Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 4 / 2007 » RAI 2007
Málo novinek na amsterdamském autosalónu? Záleží na tom, co od něho očekáváme… Nové modely nákladních vozidel (v čele s novými vozy MAN TGS a TGX) už byly dříve představeny. Pokud se ovšem detailněji zabýváme motory a zejména spotřebou, byl RAI 2007...
Málo novinek na amsterdamském autosalónu? Záleží na tom, co od něho očekáváme… Nové modely nákladních vozidel (v čele s novými vozy MAN TGS a TGX) už byly dříve představeny. Pokud se ovšem detailněji zabýváme motory a zejména spotřebou, byl RAI 2007 v tomto ohledu významným mezníkem.
Nizozemsko má stále milostný vztah k nákladním automobilům. Snad proto je amsterdamský autosalón jednou ze dvou nejvýznamnějších akcí tohoto druhu v Evropě. Patří tedy k dobrému zvyku najít pro Amsterdam pro řidiče lákavý poutač, který nemusí vždy odpovídat reálnému tónu salónu.
Ve „výkonnostním závodu“ se v oficiálním komuniké autosalónu dostal do čela jen MAN s motorem V8 s 500 kW (680 k). A je-li politicky výhodné vystavit na svém stánku prestižní vozidlo nebo mu nechat místo v „baru V 8“, autosalón 2007 poprvé představil většinu konstrukčních řešení, která upřednostňují okamžitě použitelné „zelené“ motory. A zelenou technikou rozumíme normu 5 (stále předmětem budoucnosti).
Zde a nyní
Norma EEV vstoupila v platnost v roce 1999, ve stejnou dobu, kdy směrnice stanovila obsah norem Euro 3, 4 a 5. Jediným rozdílem mezi normou 5 a normou EEV je úroveň emisí uhlovodíku (HC), která se pohybuje od 0,46 do 0,25 gramů na kWh. Norma EEV tedy nesnižuje produkci oxydů uhlíku (CO), které významným způsobem přispívají k oteplování planety.
Vozidla EEV (Environmentally Enhanced Vehicles) s velmi nízkými emisemi byla dlouho zaměřená jen na plynový pohon, nyní ovšem na trh přicházejí zcela konvenční vznětové motory.
DAF, který mimo jiné neorganizoval žádnou tiskovou konferenci k tomuto tématu, na svém stánku vystavoval velký počet vozidel EEV. Za tímto účelem nizozemští konstruktéři použili bloky Euro 5 SCR, ke kterými přidaly nový pasivní filtr částic. Podle DAFu tyto motory produkují jen 0,15 gramu uhlovodíku na kWh, tedy polovinu toho, co stanoví norma EEV.
Tato technologie se tedy již neomezuje jen na přepravu osob. DAF bude dodávat první nákladní vozidla EEV – CF75 se 184 až 265 kW (250 až 360 k) na jaře 2008. Motor MX 12,9 litrů, který pohání XF bude též k dispozici později v provedení EEV. Pokud se týká typové řady LF, existuje již provedení EEV se 118 kW (160 k), které nepotřebuje filtr částic.
Scania též od nynějška nabízí motory EEV. K dispozici jsou tři pětiválcové motory o objemu 9 litrů, dva vznětové o výkonu 169 a 206 kW (230 a 280 k) a jeden na etanol 169 kW (270 k). Scania vystavovala nosič 4x2 s kabinou uprostřed P s motorem 169 kW (230 k) nebo typické vozidlo do městského provozu, pro který Scania vyžaduje intervaly mezi údržbou až 120 000 km.
Pro snížení limitů normy Euro 5 se ostatní konstruktéři drží motorů na plyn (CNG – Compressed Natural Gas), hybridního nebo elektrického pohonu. Renault Trucks nabízí Midlum, Puncher a Premium pro pohon na CNG. Iveco a Mercedes omezují svou nabídku na lehká užitková vozidla. Iveco konečně představilo nový Daily CNG, který používá trojsměrný katalyzátor a jehož třílitrový motor má výkon 103 kW (140 k).
Více k tématu v časopise T & B č. 4/2007