Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 4 / 2021 » Pneumatiky: Především služba, teprve pak produkt
Více než čtvrtstoletí jsem téměř v každodenním kontaktu s odvětvím výroby, obchodu a servisu pneumatik díky projektu odvětvového časopisu Pneu revue, který jsem v roce 1995 založil. Za tu dobu prošel tento obor hlubokými změnami, a to ve všech svých komponentech, tedy počínaje výzkumem, vývojem, přes výrobní postupy, způsoby obchodování, opravy a servis až po to nakládání s pneumatikami po ukončení životnosti. Stejně tak šly změny napříč všemi segmenty, nákladní pneumatiky nevyjímaje.
Vývoj nákladních pneumatik udělal za posledních dvacet let velký skok dopředu, ruku v ruce s pokrokem, který se udál na poli vývoje motorových i přípojných vozidel. Rozměrová skladba vozového parku dnes vypadá jinak než před 10–20 lety a jako všechno se dále vyvíjí. Došlo k větší diferenciaci z hlediska způsobu užití a provozních podmínek, takže výběr správné pneumatiky už dnes neřeší pouze to, zda se jedná o „Steer“, „Drive“ nebo „Trailer“. Velmi důležitým hlediskem při vývoji nákladních pneumatik se stala schopnost čelit zimním provozním podmínkám (symbol 3PMSF – sněhová vločka v horském masivu – se stal téměř normou). Dalšími zásadními tématy – tedy kromě záběrových a brzdných vlastností, které jsou a stále budou na prvním místě – se staly valivý odpor, životnost a protektorovatelnost koster. Už z tohoto krátkého výčtu nároků na nákladní pneumatiky je jasné, že většina požadovaných vlastností jde fyzikálně „proti sobě“, takže při veškerém pokroku je stále aktuální to, co řešili pionýři pneumatikářské výroby před sto a víc lety – nejlepší pneumatika je ta, která zvládne nejlépe a na nejvyšší úrovni nezbytný kompromis.
A jako u všech ostatních výrobků je dalším parametrem pneumatik to, jak je kvalitní a kolik stojí. Věčný spor o to, zda je lepší používat levné „budgetové“ pneumatiky a častěji je měnit, nebo se spoléhat na drahé „prémiové“ pneumatiky s delší životností, zde nehodláme soudit. Je tu ještě „zlatá střední cesta“, označovaná někdy jako „value“, která vede přes značky cenově dostupné a přitom překvapivě kvalitní a výkonné. Řada autodopravců takový svůj tip má a není nad vlastní zkušenost.
Trendy ve službách
Pro čtenáře tohoto časopisu není žádnou novinkou, že ruku v ruce s pneumatikou jako produktem jde její servis, který má v případě nákladních pneumatik ještě větší váhu, než je tomu u „malých kol“. Samozřejmostí – alespoň u největších výrobců – se staly programy komplexního pneu hospodářství, jež nabízejí komplexní péči o „jediný díl vozidla, který obstarává kontakt s vozovkou“, a tudíž je v tomto směru zcela nenahraditelný. Dříve se komplexní tyre management odehrával na dvorech dopravců a hlavní výbavou správce byl hloubkoměr dezénu, tužka, papír a kalkulačka. Druhou nejčastější službou byl breakdown servis na silnicích, když některá z pneumatik vypověděla službu. Dnes se do těchto služeb stále více vtírá telematika, digitalizace a zpracování velkých souborů dat. Servis pneumatik je ve svých vrcholných podobách extrémně automatizovaný, s minimem fyzické námahy, což často platí i pro mobilní pneuservis. Vrcholem tyre managementu jsou tzv. mileage kontrakty, jakýsi leasing pneumatik, kdy zákazník neplatí za produkt, ale ujetý kilometr. Na tuto službu panují různé názory a bude možná stát za to je někdy v budoucnu rekapitulovat na stránkách tohoto časopisu.
Shrnuto a sečteno: služby jsou u nákladních pneumatik „až na prvním místě“, což obzvláště platí v dnešní době, kdy na nějaké velké experimenty není čas ani prostor. Mít spolehlivého, systémového dodavatele pneumatik a služeb s nimi spojených je velké terno.
Martin Mensa, www.pneurevue.cz, foto Continental, Michelin, Bridgestone a archiv