Svezli jsme se: DAF CF a LF  |  Truck & business 4 / 2013  |  Aktuální číslo  |  Truck & Business

     
 

Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 4 / 2013 » Svezli jsme se: DAF CF a LF

Svezli jsme se: DAF CF a LF

 
daf

pátek, 29. listopadu 2013

V prvních třech číslech letošního ročníku magazínu Truck & business jsme představili prakticky všechny nové verze nákladních vozidel DAF. V prvním čísle jsme uvedli jízdní dojmy ze svezení s vlajkovou lodí DAF XF. Na podzim zorganizovala společnost DAF Trucks testovací jízdy typové řady LF a CF. Byli jsme při tom.

 

V druhém říjnovém týdnu jsme měli příležitost se skupinou motoristických novinářů z Polska a Slovenska vychutnat si svezení s vozidly typové řady CF a LF v malebné oblasti belgických Arden. V průběhu testovacího dne jsme usedli za volant několika vozidel. S každým jsme absolvovali zhruba čtyřicetikilometrový okruh. Vozy jsme testovali v běžném silničním provozu, pojížděli jsme úzkými uličkami podhorských obcí, využívali vlnitý terén krajiny, část trasy vedla dálnicí. V průběhu zhruba čtyř hodin jsme se svezli ve třech vozidlech. Jízdní dojmy přinášíme. Nejprve však pár technických informací o přistavených vozidlech.

Technická charakteristika
Vzhledem k tomu, že jsme se popisu nových typových řad věnovali v minulých číslech letošního ročníku magazínu T&b, připomeňme jen několik technických údajů o vozidlech, a to zejména o typové řadě LF.

Podvozek DAF LF Euro 6 byl zcela přepracován. Při jeho vývoji stály v popředí požadavky na maximální tuhost, snadné řízení a ovladatelnost, nízkou hmotnost pro co nejvyšší užitečné zatížení a dostatečně velký prostor pro umístění různých nástaveb a jejich příslušenství. Horní část rámu podvozku je zcela plochá, což v kombinaci s praktickými upevňovacími konzolami usnadňuje montáž různých nástaveb na vozidlo. Aby nová řada LF mohla nabídnout to správné vozidlo pro každou aplikaci, nabízí celou řadu možností, jako jsou například hmotnostní varianty nebo rozvory kol náprav.
Na podvozku je dostatek prostoru pro různé skříně na nářadí, náhradní kolo nebo podpěrné nohy. U vozidla byla zachována kompaktní konstrukce systému EAS (systém dodatečné úpravy emisí) s integrovaným katalyzátorem SCR. Standardně jsou vozidla řady LF vybavena 25litrovou nádrží kapaliny AdBlue, na přání je k dispozici 50litrová verze. Palivové nádrže jsou buď plastové, nebo hliníkové a jejich objem se pohybuje od 115 do 430 litrů.
Pro lepší představu o pestrosti nabídky a nejrůznějších kombinací typů, modelů a verzí uveďme, že kupř. největší, 18 a 19tunové modely nabízejí osm variant  rozvorů, a to od 3,45 do 6,25 metru. Tahače řady LF jsou k dispozici s rozvory 3,13 metru nebo 3,50 metru.

Novinkou řady Euro 6 LF je plně elektronicky řízený brzdový systém EBS. Ten zajišťuje účinnější brzdění s rychlejší odezvou na brzdový pedál a citlivější ovládání. Mimo to systém EBS umožňuje použít VSC (systém ovládání stability vozidla). Novinkou a standardním prvkem v řadě LF Euro 6 je integrovaný brzdový systém (Endurance Brake Integration), který při sešlápnutí brzdového pedálu nejprve aktivuje motorovou brzdu, přičemž variabilní geometrie turbodmychadla reguluje výkon motorové brzdy. V případě potřeby aktivuje integrovaný brzdový systém také provozní brzdy. Tento systém výrazně zvyšuje životnost brzdových kotoučů a destiček.

Nová řada DAF LF Euro 6 je dodávána s novými, čtyř- nebo šestiválcovými motory s mnoha výkonovými variantami, které mohou být kombinovány s celou řadou převodovek, přičemž na výběr je velké množství stálých převodů zadní nápravy.
Pro dosažení vyššího užitečného zatížení je možné osmnácti- a devatenáctitunové modely řady LF vybavit novou, robustní zadní nápravou SR13.39, což je důležité v zemích, kde jsou na poháněné nápravě povolena zatížení překračující 11,5 tuny. Nová 13tunová náprava je k dispozici se stálými převody 3,73, 4,10, 4,56, 5,13 a 5,63. Uzávěrkou diferenciálu mohou být vybaveny všechny nápravy s výjimkou SR 5.10.

Typová řada CF
Řada DAF CF se může pochlubit kompletně novým podvozkem s promyšleným rozmístěním komponent na rámu ve tvaru písmene Y, díky kterému byl získán prostor pro zvýšení kapacity chlazení. Díky těmto inovacím může DAF nabídnout tahače 4 x 2 s palivovými nádržemi s objemem až 1 500 litrů.

Celou řadu konstrukčních prvků převzal typ CF od vlajkové lodi XF, což se týká i takových detailů, jako jsou kupř. i světlomety. Ve standardním provedení jsou vozy vybaveny  halogenovými žárovkami H7 a integrovanými světly pro denní svícení (4 diody LED), která zaručují vynikající viditelnost vozidla během provozu ve dne. Na přání zákazníka je možné objednat hlavní světlomety využívající technologie LED. Mnohé konstrukční prvky jsou společné i s řadou LF.

Typy s automatizovanou převodovkou mají standardně tempomat, všechny šestiválcové motory jsou homologované v emisní normě Euro 6. Vozidla byla vybavena pneumatikami Goodyear a příplatkovým svícením do zatáčky.

Celý článek si přečtěte v tištěném vydání 4 / 2013

 
 

Související články

 

Komentáře k článku

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve příhlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
 
 
 
 

5. května 1323/9
140 00 Praha 4

Tel.: +420 261 221 953
Tel.: +420 241 409 318

Fax: +420 241 403 333
E-mail: info@truck-business.cz