Truck & Business » Archiv
„Výběr dodavatelů je jednou z klíčových otázek zdravého fungování společnosti,“ zaznělo v jednom z příspěvků naší ankety Barometr silniční autodopravy tohoto čísla, a tato slova se v mírné obměně prolínají prakticky všemi příspěvky. Dokonce bych řekl, že význam dodavatelů v poslední době roste s tím, jak pomalu bere za své jeden ze základních principů tržní ekonomiky, že nabídka předbíhá poptávku. Každou chvíli mě něco v tomto směru překvapí. Např. nedávno nám vypověděl službu jeden dodavatel, s nímž spolupracujeme dvacet let a víc, s tím, že danou jednotku ruší, protože se mu „nevyplatí“. Jindy jsem nechtěl v zahraničí zbytečně platit za auto z půjčovny první tři dny pobytu, které jsem plánoval strávit na jednom místě. Překvapilo mě, že prakticky nejde půjčit si ve středně velkém evropském městě auto s dvoudenním předstihem. Nebo jde, ale za troj- a vícenásobek běžné ceny. Přitom se také stane, že vám jakž takž přijatelnou objednávku potvrdí, načež přijde strohý e-mail se sdělením, že „dodavatel zápůjčku nepotvrdil“, takže nemáte zase nic, tedy kromě blokace na kartě. Přicházím na to, že mít v byznysu pár šikovných, ale současně slušných a spolehlivých dodavatelů je mnohdy cennější než akvizice nového zákazníka.
Čeští autodopravci si v podmínkách liberálního evropského trhu mohou vybírat dodavatele prakticky kdekoli, což ostatně také dělají. A platí to i naopak – španělský dopravce může nakoupit třeba u českého dodavatele, pokud mu nabídne lepší podmínky než doma. Obecně však – soudě podle odpovědí – jsou s tuzemskými dodavateli dobré zkušenosti; oceňuje se především flexibilita a schopnost improvizace, což jsou vlastnosti vyhledávané právě v současné chaotické době. Tento názor poněkud koriguje jiný pohled z naší diskuze: „Přístup rozvinutého západního světa je založen na jasných a přesných postupech, které jsou standardizované a pečlivě dodržované.“ U techniky se neprodává cena, ale TCO, což vyžaduje sofistikovanější přístupy, nicméně ani při nejlepších úmyslech, vzdělání a zkušenostech občas do nějaké té slepé uličky zabloudíme. Naši respondenti preferují dlouhodobé vztahy a kontinuitu, ale současně se nebrání testování nových věcí – a také hodně dají na názory řidičů.
Věříme, že naše malá sonda do dodavatelsko-odběratelského „myšlení“ pomůže oběma stranám tohoto obchodního vztahu.
Úspěšný podzim v autodopravě a logistice Vám přeje
Martin Mensa
vydavatel
Před pěti lety jsme přijali pozvání k velkolepým oslavám čtvrtstoletí existence německé společnosti Fliegl. K letošnímu výročí pozval jednatel a zakladatel firmy Helmut Fliegl zástupce médií ze zemí svých důležitých... celý článek »
Od uvedení první generace v roce 1997 prodal DAF 650 000 vozidel řady XF. Různé generace této typové řady získaly ocenění „Mezinárodní nákladní vozidlo roku“. V současné době představuje DAF novou generaci XF a další... celý článek »
Konkurenční prostředí na českém trhu vnímáme v sektoru IT služeb jako velmi zdravé. Digitalizace a automatizace logistiky je v plném proudu a každým rokem vznikají nové subjekty, které do tohoto procesu významně... celý článek »
Nejnovější číslo magazínu Truck & business nastoluje ve svém Barometru silniční autodopravy 2021 otázku výběru dodavatelů a dodavatelsko-odběratelských vztahů. Přinášíme malé avízo na tento článek v názoru Josefa... celý článek »
Cloudová správa vozového parku spolu se schopností analyzovat velké objemy dat každodenně zvyšuje produktivitu a efektivitu správců vozových parků, což umožňuje snižovat náklady a předvídat budoucí trendy. Je to vše o... celý článek »
V oblastech logistiky, výroby, dopravy a dodavatelských řetězců dnes probíhá rychlá a bezprecedentní transformace a budoucí rozvoj těchto odvětví závisí na inovacích a zlepšování technologií. Trendy stále naznačují... celý článek »