Sledování kvality paliv
Nižší cena pohonné látky proti průměru konkurenčního prostředí v regionu může být podezřelá, ale nemusí automaticky znamenat nevyhovující kvalitu proti technické normě pro dané palivo deklarované na výdejním stojanu. Z konečné prodejní ceny je...
Nižší cena pohonné látky proti průměru konkurenčního prostředí v regionu může být podezřelá, ale nemusí automaticky znamenat nevyhovující kvalitu proti technické normě pro dané palivo deklarované na výdejním stojanu. Z konečné prodejní ceny je celkové daňové zatížení tedy součet spotřební daně a DPH 60 % ceny. Když v těchto rozměrech dochází ke krácení daně a podvádíte, je to závažná trestná činnost. Lákavá konečná cena trvale nižší o 2 i 3 Kč pak nemá nic společného s kvalitou paliva na čerpacích stanicích. Pokud levná paliva v nabídce dlouhodobě vůbec nereagují na skutečnou situaci na trhu (vývoj růstu cen ropy, rotace na burzách, povinné přimíchávání dražší biosložky), je to značně nestandardní postup vyvolávající podezření daňových úniků. Samozřejmě v konkurenčním prostředí a regionálním srovnání existují cenové rozdíly, které jsou dané konkurencí a jejich politikou vůči okolním čerpacím stanicím, poptávkou a lukrativitou místa. To znamená, že v místě s nižší poptávkou (např. na čerpacích stanicích, které nejsou na hlavních silničních tazích) může být cena nižší než u stejné sítě na dálnici.) Naopak vyšší přidaná hodnota u prémiových aditivovaných paliv, která reprezentují špičkovou kategorii kvality s parametry lepšími, než stanovuje norma, vykazuje vyšší cenovou hladinu proti standardním palivům. Pozor, nelze srovnávat kupř. stooktanový tedy prémiový aditivovaný benzin na dálniční čerpací stanici za 31,50 Kč/litr a standardní Natural 95 v malém městečku za 27,20 /litr nebo prémiovou naftu na dálnici za 28,50 Kč/litr a standardní neaditivovanou naftu na malém městě za 26 Kč /litr. Takovému neodbornému srovnání odlišných kvalit a konkurenčně jiných lokalit často někteří podlehnou.
Celý článek věnovaný kvalitě paliv a novým alternativám v této oblasti si přečtěte v novém čísle časopisu Truck & business č. 4/2009