Budoucnost podle Volva
čtvrtek, 3. června 2010
Svou vizi nákladního automobilu budoucnosti nedávno představilo Volvo. Hlavní designér Rikard Orell to komentoval: „Pokrok postupuje stále rychleji. Proto není naše představa budoucnosti příliš vzdálená. Většina technologií zahrnutých ve Volvo...
Svou vizi nákladního automobilu budoucnosti nedávno představilo Volvo. Hlavní designér Rikard Orell to komentoval: „Pokrok postupuje stále rychleji. Proto není naše představa budoucnosti příliš vzdálená. Většina technologií zahrnutých ve Volvo Concept Truck 2020 je už k dispozici, ostatní ještě potřebují být vyvinuty. Je třeba, aby se člověk odvážně pustil přímo do centra diskuse a předvedl, co chce a čeho dosáhne. Tím, že zůstanete jen na okraji problému, riskujete, že vám pokrok unikne mezi prsty.“
Bezpečnější a efektivnější komerční přeprava
Jednou z nejpozoruhodnějších myšlenek je bezdrátově propojit vozidla mezi sebou do dlouhých vlaků, které se budou řítit mezi kontinenty rychlostí 90 km/h.
„To bude možné, jakmile se vize dopravního odvětví o zelených koridorech stane realitou,“ říká Rikard Orell. „Takto budou těžké vozy pro přepravu zboží izolovány od ostatní dopravy, protože pojedou po vlastních drahách jako železnice, jen bez kolejí.“
To přinese mnoho výhod. Bezpečnost na silnicích se zvýší, přepravní služby budou vyžadovat méně prostoru a rovněž opotřebení silnic bude menší. Spotřeba paliva a emise CO2 se sníží díky tomu, že nákladní vůz bude v aerodynamickém stínu před ním jedoucího vozidla. Navíc řidič bude moci za jízdy odpočívat, protože nákladní vůz se bude řídit automaticky sám. Přestože by se to mohlo považovat za odpočinkovou dobu, přepravní časy se zkrátí, zboží bude doručováno rychleji a řidiči se budou moci vrátit ke svým blízkým dříve.
Prostorné a vzdušné prostředí pro řidiče
V návrhu Volvo Concept Truck 2020 je pracoviště řidiče prostorné, vzdušné a bez rušivých elementů.
„Tradiční přístrojovou desku jsme nahradili tenkým zobrazovacím panelem, na němž jsou informace uspořádány podle přání řidiče,“ říká Rikard Orell. „Panel se ovládá jako touchpad, stejně jako u iPhonu. Tímto způsobem jsme ušetřili spoustu místa.“
Dalším nápadem šetřícím prostor je úhledné sedadlo řidiče s tenkým, ventilovaným síťovaným opěradlem, které mnohem více připomíná moderní kancelářské křeslo než sedačku řidiče. Za řidičem je pohovka s japonskou matrací, která se večer může rozložit do širokého, pohodlného lůžka.
Osvětlení kabiny je rozděleno do jednotlivých zón přizpůsobených pro různé pracovní činnosti řidiče uvnitř kabiny nebo pro odpočinek.
Řidič je obklopen rozsáhlými skleněnými plochami, poskytujícími dobrý výhled z vozidla ven i dovnitř vozidla. To přináší výhodu očního kontaktu mezi ním a ostatními účastníky silničního provozu a snížení rizika nehody. Zastínění pro zajištění soukromí a noční zaclonění je ovládáno elektronicky.
Aerodynamická ochrana proti kolizím
Ve spodní části přídě vozu je integrován chránič proti kolizím, vyčnívající asi půl metru dopředu. Tento „nos“ tlumí náraz do havarovaných vozidel v případě čelní kolize a také zlepšuje aerodynamické vlastnosti.
„Protože tento ‚nos‘ je bezpečnostním prvkem, bylo našim výchozím předpokladem, že se nezapočítává jako část povolené délky vozidla, stejně jako dnes zpětná zrcátka přesahují maximální povolenou šířku,“ poznamenává Rikard Orell.
Logo Globetrotter zůstalo na svém místě, změněn byl jen jeho design, aby lépe harmonizovalo s liniemi vozidla a snížil se jeho aerodynamický odpor. Řidič může text na logu měnit z palubní desky.
„U přední části vozu jsme se dostali tak daleko, že dalšími změnami základního tvaru se může dosáhnout už jen zanedbatelných zlepšení,“ říká Rikard Orell a dodává: „Nicméně mnoho se dosáhne, až začneme pracovat na designu zadní části vozidla. Aerodynamika zádi má velký nevyužitý potenciál.“