Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 4 / 2007 » Certifikace v dopravní společnosti
Mohlo by se zdát, že pro malé dopravní firmy je veškerá certifikace zbytečností a veškerá ta tajemná čísla a zkratky jsou pro jejich vedoucí pracovníky vlastně velkou záhadou. Certifikáty se však netýkají jen velkých podniků. Osvědčení jakosti...
Mohlo by se zdát, že pro malé dopravní firmy je veškerá certifikace zbytečností a veškerá ta tajemná čísla a zkratky jsou pro jejich vedoucí pracovníky vlastně velkou záhadou. Certifikáty se však netýkají jen velkých podniků. Osvědčení jakosti technologických a dalších postupů se vyplatí pořídit firmě jakékoliv velikosti. Podmínkou bývá například u veřejných zakázek. Jakými certifikáty tedy může dnešní dopravní firma disponovat?
Nejznámější normy ISO se vztahují na různé oblasti činnosti a byly u nás zaváděny v různých obdobích. Pokud se jedná o normu ISO 9000 (systémy řízení jakosti), ta je platná od roku 1995 a její podstatná novelizace pak od roku 2001. V zahraničí tyto normy platily vždy o několik měsíců dříve, vždy však v předchozím roce.
ISO 9001
Základní normou, se kterou se můžete setkat, je ISO 9001 pro management řízení jakosti. U nás se norma označuje jako ČSN EN ISO 9001:2001 a zabývá se řízením organizací z hlediska zajišťování kvality produktů poskytovaných zákazníkům. Jedná se tedy o schopnost podniku dodávat zboží nebo služby ve stálé kvalitě, která byla stanovena a dohodnuta se zákazníkem. Požadavky na kvalitu mají všeobecný charakter a jsou použitelné ve všech organizacích, bez ohledu na jejich druh, velikost nebo poskytované produkty.
Norma ISO 9001 například vyžaduje, aby dodavatel průběžně monitoroval úroveň spokojenosti svých zákazníků a získané výsledky dále využíval pro zdokonalování vlastního systému. Pokud pak zákazník obdrží zboží nebo služby, které neodpovídají jeho očekávání, pak může vznést stížnost a dodavatel je povinen se jí zabývat a přijmout efektivní opatření, která zabrání opakování této situace.
ISO 9001 je systém, který podpoří snížení ztrátových časů, odhalí skryté rezervy, zvýší produktivitu firmy a tím také její konkurenceschopnost a lepší přístup k zákazníkovi.
V zásadě existují dva způsoby pro zavedené normy ISO 9001. Můžete si ji zavést sami s tím, že externí firma provádí pouze poradenskou činnost. Druhou možností je zavedení „na klíč“, kdy poradce provádí veškerou činnost spojenou, tj. dokumentaci i vlastní zavádění systému do praxe. Předpokládá se zde ovšem velmi úzká spolupráce mezi objednavatelem a poradenskou firmou. Doba zavádění normy ISO 9001 se může lišit podle velikosti firmy. U malých firem to bývá kolem devíti měsíců, u středních rok, u velkých až rok a půl. Certifikace samozřejmě nebude zadarmo, stejně tak práce poradce, a proto je nutné počítat i s nemalými finančními náklady.
Více se dočtete v časopise T & B č. 4/2007