techniky SCR se vstřikováním AdBlue, kdy oxidační katalyzátor ve výfukovém systému upravuje recirkulované plyny v uzavřené smyčce částicového filtru. Zcela nová generace motorů ve spojení s tímto systémem pro regulaci emisí představuje další krok v pokračujícím vývoji technologie vznětových motorů. Tlukoucím srdcem mercedesu jsou tedy nově vyvinuté šestiválcové řadové motory OM 936 BlueEfficiency Power o zdvihovém objemu 7,7 l a OM 470 s objemem 10,7 l. Oba motory jsou charakteristické svou trvanlivostí, nízkou spotřebou paliva, oleje a AdBlue. Technické inovace nezvýšily provozní hmotnost Citara, ani nesnížily jeho prostornost. Ekonomické úspory podporuje i rekuperační modul. Energie vyrobená bez nákladů je totiž uložena ve dvouvrstvém kondenzátoru, následně je pak použita jako další zdroj energie. Celkově Citaro dosahuje úspory paliva mezi třemi a pěti procenty. Při běžném užívání to odpovídá 1000 litrům nafty a 2,6 tun CO2 za rok. Údržba filtrů pevných částic musí být nyní prováděna každé dva roky nebo po každých 120 000 km. Další faktor úspěchu nového Citara se nachází v atraktivním a výrazném designu. S použitím nových motorů byl vyvinut i nový zadní rám. Dekorativní obklad na klenuté zadní části autobusu dodává zvláště dynamický profil beze změn v poloměru zatáčení nebo celkové výšce vozidla. Zaoblený, skleněný panel nad zadním oknem dále zvyšuje elegantní vzhled nového Citara. Kryt motoru a zadní světlomety byly rovněž přepracovány. Energeticky úsporné LED jednotky s dlouhou životností byly použity pro koncová světla, brzdové svítilny i směrovky.
Nové bezpečnostní prvky u řidiče
Řidičům nabízí Citaro nově navržený pracovní prostor, vytvářený s cílem dosažení co nejvyšší úrovně pasivní bezpečnosti, dostupnosti ovládacích prvků, optimálního přístrojového vybavení a pohodlí. Dveře do kabiny řidiče jsou zavěšeny na zadní straně pro snazší nastupování.
Celý článek v T&b 4/2012