Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 4 / 2023 » Nové jméno, řada premiér
Jak hodnotíte obecnou ekonomickou kondici odvětví silniční autodopravy a logistiky v Česku v roce 2023 a jaké hlavní události rok přinesl vaší společnosti?
Josef Mařík, ředitel společnosti, Mercedes-Benz Trucks Česká republika s.r.o.
Odvětví silniční autodopravy a logistiky se v současné době pohybuje ve velmi nejistém prostředí. V předchozím postcovidovém období ještě dozníval hlad po nedostatkových autech, který ale pozvolna slábne a situace se obrací do normálnějšího stavu, ve kterém se pracuje s reálnou poptávkou, nabídkou a jasnějšími dodacími termíny. Stále více zmatků do oboru vnáší legislativa, jejíž požadavky jsou náročné a výrobci dostávají stále méně času, aby je splnili. Zároveň to není dobré ani pro dopravce, kteří musí obnovovat své vozové parky a potřebují se včas zorientovat, co budou muset během několikaleté doby provozu svých vozidel řešit. V letošním roce přišel nástup nové generace tachografů, který byl celkově nezvládnutý, protože tachografy nebyly včas fyzicky dostupné a řada subjektů musela hledat náhradní řešení. Situace doznívá ještě nyní, koncem roku, kdy některé státy pod tlakem situace na trhu povolily posunutí povinnosti používání nového typu tachografů, ale to bohužel neplatí pro ČR. V příštím roce nebude situace v legislativě o moc lepší, protože od poloviny roku nastupuje povinná výbava vozidel řadou bezpečnostních systémů v balíčku GSR (Global Safety Regulation), který přinese opět složitější a dražší vozidla. Neskončily ani dohady o zavedení normy Euro 7. Zároveň jsme jako výrobci pod obrovským tlakem na rychlý přechod na elektromobilitu, ale vzhledem k nedostupné nabíjecí infrastruktuře pro nákladní vozy je zatím zájem kupujících převážně v teoretické rovině. Výsledky testování elektrických nákladních vozidel z naší předváděcí flotily ale napovídají, že pokud se podaří vyřešit všechny aspekty nutné pro provozování nákladních elektromobilů, mohl by být jejich nástup poměrně rychlý. Hlavním limitujícím faktorem tu tedy zřejmě bude právě budování nabíjecí infrastruktury, byť snad od příštího roku podpořené dotací – i tak se ale potřebný čas na její budování bude počítat na roky.
Co se týká naší společnosti, letošní rok nám přinesl její nové jméno Daimler Truck Česká republika, které zohledňuje název našeho mateřského koncernu po oddělení od skupiny Mercedes-Benz Group, která vyrábí osobní a dodávková vozidla značky Mercedes-Benz. Pro naše působení v České republice je ale asi nejdůležitější letošní událostí otevření naší nové servisní a prodejní pobočky ve Velkém Týnci u Olomouce a nedlouho předtím i velkého servisu naší dealerské společnosti Croy v Bravanticích u Ostravy. Spolu s dalšími již zahájenými nebo plánovanými projekty našich regionálních zástupců jsou to jasné kroky k vybudování nové sítě autorizovaných servisů pro nákladní vozy, které nutně potřebujeme realizovat pro další rozšiřování a zlepšování servisních služeb našim zákazníkům.
V oblasti produktů jsme přinesli na trh několik významných novinek právě v oblasti elektromobility. Nejdříve to byl tahač návěsů eActros 300, který doplnil již vyráběnou řadu podvozků pro nástavby. Pak jsme na český trh uvedli Fuso eCanter – lehký nákladní automobil, o který je od počátku velký zájem a má reálnou šanci se stát úspěšným produktem pro svou univerzálnost, přijatelnou cenu a provozní vlastnosti – především s možností dobíjení AC i DC z běžných nabíjecích stanic pro osobní vozy. Nedávno naše mateřská firma představila ve světové premiéře sériovou podobu dlouho avizovaného elektrického těžkého nákladního vozu nové generace, který by měl být schopen splnit požadavky značného počtu dopravních společností. Jde o eActros 600, novou řadu bateriových tahačů návěsů a podvozků, s dojezdem v soupravě přes 500 km a využitelnou pro silniční dálkovou dopravu na střední vzdálenosti. Již nyní je o tento model velký zájem v celé Evropě.
Ilustrační foto archiv