Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 3 / 2023 » Elektrická nákladní vozidla nelze momentálně profitabilně provozovat.
V současné době ze všech médií můžeme vnímat tlak na podporu ekologických „zelených“ vozidel, zejména elektrických. Kafka Transport a.s. je společnost, která se snaží jít s dobou a být u inovací v dopravě a logistice. Projekt musí ale dávat ekonomický smysI, abychom se do něj pustili. Proto jsme v polovině roku 2021 zakoupili první vozidlo na alternativní pohon (LNG). S 80 % km ujetých po německých dálnicích, podporou v podobě neplacení mýta v Německu do konce roku 2023 a spotřebou vozidla těsně pod 20 kg/100 km tomu tak i bylo. Bohužel nikdo nemohl předpokládat, co se s cenou plynu stane. LNG (bio-LNG) vidím jako alternativu v dálkové nákladní dopravě.
Mnohem skeptičtější jsem v tomto směru s elektrickými vozidly. Začátkem letošního roku jsme testovali elektrické vozidlo pro regionální rozvoz s každodenním návratem do sídla firmy a nájezdem 200 km za den. Vozidlo fungovalo velmi dobře. Deklarovaný dojezd 250 km na jedno nabití pro nás byl dostačující. Bohužel u podobných projektů dá stopku pořizovací cena vozidla.
Na klasickou dálkovou kamionovou dopravu jsou v současné době elektrická vozidla nepoužitelná. Dojezd 250 km na jedno nabití, chybějící infrastruktura dobíjecích stanic, čtyřnásobně vyšší pořizovací cena vozidel, cena elektřiny na veřejných dobíjecích stanicích. To jsou překážky, které brání a budou bránit masivnímu rozšíření elektrických nákladních vozidel.
Ze strany našich zákazníků několik dotazů ohledně elektrických vozidel padlo, ale po vyčíslení ceny za dopravní služby těmito vozidly dotazy utichly. Nikdo ze zákazníků nebyl ochoten platit vyšší cenu z toho důvodu, že mu povezeme zboží elektrickým vozidlem. Za současných podmínek, které jsem popsal výše, nelze elektrická nákladní vozidla profitabilně provozovat.
Vlastimil Bednář
předseda představenstva
KAFKA TRANSPORT a.s.