Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 4 / 2021 » Editorial
Devět měsíců, které dělí první a čtvrtý díl naší ankety Barometr silniční autodopravy, přineslo další zásadní události, které nemají v novodobé historii odvětví obdoby. Jak napsal jeden z účastníků naší diskuze v březnu 2021, „přelom let 2020 a 2021 byl z mnoha důvodů asi nejbláznivějším obdobím, které jsme v dopravním sektoru zažili.“ Přesto se v jarních příspěvcích odráželo více naděje a víry v lepší budoucnost než nyní. Navzdory složité jarní situaci, provázené nekončícími lockdowny, se témata příspěvků stále točila kolem relativně „normálních“ problémů silniční autodopravy, ať už se jednalo o diskutovaný Silniční balíček, mýtné sazby, spotřební daň na naftu, brexit či přeshraniční režimy atd. Samozřejmě ještě před pár lety turbulence zcela nevídaná, ale po roce nedobrovolného „otužování“ byla cítit pověstná adaptabilita a flexibilita českých autodopravních firem. „Je na nás, abychom se přizpůsobili, a dost možná, že z krize nakonec vyjdeme silnější,“ tak nějak znělo jedno z hlavních poselství jarního Barometru.
Bohužel do podzimu se stávající problémy dále prohlubovaly a hlavně vyvstaly zcela nové. V jarních příspěvcích zřejmě nezaznělo slovo inflace, nemluvilo se s takovou naléhavostí o bezprecedentním růstu cen všech vstupů a už vůbec jsme si nedovedli představit, že kromě řidičů „dojdou“ také kamiony, návěsy, pneumatiky, AdBlue a mnoho dalšího. Tržní ekonomika ukázala novou tvář, kterou jsme dosud neměli moc šanci poznat: netrápí nás krize z nadvýroby, ale spíše z podvýroby. Poptávka existuje, ale není z čeho ji naplňovat. Kromě nových a celé plejády starých výzev silniční autodopravy bude nyní tou klíčovou umění dostatečně promítnout růst nákladů do zvýšení cen přepravného. Zdražování je velmi citlivá věc, zvláště po letech velmi nízké inflace a relativní stability to bude ještě těžší. Ale není na výběr – nejenom rostoucí náklady, ale i nutnost investic do nových technologií a „čistých“ řešení nenabízejí jinou alternativu, než je podnikání s dostatečným ziskem.
Jsem rád, že se náš projekt Barometru silniční autodopravy ve svém prvním roce „ujal“, a doufám, že v této oborové diskuzi budeme pokračovat i v roce 2022. Chtěli bychom do ní přizvat i manažery dopravy a logistiky z řady objednatelů přeprav a zjišťovat jejich názory na problematiku „z druhé strany barikády“.
Úspěšný závěr obchodního roku 2021 a hodně sil do roku nového přeje
Martin Mensa
vydavatel