Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 4 / 2022 » Fleet management vyžaduje přizpůsobivost a kreativitu, hovoří přední čeští autodopravci
Souhrnný vozový park účastníků našeho panelu Barometr silniční autodopravy jde do tisíců, a proto je nutné brát odpovědi na otázku, která se tentokrát vztahuje ke správě vozového parku, velmi vážně. Za problém číslo jedna se v současné době považuje nedostupnost, resp. dlouhé dodací lhůty motorových i přípojných vozidel, což komplikuje plánování a nutí dopravce přijímat dříve nemyslitelná opatření. Propad v prodejích nových motorových vozidel nad 3,5 t v prvním „covidovém“ roce 2020 byl sice značný, ale zdaleka ne tak hluboký jako při finanční krizi v roce 2009. Sledujeme-li období leden–září, tak mezi roky 2008 a 2009 trh oslabil o celých 56 % (z 8282 na 3615 prodaných vozidel), zatímco mezi roky 2019 a 2020 to bylo „pouze“ o 35 %, a už v roce 2021 začal trh svižně růst. Roste rovněž letos, i když nevýrazně, ačkoli poptávka převyšuje nabídku. Ruku v ruce s tím vzrostly i pořizovací ceny, a to nejenom nové techniky, ale i všeho, co s fleet managementem souvisí.
Otázkou číslo jedna nejen pro autodopravce je to, jak dlouho vydrží spotřebitelská poptávka u nás, ale především na trzích, které naše země zásobuje. Výrobně orientovaná ekonomika byla dlouhou dobu výhodou a zdrojem poměrně dynamického růstu, nyní s sebou nese větší zranitelnost. Poptávka po přepravní kapacitě také bezprostředně závisí na tom, jak budou lidi „konzumovat“ a utrácet. Zatím se situací daří zvládat, i s pomocí vlád, pro které je sociální smír hlavním faktorem přežití. Stížnosti dopravců na dlouhé dodací lhůty jsou stále lepší než jejich případný nezájem si techniku pořizovat. Co tedy řekly k tématu fleet managementu členové letošního panelu?
Libor Šádek
Manager Marketing & Sales
HÖDLMAYR Logistics Czech Republic a.s.
Jeneč
Vlastní flotila kamionů Hödlmayr čítá v průměru kolem 700 kamionů, z toho cca 180 přímo pod naší českou pobočkou. Zejména v posledních letech je provozování takové flotily výrazně rizikovější, a to ve všech aspektech.
Abychom udrželi flotilu moderní, úspornou a šetrnou k životnímu prostředí, je třeba každý rok obnovit v rámci skupiny až 150 kamionů. V našem specifickém oboru je také nutné myslet na technologickou vyspělost nástaveb, jejichž technická životnost je odlišná od podvozků, a to zejména s nástupem elektromobilů, které jsou výrazně těžší než vozy se spalovacím motorem. Bohužel stejný trend jako v oblasti osobních automobilů nyní sledujeme i v dodávkách nových nákladních vozidel. Dodací lhůty nových kamionů se neúměrně prodlužují – v některých případech až na dva roky – a ceny rostou do nebes, stejně jako ceny financování a pojištění. Obnova a udržení moderních standardů, zejména v oblasti ekologie, která je pro nás nesmírně důležitá, je tedy stále větší výzvou.
Další kapitolou jsou samozřejmě opravy a údržba. Přes všechnu snahu a pravidelný servis jsou kamiony stále jen stroje, u kterých může kvůli neustálému vytížení dojít k poruše. Díky mezinárodní síti poboček jsme schopni zajistit si poměrně zajímavé servisní smlouvy napříč Evropou. Nicméně i zde narážíme poslední dobou stále častěji na stejný problém jako u dodávek nových vozů – dostupnost náhradních dílů. Pokud díly nejsou dostupné pro výrobu, není u výrobců zájem je uvolňovat pro aftersales. Častěji než dříve se tedy stává, že i drobná závada může kamion vyřadit z provozu na neúměrně dlouhou dobu.
Ing. Petr Michálek
jednatel
EWALS CARGO CARE spol. s r.o.
Praha
Firmy podnikající v automobilové dopravě se vždy potýkaly se zvýšenou volatilitou nákladů na správu jejich vozové flotily. Tedy především jde o ceny nafty, LNG a Ad Blue. V současné době ale ceny těchto komodit překonávají naše předpoklady a nutí nás přehodnotit naše dosavadní kalkulace.
Má-li být společnost podnikající v silniční dopravě konkurenceschopná, musí dbát na technickou kvalitu své vozové flotily. To především znamená včas nahrazovat starší vozidla vozidly novými, tedy udržovat průměrné stáří vozidel celé flotily v požadované úrovni.
A s tím jsou spojena úskalí při pořizování nových vozidel. Největším úskalím je výrazně vysoká cena vozidla. To se samozřejmě odráží ve výši měsíční leasingové splátky či odpisu a na zvýšené sazbě pojistného. Dalším úskalím jsou nezvykle dlouhé lhůty dodávky nové techniky. Dodací lhůta je nyní 12 a více měsíců od podpisu závazné objednávky. Naše dceřiná společnost Ewals Trucking z tohoto důvodu plánuje obměnu vozidel v naší flotile s výrazným časovým předstihem.
Při správě našich vozidel je nyní třeba počítat především se zvýšenou cenou servisních prací na vozidlech, kdy je nezbytné pravidelnou údržbou udržovat stav naší flotily v bezproblémovém technickém stavu. Jakýkoli prostoj vozidla při technické poruše nebo dlouhotrvajícím servisu znamená finanční ztrátu, která je způsobena neproduktivním časem vozidla. K eliminaci těchto přepravních prostojů využíváme naše dvě náhradní vozidla, která v době servisní odstávky nahrazují výkon servisovaného vozidla na jeho příslušné přepravě.
S výrazným růstem vstupních finančních nákladů se samozřejmě zvyšují i nároky na řízení efektivity vozového parku s důrazem na ekonomické důsledky při provozování naší vozové flotily.
S růstem cen pohonných hmot se ještě více zaměřujeme na efektivní využívání moderní vozové flotily. To je především v motivaci řidičů k důrazu na spotřebu vozidel při využití moderních IT technologií. Jsme schopni on-line sledovat technické parametry vozidla i chování řidičů na jednotlivých trasách přesně zkalkulovaných projektových přeprav.
Je třeba také ocenit kvalifikovaný přístup řidičů, kteří svým profesionálním přístupem napomáhají našim snahám o co nejefektivnější využívání všech možností k eliminaci současných nepříznivých vlivů na naši dopravní společnost.
Z výše uvedených poznatků a skutečností nám vyplývá, že flotily středních a větších dopravců mají lepší možnosti alespoň částečně eliminovat dané nepříznivé dopady. V naší praxi to řešíme také vhodnou záměnou vozidel naší flotily v jednotlivých projektových skupinách vozidel, operativními výměnami řidičů mezi jednotlivými projekty, ale i směnností řidičů na přidělených projektech. Tedy použitím několika nástrojů současně, metody Synergy, informačních technologií atd.
Vlastimil Bednář
ředitel společnosti
KAFKA TRANSPORT a.s.
Opařany
Největším úskalím současné doby jsou pořizovací ceny veškeré dopravní techniky, která meziročně vzrostla o 20–30 %. Ruku v ruce s cenami jsou dlouhé dodací doby, což činí problémy v plánování při obnově vozového parku. Dlouhá léta bylo standardem dodání vozidla po třech měsících od objednání. Pokud dnes obdržíme vozidlo do šesti měsíců od objednávky, je to spíše zázrak. Roční doby dodání jsou dnes běžné. Rok je v dopravě velmi dlouhá doba s ohledem na plánování a uspokojování potřeb našich zákazníků. Vyšší úrokové sazby dále navyšují náklady na financování při obnově vozového parku.
.
MVDr. Martina Šmídlová
jednatelka
Šmídl Provozní Holding s.r.o.
Žamberk
Největší úskalí, které se bohužel týká všech výrobců, je zpoždění při dodání nových vozidel a náhradních dílů. Krize v automobilovém průmyslu, která byla odstartována nedostatkem čipů, se dále prohloubila a rozšířila i na další komodity: hliník, olovo, kaučuk, a společně s přetrhanými logistickými řetězci způsobuje čekací lhůty, které u nové techniky leckdy překročí hranici jednoho roku. Holding Šmídl vždy kupoval pouze nová vozidla se smlouvou na zpětný odkup, a tuto politiku stále držíme, proto je pro nás situace obzvlášť komplikovaná. Aktuálně tak plánujeme nákupy vozidel s ročním předstihem.
Kateřina Rázlová
ředitelka automobilové divize a transportu DHL Supply Chain
DHL Supply Chain
Praha
Myslím, že s víceméně podobnými problémy se potýkají všichni. Než se stačil trh vzpamatovat z nedostatku čipů, přišla válka na Ukrajině a s ní další výpadky v dodávkách komponentů, což se společně s drahými energiemi projevilo především v dodacích lhůtách nových aut, cenách náhradních dílů a tím pádem i rostoucích nákupních cenách vozidel. Trh zároveň bojuje s dlouhodobým nedostatkem profesionálních řidičů. Tento problém se ještě prohloubil s odchodem ukrajinských zaměstnanců zpět do své vlasti. Provoz vozového parku ovlivňují také ceny a dostupnost pohonných hmot. Kromě toho, co vidíme na totemech čerpacích stanic, hrozí stejně jako před rokem nedostatek a zdražení aditiva AdBlue. Ale abych nebyla jen negativní. Aktuální situace nás nutí hledat ještě intenzivněji alternativní zdroje energií. Naší společnosti se podařilo doplnit vozový park o 21 tahačů s pohonem na zkapalněný zemní plyn, které přepravují díly pro výrobu automobilů z České republiky do Německa. Jejich velkou výhodou, kromě výrazného snížení emisí CO2, je možnost využívat jak LNG, tak bioLNG s prakticky nulovými emisemi. Ve Středočeském kraji úspěšně využíváme elektrický kamion a část aut máme vybavenou solárními panely. Do budoucna vidíme velký potenciál také v nákladních autech na vodíkový pohon.
Karel Klouda
předseda představenstva
ZDEMAR TRANSPORT a.s.
Chabařovice
Jako jedno z největších rizik vnímám neustále se měnící podmínky. Dopočítat se dnes u nového projektu nějakého bodu zvratu návratnosti investice je téměř nemožné. Pokud jste se například před dvěma roky rozhodli, že budete poskytovat nejekologičtější možnou dálkovou dopravu (na LNG), měli jste v mnoha zemích garantované úlevy na mýtném, relativně levnou pohonnou hmotu a vyšší náklady na pořízení. V současnosti je LNG tak drahé, že doprava těmito vozidly je nerentabilní a vysoce ztrátová. Každý, kdo mě zná, ví, že téma životního prostředí a udržitelnosti je pro mě srdeční záležitostí. Ale s těmi podmínkami a nastupující energetickou krizí je pořizování podobné techniky ekonomickou sebevraždou.
Úskalí správy vozového parku výrazně eliminujete, pokud si správně nastavíte procesy a ty jsou dodržovány.
Ale stále platí zlaté pravidlo, že kvalitní byznys jde dělat pouze s dobrými lidmi.
Pokud nebudete mít šikovné řidiče, výborné dispečery a kvalitní obchodní tým, zkrátka celek fungující jako skvěle promazaný stroj, můžete mít procesy sebelepší, ale na konci dobrý výsledek prostě nebude.
Petr Otáhal
místopředseda představenstva
L7 GROUP a.s.
Měšice
Vezmu-li tuto otázku od samého začátku, tedy pořízení vozidla, potýkali jsme se v uplynulých měsících se dvěma hlavními problémy. Tím prvním byla zpoždění ve výrobě (ať již z důvodu absolutního nedostatku komodit nebo z důvodu narušení logistických toků, zejména v době covidové pandemie), kdy se nám ne vždy potkalo dodání podvozku s dohodnutým termínem u dodavatele nástaveb. Druhým problémem byla samotná diskuse nad cenou a zejména platností cenové nabídky, kdy ani výrobce nevěděl, v jakém množství a za jakou cenu bude schopen nakupovat základní ocelové díly.
Pokud jde o správu vozového parku, zvolili jsme u nás ve skupině cestu dedikovaného fleet oddělení a vlastního autoservisu. Vzhledem k charakteru naší práce a značné specifičnosti naší přívěsové techniky jsou pro nás odborná znalost a časová flexibilita o víkendech a svátcích stěžejními faktory. Kromě servisu nám fleetové oddělení spravuje rovněž tankovací karty, mýtné systémy a veškerou administrativu s provozem vozového parku spojenou. Ve spolupráci s oddělením kvality zastřešuje i pravidelná školení řidičů, včetně vstupního zaškolení nováčků.
Josef Nový
CEO
CEE Logistics a.s.
Pardubice
Za sebe bych se rád vyjádřil k hodnocení nákupu nové techniky. V oblasti vozového parku jsme jako firma museli zcela změnit strategii nákupu, jeho plánování a i vlastně provozování techniky.
Veškeré dodavatelské řetězce jsou poškozené, fungují jinak než před pár lety, neplatí termíny, dodávky se zpožďují, několikrát ročně se navyšují ceny, a to i u již nasmlouvaného nákupu, chybějí lidé, vše trvá déle, a přesto musíme plánovat a realizovat nákup na mnohem delší období předem. Myslím, že jako firma s velmi úzkým vedením a zároveň s jeho velmi vysokou rozhodovací pravomocí jsme se nové době přizpůsobili velmi dobře. Za pomoci našich stálých dodavatelů jsme veškeré problémy schopni vyřešit. Jsme schopni techniku objednat místo „jen na příští rok“ i na další dva roky s předstihem, obráceně narážíme na to, že dodavatelé nejsou schopni tyto objednávky potvrzovat a zanést do jejich výrobních systémů. A tak vlastně pořád žijeme v době akutní operativy a maximálního s přizpůsobení se veškerým vnějším vlivům.
Daniel Knaisl
jednatel
Geis CZ s.r.o.
Modletice
V současné době jsou největším úskalím při správě vozového parku vysoké úroky při obnově vozového parku formou leasingu, popř. úvěru, dále velmi dlouhé dodací lhůty, které jsou mnohdy delší než rok. A v neposlední řadě nedostatek některých náhradních dílů. Nepojízdné vozidlo čekající na náhradní díl zásadně zhoršuje ekonomický výsledek celého fleetu.
Rastislav Lipták
manažer dopravy, spedice, obchodu a marketingu
O.K. Trans Praha spol. s r.o.
Praha
Hlavním úskalím v pořizování vozového parku v současnosti bude nejspíše „nedostatek“, a to jak vozové techniky, tak i pracovní síly. Pokud byste si dnes chtěli založit flotilu se 30 novými vozy, čekali byste nejspíše rok až rok a půl na jejich dodání. Konkurence mezi hlavními dodavateli kamionové techniky se za poslední roky celkem srovnala. Poměr výkonu a ceny, které nabízí, je proti minulým letem mnohem vyrovnanější, proto je lepší mít park lehce namíchaný než sázet pouze na jednu značku.
Správa a řízení jsou založeny na vhodném IT řešení a telematice pro správu celého fleetu. Telematiku je vhodné mít nezávislou na značce vozové techniky. Preferujeme mít co nejvíce agendy v jednom uživatelském prostředí, což se ukazuje jako trend dnešní doby. Výjimku mohou tvořit dodavatelé chladírenských návěsů, nicméně záleží na tom, jaké jsou požadavky z provozu.
Jakub Trnka
generální ředitel
Raben Logistics Czech s.r.o.
Nupaky
Nikoho asi nepřekvapí, když na tuto otázku odpovím, že jsou to především dodací lhůty nákladních vozidel. Ty často přesahují více než jeden rok, a tím výrazně komplikují jakékoli investiční plány většiny společností. V kombinaci s velmi nestabilními cenami a rostoucí cenou financování investic se z nákupu flotily stává noční můra pro všechny zúčastněné strany. Zároveň je to určitě jeden z důvodů oslabení poptávky na trhu. Díky tomu se můžeme dostat do situace, kdy nebudeme schopni pružně reagovat na poptávku našich zákazníků po nových službách, a také je možné, že se zastaví tempo obnovy vozového parku modernějšími a také ekologičtějšími technologiemi.