Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 3 / 2023 » eActros 600 již příští rok
Jak se do vaší každodenní činnosti dodavatele prémiových nákladních vozidel promítají „zelená témata“ současnosti? Kladou na tato témata větší důraz i vaši zákazníci a jaké modelové řady jsou v tomto směru nejvyspělejší?
Josef Mařík
ředitel společnosti
Mercedes-Benz Trucks Česká republika s.r.o.
Praha
Možná bude lepší, když na otázky odpovím v opačném pořadí. V současné době již máme v nabídce několik produktů, směřujících do oblasti „zelené“ mobility. V kategorii těžkých nákladních aut je to eActros 300/400 a eEconic 300, řada dvou- a třínápravových podvozků a tahačů návěsů, určených pro těžkou distribuci, u nichž číslo v typovém označení odpovídá přibližně kapacitě akumulátorů a které spolu sdílejí identickou technologii pohonu s akumulátory pod rámem a motory na zadní hnací nápravě. Od kapacity akumulátorů se pak odvíjí jízdní dosah, tedy kolik km vozidlo ujede na jedno nabití. Při spotřebě elektřiny přibližně 1 kWh/1 km, což je orientační hodnota, kolem které se pohybuje spotřeba sólo vozidel v rozvážkovém provozu, je tak jízdní dosah přibližně 300–400 km. V soupravě o hmotnosti 40 t pak takové vozidlo ujede přibližně 220 km. Na běžné rozvozy okolo velkých měst takové hodnoty často dostačují. Nedávno nám do portfolia produktů, které již lze objednat, přibyl Fuso eCanter, typová řada rozvážkových a technologických podvozků s celkovou hmotností od 4,25 t do 8,55 t. Podle zájmu zákazníků se zdá, že eCanter bude na českém trhu žádaným produktem, a to jak v oblasti rozvážky, tak v oblasti komunálních služeb.
Naše mateřská firma se nijak netají tím, že pro příští rok chystá nový produkt, na který se již nyní soustřeďuje velký zájem a očekávání. Jde o eActros 600, který obsadí kategorii silničního elektrického bateriového tahače návěsů nebo přívěsů v soupravě až 40 t, s dojezdem minimálně 500 km, na nízkou spotřebu orientovaným hnacím agregátem a se schopností rychlého nabíjení proudem až do hodnoty 1 MW. Nedílnou součástí nabídky takového produktu budou doprovodné služby, ať už se jedná o servisní smlouvy, nebo telematiku a jiné digitální služby. Takové vozidlo je již schopné pokrýt všechny běžné denní práce dieselových nákladních vozidel a přinese výrazně zajímavější ekonomické možnosti, tedy i návratnost investic. Každopádně se s příchodem elektrických nákladních vozidel zcela změnily poměry celkových nákladů na provoz vozidla – výrazně vyšší je pořizovací cena, ale na druhou stranu jsou nižší provozní náklady.
To už jsem se dostal k první otázce, protože odpověď na ni směřuje právě k tématu ekonomiky provozu elektrických nákladních vozidel. Předseda představenstva našeho mateřského koncernu Daimler Truck, pan Martin Daum, již mnohokrát opakoval, že k většímu rozšíření elektrických vozidel musí být splněny tři základní podmínky: dostupnost vozidel, dostupnost infrastruktury a fungující ekonomika provozu. Tato tři témata jsou nyní naším „denním chlebem“. Vozidla již do značné míry dostupná jsou, i když jejich variabilita zatím nedosahuje rozsahu klasických dieselových aut a jejich cena je poměrně vysoká. Horší je to s infrastrukturou, jejíž rozvoj pro použití v nákladní dopravě je v plenkách. Nákladní auto je sice možné nabíjet u stejného stojanu s vyšším výkonem, jako moderní osobní vozy, ale většina nabíjecích stanic není prostorově koncipovaná pro nákladní vozy, ani není ve vhodných lokalitách. Je třeba tedy uvažovat o stavbě nabíjecích stanic v první řadě v logistických areálech, kde vozidla nakládají nebo skládají a pravidelně se tam zdržují, což bude vyžadovat značné investice, a také je na to potřeba dost času. My se těmito tématy aktivně zabýváme, protože se denně setkáváme s dotazy a požadavky našich zákazníků, kteří téma elektromobility velmi aktivně řeší. Doufáme, že připravovaný Národní akční plán čisté mobility pomůže všem zúčastněným subjektům překlenout vysoké počáteční investice, spojené s pořízením vozidla i potřebného nabíjecího zařízení. Významnou roli v ekonomice provozu pak bude logicky hrát cena energie, která má výrazně větší rozptyl v závislosti na způsobu její výroby, distribuce a prodeje, než je tomu u nafty.