Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 4 / 2020 » Nový svět přinesl nové výzvy
Výroba a prodej motorových vozidel patří k těm odvětvím, které krize kolem koronaviru zasáhla nejcitelněji. Za prvních devět měsíců letošního roku se prodej vozidel v kategorii 16t+ propadl o 35 %, v Česku to bylo ještě o dvě procenta více. V absolutních číslech to znamená 75 000 neprodaných vozidel oproti stejnému období roku 2019 napříč EU. Ing. Josef Mařík, ředitel/CEO Mercedes-Benz Trucks Česká republika s.r.o., hovoří o situaci u jednoho z předních evropských dodavatelů, který je považován za etalon kvality a kompetence. Ani zde však není situace jednoduchá.
Rok 2020 přinesl zcela bezprecedentní, nikdy neprožitou a pro všechny novou situaci. Jak vy osobně tento stav vnímáte a jak se podepsal na vašem životě?
Náročný byl jak soukromý, tak pracovní přechod do nejistoty a každodenního hledání řešení nově vzniklých situací. Asi nikdo z nás neočekával, že náš svět, který jsme znali a byli na něj zvyklí, se může ze dne na den tak zásadně změnit. Řečeno moderním jazykem, nový stav přinesl nové výzvy, které ale mohou přinést i nová řešení, vedoucí třeba i k vyšší efektivitě nebo otevření nových možností v našem podnikání nebo i soukromém životě.
Až do jara letošního roku se za největší hrozbu ekonomiky považovala nějaká forma recese, vyvolaná nadvýrobou či jinými standardními ekonomickými faktory. Už pouhá stagnace či pokles v nízkých jednotkách procent působily jako strašák, stejně jako zastavení výrobní linky na pouhých pár minut. A najednou to všechno stálo ne minuty, ale celé týdny. Co se v takových chvílích v tak obrovské firmě, jako je Mercedes-Benz Trucks, děje?
Pandemie koronaviru zastihla naši společnost uprostřed velké reorganizace. Společnost Daimler se otevřeně připojila k aktivitám spojeným s dohodou „Green Deal“, směřující k bezemisnímu hospodářství, a v souvislosti s tím začala provádět zásadní změny ve své struktuře. Letošní výpadek produkce pochopitelně celou situaci výrazně zkomplikoval a přinutil naši firmu hledat další rezervy a možnosti, jak zachovat obrat, udržet zisk a výpadek překlenout.
Jak moc se změnily od té doby vaše aktivity v České republice? Čím se liší vaše činnost v listopadu 2020 od té v roce 2019 – nejenom v rámci HQ, ale především dealerství, servisu a všech doprovodných služeb?
Dá se říci, že v obchodě a servisu nákladních vozidel se toho mnoho nezměnilo. Nákladní vozidla tvoří páteř veškerého zásobování a nesmějí se zastavit, protože v tu chvíli by hospodářství zkolabovalo úplně. Naše servisy tedy stále opravují auta, a musím s potěšením říci, že i naši prodejci též auta stále prodávají. Bylo nutné jen změnit nebo korigovat některé činnosti tak, aby se daly vykonávat i s ohledem na ochranná opatření proti pandemii.
Změnila pandemie nějak vaše plány – mám na mysli například uvádění modelových řad, jejich vybavení, pokrok v oblasti alternativních pohonů, rozvoj obchodní sítě atd.?
Naše plány dále držíme a rozvíjíme. Pochopitelně že finanční zátěž, spojená s omezeními ve výrobě i logistice, může jejich realizaci přibrzdit nebo i znemožnit, ale snažíme se i přes komplikace postupovat dál směrem, kterým potřebujeme jít.
Srovnávat obchodní výsledky s minulými roky prakticky nemá žádnou relevanci, přesto – jak hodnotíte letošní obchodní rok a jsou věci, které vám přes obtížnou situaci udělaly radost?
Když se podíváme na situaci v první polovině roku, vypadala velmi pesimisticky. Prodej se téměř zastavil, výrobní závody byly zavřené, nejistota ohledně dodání objednaných vozidel byla velká. O to více mě potěšilo, že po uvolnění začátkem léta se většina zákazníků ke svým objednávkám hlásila, a dokonce jsme zaznamenali zvýšený zájem o nová vozidla. Z tohoto pohledu tedy letošní rok nedopadne zase tak špatně, i když ve srovnání s předchozím rokem bude pochopitelně propad velký.
Silniční autodoprava – osobní i nákladní – patří k odvětvím, která jsou pandemií postižena nejcitelněji. Domníváte se, že vy jako prodejce motorových vozidel, tedy toho hlavního „výrobního prostředku“ autodopravců, jim můžete nějak pomoci?
Určitě ano. Jak jsem již zmínil, snažili jsme se během omezení ze všech sil udržet v činnosti naši servisní síť a zásobování náhradními díly, abychom udrželi naše zákazníky v provozu. U těch, jejichž podnikání bylo zasaženo omezeními, jsme společně hledali takovou cestu, která by jim umožnila finančně překlenout těžké období. Díky tomu, že máme vlastní koncernovou finanční společnost, jsme byli například schopni řešit refinancování mnoha vozidel. Jsme na našich zákaznících závislí a chceme, aby věděli, že se na nás mohou spolehnout i v těžkých dobách.
Předpovídat budoucí vývoj odvětví silniční autodopravy je velmi ošemetné, protože vývoj pandemie je zatím velmi nejednoznačný se všemi důsledky, které to má. Přesto vám určitě uplynulé měsíce daly prostor k plánování a jistě máte nějaké scénáře, které mohou nastat. Jaký z nich je podle vás nejpravděpodobnější?
Pevně věřím, že se podaří hospodářství i přes nutná omezení udržet v chodu. Náš plán je jednoduchý: chceme dodat všechna vozidla, která si u nás zákazníci objednali. Pokud by opět mělo dojít k zastavení života společnosti, pak se zaměříme především na udržení základních služeb, tedy hlavně servisů.
Věřme, že rok 2021 přinese obrat k lepšímu a hospodářství bude když ne vyléčené, tak alespoň lépe předvídatelné. Dá se říci, co nového pro „lepší časy “ Mercedes-Benz Trucks ČR pro své zákazníky chystá?
Naše novinky pro první pololetí zahrnují především dva speciální modely tahačů. Jedním z nich je Actros F – vozidlo zaměřené na funkčnost a flexibilitu – jednoduše řečeno zajímavé řešení pro dopravce, kteří věří značce Mercedes-Benz, rádi by si pořídili její techniku za rozumnou cenu a netrvají na výbavě nejmodernějšími technickými vymoženostmi. Druhou novinkou je limitovaná série tahače Actros Edition 2, která naopak cílí na ty, kdo chtějí mít své vozidlo plně vybavené jak nejmodernějšími asistenčními a bezpečnostními systémy, tak i veškerým dostupným komfortem. Pro druhou polovinu roku 2021 připravujeme velký krok do nové éry – vstup do elektromobility nákladních vozidel, protože se má rozběhnout sériová výroba elektrického těžkého rozvážkového nákladního vozu eActros.
Je něco, co byste prostřednictvím tohoto rozhovoru chtěl vzkázat svým zákazníkům, dealerům a všem obchodním partnerům?
Jsme tu pro všechny, kdo udržují svět v pohybu. Buďte s námi!