KOMFORT NA CESTÁCH
Skupina novinářů si během ukázkové podzimní jízdy s novým autobusem mohla vychutnat nejen cestování po dálnici, ale i průjezd křivolakými uličkami vesnic a úzkými silnicemi v okolí Dobříše. „Na objednávku“ nás provázelo po celé testovací dopoledne...
Skupina novinářů si během ukázkové podzimní jízdy s novým autobusem mohla vychutnat nejen cestování po dálnici, ale i průjezd křivolakými uličkami vesnic a úzkými silnicemi v okolí Dobříše. „Na objednávku“ nás provázelo po celé testovací dopoledne slunné počasí. Dříve než si popíšeme jízdní dojmy, připomeňme alespoň základní informace, parametry a vybavení vozidla.
První zmínku o luxusním autobusu Scania Touring HD jsme přinesli v aktualitách T&B 1/2011. Uvedli jsme, že autobus byl v české premiéře představen na výstavě Holiday World v únoru v Praze-Holešovicích. Vozidlo bylo vytvořeno designovým oddělením Scania a vyvinuto ve spolupráci s čínským výrobcem autobusů Higer. Autokar byl poprvé prezentován ve 12metrové dvounápravové verzi na výstavě Busworld v Kortrijku 2009. Produktová řada byla rozšířena o třínápravovou verzi délky 13,7 m, kde třetí náprava je aktivně řiditelná. Oba typy nabízejí komfortní interiér s bohatou výbavou a 49+1+1 resp. 57+1+1 sedadly.
Podvozek autobusu se převáží lodí do Číny, kde se karosuje a putuje zpět. Zákazník, který si objedná standardní provedení může počítat s dodací lhůtou tří neděl, na speciální úpravu sí musí počkat půl roku.
Jízdní prezentace pro novináře se uskutečnila v polovině října.
Touring HD představuje takřka 14 m dlouhý třínápravový autokar. Cestovní autobus pro turistické služby Scania Touring HD je prodáván a servisně obsluhován v síti Scania poskytující kompletní podporu zákazníkům, zahrnující servis, údržbu a zásobování náhradními díly.
Ve vozidlu byl instalován motor typu 440 s modifikovaným největším výkonem 323 kW (440 k). Řadový šestiválec o objemu 12 700 cm3 plní limity emisní normy Euro V bez použití AdBlue. Motor je vybaven vysokotlakým vstřikováním paliva Scania XPI a technologií EGR (recirkulace výfukových plynů).
Převodné ústrojí tvoří automatizovaná převodovka Scania Opticruise s integrovaným retardérem. Na všech kolech jsou kotoučové brzdy. Ke standardní výbavě patří adaptivní tempomat, asistent rozjezdu do stoupání a systém elektronicky řízené stability podvozku ESP. Autobus je dále standardně vybaven retardérem, přístrojovou sestavou Scania Basic, samostatným systémem topení/větrání klimatizací s nezávislým topením, zpětnou kamerou a kamerou u středových dveří, xenonovými hlavními světlomety, světlomety do mlhy a zadními svítilnami s LED diodami.
Nová generace řazení Scania Opticruise je k dispozici buď plně samočinná, nebo samočinná s pedálem spojky. Plně samočinná verze, jak tomu bylo v případě „našeho autobusu“, využívá pro ovládání spojky elektrohydraulickou soustavu. Také program řazení je zcela nový.
Samočinné ovládání spojky funguje nezávisle na schopnostech řidiče a je nastaveno pro využití nejnižších možných otáček motoru, což je výhodné zejména pro nízkou spotřebu paliva. Aktivace spojky je podřízena mimo jiné i signálům snímače sklonu vozovky.
Řídicí jednotka motoru zajišťuje, že spojka není při žádné změně převodu vystavena prokluzu, je vypínána pouze pro přerušení spojení s motorem. Tyto funkce účinně chrání spojku a další části hnacího řetězce před přetěžováním.
Celý článek najdete v časopisu Truck & Business 4/2011