Mercedes Sprinter 316 LGT
Alternativní paliva včetně LPG si v případě užitkových vozů teprve začínají získávat důvěru. Mercedes-Benz začal na sklonku loňského roku vyrábět verzi LGT, které je určena k provozu na LPG, tedy zkapalněný ropný plyn. Již dříve nabízenou verzi NGT,...
Alternativní paliva včetně LPG si v případě užitkových vozů teprve začínají získávat důvěru. Mercedes-Benz začal na sklonku loňského roku vyrábět verzi LGT, které je určena k provozu na LPG, tedy zkapalněný ropný plyn. Již dříve nabízenou verzi NGT, která spaluje stlačený zemní plyn (CNG), tak doplnila varianta, která u nás profituje z mnohem hustší sítě čerpacích stanic, než jaká je v současnosti k dispozici pro CNG.
Mercedes-Benz Sprinter s pohonem na LPG je alternativou klasických verzí se vznětovými motory. Jízdní dosah je díky plynové nádrži na 76 litrů při jízdě na plyn zhruba 500 kilometrů, standardní stolitrová benzinová nádrž může přidat dalších cca 700 km. Jezdit s dodávkou na benzin ale není příliš ekonomické, takže uživatelé budou kalkulovat především s plynem. Úplně prázdnou benzinovou nádrž ale nechat nelze, protože Sprinter LGT se spouští na benzin startuje (stejně jako jiné vozy na LPG) a teprve po zahřátí chladicí kapaliny na 45°C přepne na plyn.
Síť čerpacích stanic je u nás poměrně hustá, takže odpadá problém, který zatím trápí uživatele vozidel na CNG. Ti musí své trasy a tankování velmi pečlivě plánovat. Pokud plyn dojde, přepne se soustava automaticky opět na benzin, ovšem ještě předtím se vedle světelné indikace ozve intenzivní pípání, což řidič většinou nevydrží a na benzin přepne manuálně sám. Možnost ručního přepínání je užitečná i z jiných důvodů – například v některých tunelech v západní Evropě je přepnutí při jízdě v podzemí na benzinový pohon povinností.
Naplnění nádrže na LPG trvá v závislosti na tlaku čerpací stanice zhruba stejně dlouho jako doplňování benzinu nebo nafty. Plnicí ventil je opatřen evropským šroubovým uzávěrem ACME, v odkládací přihrádce jsou pak uloženy i adaptéry pro kleštinové pistole používané v Itálii a pro bajonetové závěry, obvyklé na čerpacích stanicích v Nizozemí. Vůz tak může využít pro tankování všechny tři systémy plnění LPG používané v Evropě.
Celý článek najdete v časopisu Truck & Business 4/2011