Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 4 / 2023 » Nákladová efektivita a cashflow budou stále více rezonovat
"Minulý rok v této době jsme čelili otázkám typu: „Máme dostatek zboží pro uspokojení poptávky po PHM?“, „Jak ovlivní ruské embargování ropy nákupní ceny pro naše zákazníky?“, „Budou evropská protekcionistická opatření způsobovat zvýšení cen?" Miroslav Novák, Country Manager CZ/SK, Sales, EUROWAG – W.A.G. payment solutions a.s., o tom, jak vidí letošní rok v autodopravě a co se událo u společnosti Eurowag.
"Naštěstí se nejhorší scénáře, na které jsme se připravovali, nenaplnily a situace se nakonec překvapivě obrátila. Celý rok byl spíše charakterizován přebytkem zboží na trhu, což vedlo k neobvyklé cenotvorbě u některých dodavatelů na českém trhu. V porovnání s minulým rokem to bylo poměrně stabilní a ustálené období. Ani letos jsme nezaznamenali zhoršení dlouhodobých pohledávek, ba právě naopak, výsledky pro rok 2023 vypadají ještě lépe než ve „zdravých letech“ 2018 a 2019. To naznačuje relativně zdravou kondici našich zákazníků v silniční dopravě."
"Nicméně pozoruji opačný trend v obecné náladě a v předpokládaných výkonech do budoucna - což se shoduje s Barometrem výkonů, který zveřejňuje Česmad Bohemia. Inflace a postupné snižování kupní síly jednoznačně ovlivňuje zakázky v přepravě, což dopravci nyní ve druhé polovině roku zaznamenávají."
"Segment silniční dopravy čelí další výzvě v podobě zvýšených sazeb mýta, které nově kalkulují emise CO2 každého vozidla nad 7,5 tuny. Všichni čeští mezinárodní dopravci nyní masivně klasifikují svá vozidla, aby předpověděli budoucí náklady na přepravu. Jen pro představu - nárůst nákladů u německého mýta znamená zhruba 83 %, což v průměrném ujetém kilometru kamionu nad 12 tun činí 1 000 až 2 500 EUR měsíčně na vozidlo. To není zanedbatelné. Rakousko, které by mělo obdobné sazby zavést od 1. 1. 2024, očekává zvýšení asi o 7 %. Podobný scénář pravděpodobně čeká dopravce i příští rok v rámci českého mýta, které má být zdraženo o 15 %. Nákladová efektivita a s tím spojený cashflow budou nyní stále více rezonovat. Není to lehká situace, zejména pro segment malých a středních dopravců."
Ilustračnáí foto archiv