Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 4 / 2016 » PROTI VĚTRU POSTOUPÍME…Peugeot Boxer L4 BlueHDi 160 Euro 6
Značka Peugeot patří svojí komplexní nabídkou k významným evropským výrobcům lehkých užitkových vozidel. Prakticky každoročně obnovuje své typové řady a na trh uvádí nové představitele dodávkových vozů. Před dvěma lety to byl Boxer, který se objevil stejně se svým bratránkem ozdobeným namísto lvíčete dvojitým šípem. Typu Citroën Jumper jsme věnovali pozornost v minulém čísle. Dnes se podíváme na valník Peugeot Boxer s nástavbou Hagemann.
V průběhu vývoje dosáhl Boxer vyšší hospodárnosti, spolehlivosti a komfortu zejména díky zesílené struktuře karoserie, upravené aerodynamice, přepracovanému brzdovému systému a nové koncepci držáků tlumičů. Dnes můžeme v tomto výčtu pokračovat, neboť k nejnovější „výbavě“ patří čtyřválce, dodávané v rámci PSA od letošního roku v emisním provedení Euro 6.
Peugeot nabízí pestrou škálu variant a v případě skříňových verzí i bohatý výběr velikostí nákladového prostoru. Větší objem než u skříňových verzí lze ovšem získat nástavbou valníku, jak tomu bylo i v případě „našeho“ vozidla s plachtou.
Identifikace testovaného vozu
K dispozici jsme měli vozidlo s první registrací 22. srpna 2016 s největší technicky přípustnou/provozní hmotností 3500/2060 kg a s hmotností soupravy 6500 kg (údaje podle Osvědčení o registraci vozidla, resp. podle „malého techničáku“).
Nástavba pochází od opavské firmy Hagemann, kvalitní plachtu s propojovacím lankem opatřeným celním uzávěrem dodala společnost Konkys s .r. o.
S motorem Euro 6
„Skříňový bratránek“ Citroën Jumper Furgon Plus 4-35 L4H3 2.2 HDi 150 v emisním provedení Euro 5 z minulého čísla T&b byl vybaven, na rozdíl od valníku, motorem zdvihového objemu 2198 cm3 (110 kW/320 N.m). Valník je již v provedení Euro 6 a podle údajů výrobce dosahuje nejen vyšší výkonové parametry, ale i hospodárnější provoz. Nejnižší udávaná spotřeba verze Kombi Plus 30 L1H1 činí dokonce 6,2 l/100 km a emise 163 CO2 (g/km).
Záměnou za předchozí čtyřválce (2.2 HDi dodávané ve výkonovém rozsahu od 81 do 110 kW a 3.0 HDi s výkonem 130 kW) dnes PSA nabízí nový „modrý“ motor zdvihového objemu 1997 cm3 (v případě „našeho“ testovaného vozidla ve výkonové verzi 120 kW/350 N.m).
Komfort a bezpečnost
Z exteriéru jen připomeňme, že halogenové světlomety pro denní svícení mohou být účelně nahrazeny technikou LED a že nový mohutný nárazník poskytuje dostatečnou ochranu a ve spodní části může být opatřen mlhovkami s polykarbonátovým „zasklením“.
Kabina nabízí funkční a pohodlný interiér. Robustní volant padne znamenitě do ruky. Pro větší komfort a lepší manipulaci může být za příplatek opatřen koženým potahem.
Boxer nabízí širokou škálu podpůrných prvků řízení a bezpečnostních doplňků.
Kromě povinného ABS, jsou vozy standardně vybaveny kupř. ESP, podporou brzdění v kritických situacích či airbagem řidiče. K dispozici jsou i další systémy zvyšující aktivní a pasivní bezpečnost vozidla, jako např. indikátor podhuštění pneumatik (sériově v typech kombi a za příplatek v ostatních verzích), airbag spolujezdce (sériově pro verzi kombi), dva boční airbagy, dva hlavové airbagy a variabilní posilovač řízení.
Za volantem
Řidič má vzorně připravené pracoviště, takže může směle zahájit jízdu s plachou proti větru… Musí si však dobře uvědomit, my jsme na to často zapomněli, že v případě lehkého nákladního vozu typu Boxer, u něhož nejste na vysokou nástavbu zvyklí, se střecha snadno dostane do kontaktu se špičkami větví stromů v místech, kde jste s běžným užitkovým vozidlem projížděli zcela bez problémů. Pozor tedy u „plachťáku“ na snížené podhledy!
Spotřebu paliva u provedení valník výrobci neuvádějí, natož v plachtové verzi. Při vyrovnané jízdě můžete počítat se spotřebou do 11 l/100 km. S každým centem na plošině spotřeba pochopitelně stoupne. Více má však na svědomí rychlost. Při zatížení 300 kg a svižnějším jízdním stylu jsme spotřebovali 12,5 l/100 km.
Motor pracuje spolehlivě ve spojení s dobře odstupňovanou šestistupňovou převodovkou s lehkým řazením. Manévrovací schopnosti jsou navzdory velké délce velmi dobré.
Vznětový motor dodává třímístnému valníku s manuální převodovkou přiměřený výkon, slušný „zátah“ má motor cca od 1600 otáček za minutu. Největší rychlost udávaná výrobcem činí 160 km/h. Při jízdě s plachtou však musíte aspoň o 15 až 20 km/h slevit. Při jízdě bez nárazového bočního větru nepocítíte do rychlostí 80 km/h změnu jízdních vlastností ani úbytek dynamičnosti vozu.
Při rychlejší jízdě se ovšem markantně („se čtvercem rychlosti“) začne projevovat vliv vysoké nástavby, byť opatřené spoilerem snižujícím aerodynamický odpor. Proto je nutno počítat s tím, že se oplachtováním nejen sníží „maximálka“, ale změní se i jízdní vlastnosti vozu. Rozdíly řidič pocítí jak při jízdě rychlostí nad 110 km/h, tak za silnějšího bočního větru či při těsném míjení nákladního vozidla. Boxer však zůstává vždy plně řiditelný.
Stěhujeme
K dispozici má řidič nejen poměrně komfortní kabinu, ale i velký nákladový prostor vynikající zejména délkou a samozřejmě výškou. (Původní bočnice mají výšku „jen“ 400 mm). Po vyklopení zadního čela budete při nakládání překonávat výšku 910 mm od vozovky. Na pravé straně najdete stupačku pro snazší výstup na korbu.
Objemem 20 m3 se našemu „plachťáku“ nevyrovná žádný konkurent se skříňovou nástavbou. Při zajišťování převážených předmětů oceníte kotvicí oka umístěná po stranách korby.
Pro potenciální zájemce
Aby si každý profesionální zákazník dokázal vybrat vůz vhodný pro své specifické potřeby, nabízí nový Peugeot Boxer několik balíčků (paketů) příplatkové výbavy.
Při pořízení vozidla získáte program Optiway zahrnující kompletní servis vozu na dva roky nebo do ujetí 90 000 km. V rámci akční nabídky zaplatíte za manuální klimatizaci a rádio zvýhodněnou cenu 15 000 Kč, za airbag spolujezdce 8000 Kč.
Základní technické parametry Peugeot Boxer valník 4350 L4 BlueHDi 160 Euro 6
Třímístný nákladní automobil (valník s plachtou) s motorem vpředu a pohonem předních kol, emisní provedení Euro 6, ručně řazená převodovka, dlouhý rozvor.
MOTOR
Vznětový přeplňovaný čtyřválec, zdvihový objem 1997 cm3. Čtyři ventily v každém válci. Vysokotlaké přímé vstřikování paliva Common Rail. Největší výkon 120 kW (163 k) při 3750 1/min, největší točivý moment 350 N.m při 1750 1/min.
PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ
Pohon předních kol. Kotoučová suchá spojka s talířovou pružinou. Šestistupňová plně synchronizovaná převodovka s přímým řazením. Převodové stupně:11x41, 21x41, 31x40, 40x35, 49x33, 53x31. Stálý převod (standardní) 13x68.
PODVOZEK
Nosný rám, vpředu nezávisle zavěšená kola na vzpěrách McPherson s dolním závěsným ramenem, vzadu tuhá náprava. Odpružení vpředu vinutými pružinami, vzadu podélnými dvoulistovými půleliptickými pery. Kapalinové tlumiče pérování, příčné zkrutné stabilizátory, vzadu za příplatek. Kotoučové brzdy na všech kolech (přední duté). Hřebenové řízení s posilovačem, multifunkční volant. Ocelová kola, pneumatiky 225/75 R 16 C.
KAROSERIE
Třímístný valník (jednoduchá kabina) s nástavbou Hagemann, shrnovací plachtou Konkys a střešním spoilerem ISM Pony Fantasy Winds Master.
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Vnější rozměry valníku (d x š) 6693 mm x 2050 mm (šířka bez zp. zrcátek) x výška 2250/3500 mm (výška bez nástavby/s nástavbou Hagemann). Rozvor náprav 4035 mm, rozchod kol p/z 1810/1790 mm. Délka/šířka podlahy nákladového prostoru 4260/2034 mm, výška bočnic 400 mm. Výška pod plachtou 2300 mm. Objem nákladového prostoru pod plachtou 20 m3. Výška nakládací hrany 910 mm. Objem palivové nádrže 90 l. Největší přípustná hmotnost 3500 kg. Provozní hmotnost 2060 kg. Hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu 3000/750 kg. Největší přípustná hmotnost jízdní soupravy 6500 kg.
JÍZDNÍ VÝKONY
Nejvyšší rychlost 160 km/h (bez nástavby). Spotřeba paliva (mix, bez nástavby - údaj výrobce pro kombi Plus 30L1H1) 6,2 l/100 km. Spotřeba (mix v testu s plachtou) 12,3 l/100 km. Stopový průměr zatáčení 14,2 m.
CENY
Valník bez nástavby Hagemann s DPH 1 016 642 Kč
Valník bez nástavby Hagemann bez DPH 807 500 Kč