Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 4 / 2007 » Emise pod lupou
Ke snížení škodlivých emisí produkovaných automobily a jejich výrobou může podle expertů Volva přispět ekologický pohon vozidel, jejich hospodárné využití a v neposlední řadě i technologie výroby. Přes zvyšující se provoz na evropských silnicích...
Ke snížení škodlivých emisí produkovaných automobily a jejich výrobou může podle expertů Volva přispět ekologický pohon vozidel, jejich hospodárné využití a v neposlední řadě i technologie výroby.
Přes zvyšující se provoz na evropských silnicích je evidentní, že se kvalita ovzduší zlepšila. Zásluhu na tom má snížení emisí pevných částic u současných automobilů. Mezinárodní ústav pro aplikovanou systémovou analýzu IIASA (International Institute for Applied System Analysis) vypracoval předpovědi trendů v podílu škodlivých emisních částic v hlavních městských oblastech Evropy. Z jeho zjištění plyne, že emise částic od roku 1995 dramaticky poklesly a předpovědi roku 2020 naznačují další snižování.
Začneme-li řešit problém emisí z různých stran, lze podle společnosti Volvo Trucks emise oxidu uhličitého z nákladních vozů do roku 2020 snížit až o 50 procent. Zavádění alternativních paliv společně s dalšími zlepšeními v oblasti spotřeby paliva, školení řidičů a plánování přepravy mohou přinést významné snížení emisí. „Důležitou součástí naší environmentální strategie je zlepšování technologie v našich vozech směrem k jejich větší hospodárnosti,“ říká Claes Nilsson, prezident evropské divize společnosti Volvo Trucks. „Spotřeba dnešních vozů je o 40 procent nižší než u jejich předchůdců v roce 1975. V nadcházejících 10 až 15 letech hodláme v tomto trendu pokračovat a snížit každý rok spotřebu paliva o jedno procento.“
Hybridní vozy
Existuje další způsob dosahování vyšší hospodárnosti ve spotřebě paliva, kombinace vznětového a motoru a elektromotoru, známá jako hybridní pohon. V březnu roku 2006 představila společnost Volvo unikátní paralelní hybridní řešení vlastní konstrukce, které je primárně určeno pro lokální dopravu a rozvoz a dosahuje až třicetiprocentních úspor paliva. V klidu nebo při nízkých otáčkách běží pouze elektromotor, a vůz tak pracuje zcela bez emisí a tiše. To je hlavním přínosem, zejména při provozu v zalidněných městských oblastech. Společnost Volvo Trucks plánuje uvést na trh hybridní verzi vozu Volvo FE v roce 2009. „Máme-li dosáhnout našich cílů v ochraně životního prostřední, je hybridní technologie důležitá, protože může napomoci k významným úsporám paliva,“ míní Claes Nilsson. „Proto se neomezujeme pouze na místní dopravu a rozvoz, ale vyvíjíme hybridní řešení pro dálkovou dopravu, u níž můžeme očekávat úspory 5 až 10 procent.“
Alternativní paliva
Dostupnost alternativních paliv je dnes omezená, a tento stav se do roku 2020 pravděpodobně nezmění. Ve snaze získat z dostupného omezeného množství co nejvyšší užitek a zajistit v krátké době měřitelný prospěch, podporuje Volvo Trucks přimíchávání malých množství alternativních paliv do konvenčních paliv pro vznětové motory. V případě současných vozů lze do paliva přimíchávat až pět procent alternativních paliv, aniž by to vyžadovalo provedení jakýchkoliv změn v motoru nebo palivovém systému. „Bude určitou dobu trvat, než budeme schopni vyrábět velká množství alternativních paliv. Řadu opatření pro snížení emisí oxidu uhličitého do roku 2020 však můžeme učinit již dnes,“ vysvětluje Claes Nilsson.
Plánování dopravy
Dálkoví dopravci mohou již nyní výrazně přispět k ochraně životního prostřední a snížení spotřeby paliva. Ukazuje se například, že školení řidičů v technikách hospodárné jízdy (Eco-Driving) snižuje v některých případech spotřebu až o 20 procent. Dlouhodobá sledování ve Švédsku prokázala trvalé úspory paliva ve výši tří až šesti procent. „Podíl prázdných jízd se od roku 1995 ustálil na 25 procentech všech jízd, a to znamená, že existuje významný potenciál pro zlepšení efektivity, a tedy i snížení emisí,“ říká Per-Anders Grösfjeld, marketingový manažer společnosti Volvo Trucks pro dopravní systémy.