Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 4 / 2014 » Ohlédnutí za vším, co k vozům patří
Poslední den veletrhu Automechanika - konal se ve dnech 16. až 20. září 2014 a bylo na něm k vidění vše, co se týká vozidel, avšak povětšinou vyjma vozidel samotných - jsme se za brány výstaviště vydali i my. Jaké lahůdky tentokrát připravil veletrh, který se na frankfurtském výstavišti rozkládal ve všech halách včetně jednotlivých pater?
Trocha čísel na úvod
Automechanika se koná ve Frankfurtu nad Mohanem každé dva roky, střídá se s věhlasným autosalonem IAA. Letos byla výstava ve všech směrech rekordní. Účastnilo se jí 4631 vystavovatelů z celkem 71 zemí. Z tiskové zprávy výstaviště jsme se k našemu překvapení dozvěděli, že za nárůst v počtu vystavovatelů nemůže domácí Německo a jeho průmysl. Naopak počet domácích firem oproti roku 2012 klesl o 150. Za nárůst vystavujících firem může zejména vyšší počet společností z Číny, zvýšený počet vystavovatelů o více než 20 firem si mohou připsat rovněž Polsko a Turecko.
Další rekord letos patří návštěvníkům. Na frankfurtské výstaviště zavítalo přes 140 000 návštěvníků. Může za to i řada doprovodných akcí. Sobota patřila dílnám. Firmy zabývající se dílenskou technikou, jako Hella, ZF, Continental, Borg Warner, měly ten den speciální nabídky pro profesionály. Velmi důležité je vzdělávání. Proto po celou dobu výstavy probíhaly workshopy a doškolovací kurzy z různých oborů v Galerii mezi halami 8 a 9. Hala 10 celá patřila „mobilitě budoucnosti“. Můžeme si snadno domyslet, že hlavní náplní byla elektrifikace vozidel, včetně podpůrných technologií pro dobíjení, dále elektronika, energetická náročnost a její pokrytí, financování, opravy a další.
Truck Competence
Organizátoři výstavy si velmi dobře uvědomují, jak důležitou skupinu tvoří profesionální dopravci a provozovatelé nákladních vozidel všech velikostí a určení, včetně firem zajišťujících servis a další služby. Proto stejně jako v roce 2012 byly stánky, které se týkaly nákladních vozidel, označeny speciálním oranžovým logem s obrysem nákladního vozu. Vystavovatelů, jejichž stánek zdobilo oranžové logo, bylo letos více než 1000.
Cena za inovaci
V roce 1996 byla poprvé vyhlášena cena za nejlepší inovaci. Od té doby se tomuto ocenění dostává stále větší prestiže. Není divu, letos obdržela osmičlenná porota 120 přihlášek do soutěže. Pouze sedm z nich se přitom může pyšnit udělením Ceny za inovaci. Výběr probíhá podle přísných kritérií:
* míra inovace a výjimečnost provedení,
* funkčnost, efektivita ceny, přínos spotřebiteli a obory využití,
* bezpečnost a kvalita,
* přínos životnímu prostředí, uchování zdrojů, udržitelnost.
Pojďme se nyní podrobněji podívat na jednotlivá oceněná řešení.
VDO REDI – snímač tlaku pneumatik
Významným přínosem této novinky je, že při pouhých třech existujících variantách je možné pokrýt velké množství nejrůznějších vozidel. Snímač je předprogramovaný, odpadá tedy nutnost programování v servisech. Díky tomu jsou servisy připraveny pro zavedení snímače tlaku v pneumatikách.
TEXA TMD MK3
Texa představila unikátní modul, který je určen pro většinu typů motorových vozidel. Modul, který je jen o málo větší než krabička cigaret, se připojí na diagnostickou zásuvku ve vozidle. Dále obsahuje telefonní modul 2G, 3G, 4G a LTE, Bluetooth, GNSS, dvouosý akcelerometr, snímač rychlosti stáčení, snímač výšky a dvoujádrový procesor. Tímto se na trh dostává velmi malý, avšak extrémně účinný pomocník při řízení flotil vozidel, a při zavádění telemobility.
PANNEX - těsnicí materiál do pneumatik
PANNEX je nová látka připravená na základě mikrovláken, která slouží k okamžitému utěsnění pneumatik v případě proražení. Látka je biologicky odbouratelná, vydrží deset let, je schopna utěsnit trhliny až do délky 8 mm. A nyní ta nejdůležitější vlastnost: pneumatika je i po tomto způsobu rychlé opravy běžně použitelná. Přípravek již obdržel certifikace společností Dekra i TÜV.
Brýle TEXA
Již druhá cena míří letos do společnosti TEXA. Tentokrát je to za oblast „opravy a diagnostika“. Jde o speciální brýle napojené na minipočítač, který má opravář strčený za pasem. Brýle jsou průzračné, s možností promítání informací na vrstvu přímo před zornicí. Ze strany mají brýle kameru. Práce s nimi by měla probíhat asi takto: Pracovník servisu přijde k autu a zaměří se na kód vozidla, který se brýlemi sejme, a okamžitě je tedy znám typ a modelový rok vozu. Řekněme, že závada je na klimatizační jednotce. Brýle zjistí, že pracovník hledí na ovládání klimatizace z interiéru vozidla a ihned mu začnou před oči promítat demontážní postup. Pracovník má tedy obě ruce volné a ještě navíc manuál přímo před očima. Pokud ho nepotřebuje, může zaměřit oko skrz promítané informace a pokračovat v práci.
MFP 3000 MAHA
Německá společnost vyhrála cenu za kombinaci několika zařízení do jednoho. Je to první stav, který dovolí zkusit důležité bezpečnostní prvky a naměřit výkon na válcích, a přitom ještě pomocí integrovaného zvedáku umožní kontrolu zespodu vozidla. Díky tomu se podařilo nabídnout zařízení pro komplexní prohlídku vozidla, což by mělo vést k důkladnější kontrole, a tedy i k jistotě, že na silnicích budou jezdit plně funkční vozidla.
VISION 2
Tímto výrobkem se posouváme do kategorie IT&Management. Vision 2 je software od společnosti Car-O-Liner, který provádí technika celý procesem opravy. Sám nabízí a zpracovává údaje o vystředění, vyvážení a měření. K tomu zpracovává nutnou dokumentaci. Software byl vyvinut pro zařízení Car-O-TronicTM a PointXTM.
Modulární čerpadlo
Italská firma Indrustrie Saleri Italo zvítězila v kategorii „komponenty“. Jejím výrobkem je čerpadlo, které je jednoduché, kompaktní a laciné. Umožňuje řídit proud chladicí kapaliny podle okamžitých potřeb motoru a teploty chladicí kapaliny. Díky správně ovládanému chlazení je možné u motoru dosáhnout vyššího výkonu, tedy lepší účinnosti, která samozřejmě vede na snížení spotřeby.
Celý článek si přečtěte v T&b č. 4/2014