Schmitz na vedoucí pozici
Přípojná vozidla Schmitz Cargobul patří v mnohých evropských zemích k nejprodávanějším. V loňském roce s převahou přehrála i v „národní lize“ druhého Schwarzmüllera a letos - od druhého pololetí - je v prodeji na českém trhu stále na prvním místě....
Přípojná vozidla Schmitz Cargobul patří v mnohých evropských zemích k nejprodávanějším. V loňském roce s převahou přehrála i v „národní lize“ druhého Schwarzmüllera a letos - od druhého pololetí - je v prodeji na českém trhu stále na prvním místě. Hovoříme o přípojných vozidlech kategorií O3 a O4, tedy o námi sledovaných, autodopravci preferovaných, návěsech a přívěsech. Prognózy optimistů před dvěma třemi lety slibovaly výhledově boom těchto vozidel. Přišla krize a všechno je jinak. Technický vývoj však nemůže být krizí zaskočen. Naopak. Právě výzkum a vývoj by měly v předstihu udávat orientaci na výrobky, které budou vhodné, užitečné, ekologické, konkurenceschopné, a tedy žádané, až krize odezní. Zajímalo nás, jak vidí budoucnost v oblasti přípojných vozidel Ing. Michal Žižák, jednatel společnosti EWT, která v České republice zastupuje značku Schmitz Cargobull?
Než budeme hovořit o technice, začněme alespoň stručným pohledem ekonoma na vývoj v oblasti přípojných vozidel. Jak se díváte na optimistické prognózy boomu, který byl ještě před dvěma lety mnohými výrobci přípojných vozidel očekáván, zatímco Vy osobně, nemýlím-li se, jste byl skeptický a předpovídal jste omezení růstu poptávky. Kdo měl tedy pravdu?
Rozhodně se nepovažuji za makroekonomického odborníka, ale příliš velký optimismus v oblasti rozvoje výroby jsem nesdílel, ani trvalé zvyšování poptávky po přípojných vozidlech jsem rozhodně nepředvídal. Na druhé straně ovšem musím přiznat, že tak velký propad související s krizí, jsem neočekával.
Nebudu náš rozhovor směrovat k očerňování konkurence, ale připadá mi, že zejména některé ze špičkových značek balancují ve hře o prestiž mezi dvěma mantinely. Na jedné straně dostávají v zahraničí uznání jako Nejlepší značka, na druhé straně pár týdnů nato oznamují platební neschopnost. Jak si z tohoto pohledu stojí Schmitz Cargobull?
Podnikání v oblasti silniční dopravy, a tudíž i v přívěsové technice, je velmi složité. Dnes a denně se tato situace ukazuje. Neznám přesné údaje o našich konkurentech. Ovšem ne každý výrobce návěsů a přívěsů je dostatečně kapitálově silný. V každém případě krize nikomu neprospívá. Schmitz Cargobull je v dobré finanční kondici a na krizi je dobře připraven.
Přejděme na věcnější téma: Technika. Na jakých podvozcích budou jezdit přípojná vozidla vyráběná v příštích pěti deseti letech?
Osvědčená a lety ověřená koncepce se v podstatě měnit nebude. Radikálních změn se nedočkáme. Základním konstrukčním materiálem rámů bude vysokopevnostní ocel, více se uplatní hliníkové slitiny. Vývojové tendence budou zřetelně ovlivňovány jednak snahou o co nejvyšší bezpečnost provozu, jednak snahou o zlepšení užitkových vlastností přípojných vozidel. V prvním případě mám na mysli ESP, kotoučové brzdy, ale i reflexní fólie apod. Ke zvýšení užitných vlastností může svým podílem přispět přechod na eurokombi.
Celý rozhovor naleznete v časopisu Truck c business č. 4/2009