Jednání Unie v plném proudu
EU pro bezpečnější silnice
Nejméně 700 lidských životů ročně by podle mínění předsedy evropské Dopravně – bezpečnostní rady J. Beckmana mohla zachránit směrnice EU o bezpečnostním managementu silniční infrastruktury. Proto není podle něj...
EU pro bezpečnější silnice
Nejméně 700 lidských životů ročně by podle mínění předsedy evropské Dopravně – bezpečnostní rady J. Beckmana mohla zachránit směrnice EU o bezpečnostním managementu silniční infrastruktury. Proto není podle něj pochopitelné, že dopravní výbor Evropského parlamentu většinou jednoho hlasu směrnici neschválil jako „byrokratickou“. Národní experti pro bezpečnost stejně jako průmyslový výbor EP a většina v radě ministrů směrnici podporuje. V otevřeném dopise adresovaném všem europoslancům požaduje 100 expertů na dopravní bezpečnost záchranu návrhu. Má se jednat o účinné nástroje, které slouží při renovaci silnic a údržbě k zachování společných bezpečnostních standardů.
SRN: EK se zaplétá do protimluvů
„Evropská komise na rozhodující otázky prostě neodpověděla“. Tento skličující závěr vyvozuje prof. K. Schmidt, hlavní ředitel Spolkového svazu silniční nákladní dopravy a logistiky (BGL) z návrhu Komise o vyrovnávání mýtného v Německu. Kromě toho se prý úřad EU zaplétá do právních protimluvů. V lednu 2007 Komise zamítla německé zavedení bonusů z mýtného s ohledem na znevýhodnění zahraničních podniků. BGL argumentoval, že na základě článku 7b nové směrnice EU o nákladech dopravní cesty (Eurovigneta) se předvídá přiměřené vyrovnání zavedených poplatků za použití silnic. K objasnění věcného obsahu byl vznesen parlamentní dotaz, jak může být článek 7b aplikován. Ve své odpovědi se Komise však omezila na všeobecné výroky: „ Při případných opatřeních k vyrovnání mají brát členské státy zejména zřetel, že se všemi podniky silniční dopravy (…) má zacházet stejně, aby nedocházelo k narušení zásad nediskriminace“. Jako příklad bylo uvedeno snížení daně z vozidel nebo z minerálních olejů, jakož i podpora při nákupu vozidel přátelských životnímu prostředí. Tomu odpovídající německé podpůrné opatření bylo v lednu schváleno.
Pro BGL není diskriminační působení bonusů z mýtného v žádném případě silnější než podpora pro „čistá“ vozidla. Právní expertka BGL prof. Gabriela von Wallenberg konstatuje: „Zatímco při samotném inovačním programu podle mínění Komise německé podniky z podpory profitují, Komisí nepovolená vyrovnávací opatření by byla k dobru všem domácím i zahraničním vozidlům, jež by v Německu natankovala“. (Připomeňme, že Německo se snaží oslabit konkurenční vliv dopravců, tankujících ve velkém v zahraničí výrazně lacinější naftu).
Evropská komise si nechá poradit
Pro rozhodnutí o budoucím nasazení nákladních souprav o délce 25 metrů si nechá Evropská komise poradit. Za tímto účelem zadala vypracování externí studie. V jejím rámci se mají analyzovat především vlivy souprav na silniční bezpečnost, energetickou efektivnost, vylučování emisí, kombinovanou dopravu, jakož i na současnou a budoucí dopravní poptávku. Výsledky musejí být k dispozici nejpozději koncem 1. čtvrtletí 2008. Kromě jiného se také mají analyzovat výsledky již ukončených nebo probíhajících pilotních projektů v různých členských zemích. Komise dále očekává od studie doporučení, jak dalece by evropské úřady měly přizpůsobit směrnici 96/53/EC o hmotnostech a rozměrech v mezinárodní dopravě. Otázkou k zodpovězení také bude, zda je celoevropská harmonizace smysluplná a nebo zda má být spíše v této věci ponechána členským zemím rozhodovací volnost. Komise také očekává vyjádření k možnosti, do jaké hloubky nasazení 25metrových souprav případně harmonizovat – například na určitých trasách.