Ekotest: Nissan e-NV200  |  Truck & business 4 / 2014  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 4 / 2014 » Ekotest: Nissan e-NV200

Ekotest: Nissan e-NV200

 
nissan-3

pátek, 14. listopadu 2014

V rámci našich ekotestů dnes prezentujeme vozidlo ze země, která patří k nejprogresivnějším v oblasti vývoje a využití elektromobilů. Není to ovšem poprvé, co se typ NV200 letos objevuje na stránkách T&b. K testu vozidla se spalovacím motorem a ke krátké informaci o elektrické verzi, viz č 2/2014 dnes připojujeme vlastní dojmy z jízdy s užitkovou verzí e-NV200. V popisu se zaměříme pochopitelně na vysonapěťovou elektrickou část a nahlédneme do nákladového prostoru.

 

Po typu Leaf, určeném pro osobní dopravu, nabízí Nissan další elektromobil, jehož pohonný systém vychází z úspěšného předchůdce. Jde tedy již o druhé plně elektrické vozidlo společnost Nissan, jehož výrobu zahájila japonská společnost v Evropě, v případě typu e-NV200 ve Španělsku. Umístěním výrobních závodů jasně naznačila, že vozidla jsou určena zejména pro obyvatele starého kontinentu. Typ e-NV200 je k dispozici jak ve verzi pro přepravu osob, tak i jako lehké užitkové vozidlo. Investice do výroby modelu e-NV200 dosáhla částky 100 milionů eur. Celkem společnost Nissan investovala do španělských závodů 431 milionů eur. Jestliže jsme uvedli teritorium potenciálních zákazníků, pak je třeba upřesnit, že vůz se bude vyvážet na zhruba 20 světových trhů, včetně japonského. Stejně jako v případě Nissanu LEAF se počítá s tím, že počet trhů pro vývoz poroste a expanze elektromobilů Nissan bude pokračovat.

Jednoduchá obsluha
Elektrická dodávka, stejně jako všechny moderní elektromobily kategorie M1/N1, se díky příznivé charakteristice hnacího elektromotoru obejde bez převodovky, v níž se ztrácí, byť malá, část energie. K obsluze tedy stačí pouze dva pedály. Pro rozjetí vozidla stačí při sešlápnutém brzdového pedálu zmáčknout startovací tlačítko a přesunout volicí páku do polohy pro jízdu vpřed nebo vzad. Klasický „klíček“ pro dálkové ovládání necháme ležet na jakémkoliv místě ve vozidle. Rozjezd je naprosto plynulý, tichý, ovládací prvky najdeme tam, kde jsme zvyklí, jen klasická páka ruční brzdy je nezvykle „přilepena“ k sedadlu spolujezdce.

Po městě a po silnici
Z dobře čitelného přístrojového štítu na řidiče vystupují dva nejdůležitější údaje: rychlost jízdy a jízdní dosah.

Opouštíme dealera Autobond Nissan ve Vysočanech a najíždíme do frekventované Kolbenovy ulice. Štítek před námi ukazuje plný stav nabití. Údaj dojezdu 116 kilometrů nás ovšem odradil od původního záměru absolvovat cca stokilometrový okruh kolem Prahy. Nicméně uvedená hodnota během popojíždění v pátečním poledním povozu středem našeho hlavního města se příznivě mění. Po půlhodince popojíždění po magistrále zjišťujeme, že se jízdní dosah prodloužil (a nikoliv zkrátil) o 10 kilometrů. Důmyslná elektronika vozu totiž registruje dosavadní způsob jízdy, resp. okamžitou spotřebu energie, a na základě toho upravuje a přepočítává jízdní dosah.

Není třeba velkých teoretických úvah a je vcelku jasné, že při běžné jízdě mimo město přípustnou cestovní rychlostí musíme počítat s vyšší spotřebou. Již při výjezdu z ulice 5. května ve směru na Brno, kdy ve stoupání využíváme přípustné „80“, hodnota jízdního dosahu rapidně klesá.

A výsledek? Za volantem vozidla jsme v proměnném provozu (časově zhruba rovným dílem: dálnice, silnice, město - popojíždění v koloně) seděli cca 130 minut a vraceli jsme jej s hodnotou dojezdu 59 km. Na ujetí necelých 60 kilometrů jsme spotřebovali podle „palivoměru“ na přístrojové štítu 50 % energie. Vezmeme-li v úvahu netypický provoz elektromobilu, kdy jsme za chladného podzimního dne (teploty 6 až 9o C) absolvovali zhruba 1/3 tratě jízdou po dálnici rychlostí přes 100 km/h a překonávali strmá stoupání (zjišťovali jsme spotřebu a ověřovali funkci „Hill-holderu“ - fungoval naprosto spolehlivě a udržel vozidlo i v dvanáctiprocentním svahu, a k tomu jsme čtvrt hodiny vytápěli kabinu, pak spotřeba 20 kWh/100 km je rozhodně přijatelná. Vyjádřeno v korunách: Ujetých 59 kilometrů by nás stálo na spotřebě energie 20 x 4,2 = 84 Kč. Při jízdě se stejným typem vozu (Nissan NV 200) vozidla se spalovacím motorem bychom za naftu zaplatili (při spotřebě 7 l/100 km) 0,6 x 7 x 35 = 147 Kč. Bezemisní jízda s elektromobilem by přinesla úsporu zhruba 60 Kč.

Dobíjet samozřejmě můžeme jak u stojanů CHAdeMO, tak u běžné 220voltové domovní zásuvky. Zásuvky ve vozidle najdeme vedle sebe nad maskou chladiče po otevření víka, které plynule přechází do aerodynamické kapoty elektromobilu.

Praktická kompaktní dodávka
Svými rozměry působí elektromobil kompaktním dojmem. Teprve při usednutí za volant poměrně široké kabiny a nahlédnutím do nákladového prostoru zjistíte, že je vozidlo velice skladné, zejména díky své výšce (která ovšem nepřekračuje nebezpečnou hranici 1,9 m kvůli vjezdu do podzemních garáží). I navzdory uložení akumulátorů pod podlahou je nakládací hrana nízko položená a vnitřní výška ke střeše dosahuje až 135 cm.

Přítomnost těžkých zdrojů energie, a tudíž vyšší provozní hmotnost vozidla, se projeví na dynamice elektromobilu, nicméně městský provoz rozhodně nebrzdí.

V základní ceně verze Acenta (871 200 Kč vč. DPH) jsou zahrnuty četné bezpečnostní elektronické systémy (ABS s brzdovým asistentem a systémem EBD, ESP , asistent pro rozjezd do kopce), airbag pro řidiče, mlhová světla či systém monitorování tlaku v pneumatikách. Standardně jsou dodávána 15palcová ocelová kola. Řidič si může nastavit jízdní režim B či Eco. Lithium-ionotové akumulátorové baterie jsou opatřeny vyhříváním, resp. chlazením. Ve standardu nechybí zásuvka pro rychlonabíjení (50 kW) a palubní nabíječka (3,6 kW). Pro využití v rozvážkové službě zákazník jistě přivítá možnost objednání levých bočních posuvných dveří za 17 152 Kč.

Předváděcí vozidla byla vybavena „jen“ náhradní lepicí sadou. Pro zákazníka budou vozidla dodávána s náhradním kolem.

Závěrem
Stupeň vývoje samotné vysokonapěťové trakční části opět postoupil o krůček kupředu. Elektromobil je vybaven vyklápěcí obrazovkou, řidič získává spoustu údajů o spotřebě energie, přístrojový štít je důmyslně přizpůsoben elektroprovozu. Jsou na něm zvýrazněny dva nejdůležitější údaje, a to jízdní dosah a rychlost jízdy. Řidič se může stoprocentně soustředit na řízení a dávat přednost chodcům na přechodech, k nimž se neslyšně blíží. Kromě toho může z přístrojového štítu odečítat podružné údaje bez nutnosti mačkání tlačítka. K těmto údajům patří kupř. čas potřebný v daný okamžik k dobití na plnou kapacitu při použití různých dobíjecích výkonů. Kromě toho je vozidlo vybaveno dalšími systémy upozorňujícími řidiče kupř. na přítomnost radarů či nabíjecích stanic. V obou případech nissan „předběhl dobu“, neboť každý, kdo se posadí za volant elektromobilu, dobře ví, že čím nižší rychlost, tím větší jízdní dosah, a na jediný stojan CHAdeMO v okolí „dojezdu“ není jistě nutné upozorňovat. Dobíjecích stanic je dosud, žel, poskrovnu.

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz