Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 4 / 2016 » POSTAVENO „NA MÍRU“ S VÝKONNĚJŠÍM MOTOREM: DAF XF 460 FT Low deck
Podíváme-li se na statistiku prodeje, nákladních vozidel v České republice, pak zjistíme, že DAF byl poslední dva roky vždy v první trojici, ať již hodnotíme registrace vozidel kategorie N3 nebo celkovou bilanci vozidel N2 + N3. Společnosti DAF se pod křídlem amerického koncernu Paccar daří zejména promyšlené filozofii, jejímž základem je pružná reakce na potřeby trhu, chcete-li přizpůsobivost požadavkům zákazníků. Ti žádají především velkoobjemová vozidla s maximální užitečnou hmotností. Příkladem takového vozidla je testovaný Low Deck s vlajkovou lodí v nejnovějším provedení a s motorem 340 kW s výškou točnice pouhých 91 cm a s návěsem Megatrailer.
Velké maličkosti
Připomeňme úvodem postřehy našeho belgického kolegy, který pro náš magazín zpracovává testy těžké „tonáže“.
Hlavní změny testovaného vozu oproti původní verzi se odehrávaly tam, kde zpravidla oko nezávislého pozorovatele nevidí – v hnacím ústrojí. Další pozoruhodnost najdeme za známou linií kabiny ze strany řidiče. Nacházíme zde nový systém, který umožní nastavit deflektor střechy. Typický příklad důležitých drobností, které jsou velmi jednoduché, ale hlavně velmi účinné. Jak je vůbec možné, že na to ještě nikdo předtím nepřišel? Přístup do kabiny je stále po třech schůdcích, z čehož horní dva jsou zakryté dveřmi (to řidiči jistě ocení). Testovaná kabina je nejreprezentativnější z řady XF.
Po výstupu do kabiny zaslouží pozornost volant, který nabízí množství ovládacích prvků (podstatně vkusněji a lépe navržených než u předchůdce). Různá ovládací tlačítka, která najdeme na nové přístrojové desce, odpovídají stylu osobního vozu vyšší třídy. To jim ovšem nebere jejich jednoduchost, která je řidiči velmi ceněna.
Komfortní jízdní vlastnosti
Podvozek, jako stabilní základ vozidla, je postaven na solidním obdélníkovém rámu na tuhých nápravách. Kola Alcoa Dura-Bring z lehké slitiny nejsou litá, nýbrž kovaná, což jim zaručuje při nízké hmotnosti vysokou pevnost. Podvozek má světlou výšku pouhých 110 mm, tedy počítá se s provozem na velmi kvalitních vozovkách. V případě potřeby lze ovšem světlost zvýšit, a to je umožněno díky zvolenému systému odpérování vzduchovými vaky s výškovou regulací.
Základem příjemné plynulé jízdy je výkonný motor v kombinaci s automatizovanou dvanáctistupňovou převodovkou. Dalším příznivým zjištěním je nízká hladina hluku přenášeného do kabiny.
Mezi vlastní konkurencí
V rámci krátkého svezení s testovacím vozidlem, které dorazilo do České republiky se nám „podařilo“ na 100kilometrové trase v okolí Prahy dosáhnout spotřeby 39,4 l/100 km při průměrné rychlosti 64 km/h. Shodli jsme se na tom, že tento výkon není hoden tak skvělého vozidla. Zkušený tovární řidič dokáže s vozidlem DAF XF 460 projet testovací trať při spotřebě pod 30 l/1200 km. Ostatně přiložená tabulka naměřených hodnot spotřeby hovoří zcela jasně. S „naším“ typem XF 460 projel profesionální řidič testovací okruh se spotřebou 28,77 l/100 km při nejvyšší dosažené průměrné rychlosti z porovnávaných typů. Znovu připomínáme, že poslední hodnota „Keeficient“ uváděná v přiložené tabulce vyjadřuje poměr rychlosti a spotřeby, tedy čím vyšší je koeficient úspor, tím hospodárnější jízda.
Porovnání v číslech
|
Spotřeba (l/100 km) |
Rychlost (km/h) |
Koeficient (výsledek úspor) |
XF105 460 E5 |
33,75 |
81,46 |
2,414 |
XF105 460 ATE E5 |
29,78 |
80,16 |
2,692 |
XF106 460 E6 |
28,21 |
82,13 |
2,911 |
XF106 440 E6 |
28,77 |
82,13 |
2,855 |
Základní technické parametry DAF XF 460 FT 4x2 Low Deck
Silniční tahač návěsů kategorie N3
MOTOR
Vznětový turbodmychadlem přeplňovaný šestiválec s chlazením plnicího vzduchu, typ MX13 Euro 6. Zdvihový objem 12 900 cm3. Čtyři ventily v každém válci. Vysokotlaké elektronicky řízené vstřikování paliva Common Rail. Systém SCR. Největší výkon 340 kW (462 k) při 1425 až 1750 1/min, největší točivý moment 2300 N.m při 1000 až 1425 1/min.
PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ
Poháněná zadní náprava s hypoidní rozvodovkou (stálý převod 2,38) a diferenciálem s mechanickým závěrem. Dvanáctistupňová automatizovaná převodovka ZF AS-Tronic 12AS2330 (15,86 – 1).
PODVOZEK
Nosný obdélníkový rám, tuhá přední náprava 161N, tuhá zadní náprava SR1344, odpružení vpředu/vzadu dvěma/čtyřmi vzduchovými vaky s výškovou regulací a vedením soustavou tyčí. Kapalinové tlumiče a příčné zkrutné stabilizátory vpředu i vzadu. Vzduchové kotoučové brzdy s EBS 3. Zajišťovací brzda mechanická s pružinovými válci, zpomalovací brzda MX Engine Brake, strojní řízení ZF s posilovačem a proměnným převodem. Kovaná kola Alcoa Dura-Bring, pneumatiky vpředu a vzadu 375/45 R 22,5 a 315/45 R 22,5. Vzadu dvojmonáž, bez náhradního kola. Nízké návěsové sedlo Jost, 15 t
KAROSERIE
Budka bezkapotového typu Super Space Cab, sklopná vpřed. Dvoudveřová dvoumístná kabina.
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor 3800 mm, zadní převis 870 mm. Šířka/výška 2550 mm/4000 mm. Objem palivové nádrže 690 + 340 l, objem nádrže AdBlue 90 l. Dovolené zatížení přední/zadní nápravy 9500/11 500 kg, celková hmotnost soupravy 40 000 kg.