Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 4 / 2022 » Chytré pneumatiky jsou v autodopravě realitou
Společnost Continental nedávno představila zcela nové nákladní pneumatiky Conti Hybrid Generace 5. A pří této příležitosti se jen potvrdilo, že pneumatiky se stále aktivněji zapojují do procesu redukce emisí CO2 nákladních vozidel. Cesta vede především přes optimalizaci směsi a konstrukce, ale také přes digitalizaci a nástup „inteligentních“ pneumatik.
Michael Koch z oddělení výzkumu a vývoje e-mobility nákladní dopravy německého výrobce např hovořil o budoucích trendech a překážkách, kterým budou chtě nechtě evropští autodopravci čelit. Autodopravcům „zavaří“ nejenom přirozená konkurence, ale i legislativa. Clean Vehicle Directive (Směrnice o čistých vozidlech) bude zvýhodňovat ty, kteří sníží emise CO2 např. cestou elektrifikace vozového parku, přičemž forma zvýhodnění může spočívat např. v lepších úvěrových podmínkách. V Německu s celkovým vozovým parkem 1,3 mil. nákladních vozidel by to mělo vést k obměně v řádu 200 tisíc vozidel v příštích 5–8 letech – míněna je náhrada klasických trucků se spalovacím motorem za bateriová elektrická vozidla, případně vodíková. Tlak přijde nejenom ze strany EU, ale i jednotlivých národních vlád – ty se totiž zavážou k určité dynamice snižování emisí a pokud jí nedosáhnou, vystavují se riziku finančních sankcí. A o ty se budou chtít podělit s původci znečištění, tedy dopravci. Cesta bude dvojí: buď zaplatíš, nebo zvýšíš podíl elektrických vozidel např. z 10 na 20 %.
Pneumatiky jako faktor
Co s tím vším mají společného pneumatiky? Ty se na celkových nákladech vlastnictví vozidla (TCO) podílejí „jen“ pěti procenty, ale přímo ovlivňují až 53 % těchto nákladů. Konkrétně pak náklady na PHM, opravy a údržbu a administraci. To vše spolu s přímými pěti procenty tvoří oněch 53 %, tedy určitě nezanedbatelný podíl. Dosud se preference autodopravců při výběru pneumatik točily kolem kilometrového proběhu, nyní přichází čas, kdy do svých úvah budou stále častěji zahrnovat i spotřebu paliva.
Náhrada nafty za alternativní pohony, zejména e-mobilitu, je i v dopravě zboží zřejmě realitou. Pro pneumatiky to je velká výzva, protože elektrický pohon pro ně představuje větší zátěž z hlediska opotřebení. Aby výrobci tento handicap kompenzovali, jedinou cestou bude snižování valivého odporu – v případě nové generace Conti Hybrid se to podařilo o 20 %! Zatímco v oblasti první výbavy bateriových elektrických vozidel je nízký valivý odpor pneumatik požadavkem číslo jedna již dnes (samozřejmě bez snížení vlivu na přilnavost a brzdění), v náhradní potřebě se bude na pomyslné ose přesouvat od kilometrového proběhu právě směrem k úspoře pohonných hmot v příštích letech.
„Inteligentní“ pneumatiky
Budoucnost vidí Continental mimo jiné v telematice, proto vyvíjí a testuje „ContiConncet Live via Telematics“, a to jako řešení pro tahače (Truck Solution) a přípojná vozidla (Trailer Standalone Solution). Zde jsou data ze senzorů přijímána zařízením (Link Enabler) a předávána jednotce umístěné v kabině. Ta je přes IoT (Internet of Things) platformu vysílá do webového rozhraní, odkud si je může uživatel přečíst pomocí PC, tabletu nebo mobilního telefonu v reálném čase. Kabinovou jednotku je též možné integrovat do systému fleet managementu nebo tachografu, pokud to jejich správce umožní.
Digitalizace pneumatik přináší i další, dosud nevyužité možnosti. Např sběr dat pomocí kamery umístěné na přední masce umožní přesně definovat „profil“ každého fleetu, v nadsázce „s přesností na každý obrubník“, který musejí vozidla překonat. Analýza těchto dat pak umožní optimalizovat výběr pneumatik pro každé vozidlo.
Jakou značku pneumatik vybrat? Možnosti jsou nepřeberné. Od prémiových značek Continental či Goodyear, přes značku Hankook, která patří v oblasti vývoje k top inovátorům, v Česku stále oblíbenější Giti až po ekonomickou značku Fortune, která již mnohokrát překvapila výborným poměrem cena/výkon. Něco více si můžete přečíst v následujících článcích.