Truck & Business » Archiv
V tomto čísle se ptáme zástupců autodopravních a logistických společností na jejich zkušenosti s investováním a podle mého názoru se tu sešla opět řada zajímavých článků. A to i přesto, že je to citlivé téma a účastníci naší diskuze jistě neobracejí své karty naplno. Z příspěvků vyplývá jedno společné: investování je velmi složitý proces s nejistým výsledkem. Záměrně jsme se ptali nejen na úspěšné investice, ale i na ty, při nichž se firmy tak trochu spálily, neřkuli krvácely. Jako pozitivní se jeví všechny investice do výrobního zázemí, ať už se jedná o skladové areály, servisy, čerpací stanice nebo – v případě osobní dopravy – třeba autobusových nádraží. Efektivitu investice často snižují neúměrně dlouhá územní a stavební řízení, které brzdí rozvoj této země obecně.
V oblasti vozových parků už to tak jednoznačné není. Typickým příkladem jsou nákupy vozidel na plynové pohony (LNG/CNG), jejichž rentabilita při současných cenách dramaticky spadla. V jiném příspěvku autor zmiňuje narušené dopravní řetězce náhradních dílů a zvýšenou poruchovost nových vozidel nejmodernější generace. Ostatně financování vozového parku je dalším tématem tohoto čísla, které jsme zpracovali formou „trojrozhovoru“ s jednou ženou a dvěma muži, kteří jsou renomovanými experty v této oblasti.
Dodavatelů silniční autodopravy jsme se se ptali na jejich přístup k akvizicím nových zákazníků. Minimálně deset let trvající konjunkturu, kterou zastavil až covid, provázela setrvalá převaha poptávky nad nabídkou. Jistě to neplatilo obecně, ale hlad po všem od stavebnin po pracovní sílu byl enormní. V oblasti dopravní techniky to zřejmě platí i nadále, ovšem důvodem už není tolik růst ekonomiky, ale špatná dostupnost a dlouhé dodací lhůty. Jak píše jeden z přispěvatelů, setkáváme se s tím, že zákazníci hledají prodejce, který jim zboží nějak dodá. Tedy jakási akvizice naruby. Je to nepřirozená situace, protože poptávkovou ekonomiku jsme tu měli čtyřicet let a víme, jak to dopadlo. Dělat jakékoli prognózy je však asi těžší, než kdy bylo. Nezbývá než věřit, že současný chaos pomine a ekonomika i společnost se vrátí do (alespoň trochu) rovnovážného stavu.
Přeji vám, abyste svá ekonomická čísla neviděli červeně.
Martin Mensa
vydavatel
Dopravní a logistické firmy poznaly mezi prvními dopady pandemie covidu-19. Začaly se zavírat hranice a přeshraniční dopravu bylo potřeba ze dne na den nahradit. Sotva se dopravci trochu vzpamatovali, přišla válka na... celý článek »
O investicích ve skupině L7 Group jsme také hovořili s Petrem Otáhalem, místopředsedou představenstva přední autodopravní společnosti. celý článek »
Jak řeší společnost ZDEMAR investice? O své zkušenosti se s námi v rámci Barometru silniční dopravy 2022 podělil Marek Hrubý, správce vozového parku, ZDEMAR TRANSPORT a.s., Chabařovice. celý článek »
Libor Pernica, ředitel pro obchodní rozvoj a člen představenstva, GPD, a.s. v Děčíně je na slovo vzatým odborníkem na nákladní pneumatiky. GPD je předním hráčem v distribuci pneumatik v Česku a má tedy jistě co říci na... celý článek »
Jak na akviziční činnost? Na otázku zářijového čísla našeho časopisu odpovídá Miroslav Novák, Country Manager CZ/SK, Sales, EUROWAG – W.A.G. payment solutions a.s. a jeden z předních dodavatelů fleetů.... celý článek »
Model eActros LongHaul, nákladní vozidlo pro dálkovou dopravu s akumulátorovým elektrickým pohonem, je v expozici divize Mercedes-Benz Trucks hvězdou letošního veletrhu IAA Transportation, který probíhá v době vydání... celý článek »