Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 3 / 2023 » E-kamion zatím jen pro městské rozvozy
Ing. Petr Kozel, Sales and Marketing Manager, VCHD Cargo a.s., Kladno odpovídá na otázku našeho aktuálního Barometru silniční autodopravy o "zelených" tématech a společenské odpovědnosti v oblasti ekologie.
"Naše společnost má ve své flotile 330 tažných a přípojných vozidel na konvenční pohon. Novým technologiím jsme otevření a zelená témata u zákazníků samozřejmě rezonují, ale narážíme na stále stejnou představu – zákazníci by chtěli „zelenější“ přepravy za stejnou cenu jako u přeprav na konvenční pohon. To zatím není reálné – e-kamion je přibližně 4x dražší než běžný kamion, navíc na trhu v podstatě nejsou, čeká se na ně mnoho měsíců. Pak je tu mnohem významnější problém – technologický – ani ty nejtěžší e-kamiony na trhu nesplňují požadavky nejběžnějšího doručovacího modelu v Evropě – svozové linky přes den a dálkové rozvozové linky v noci. Tento model je postavený na maximálním využití užitné hmotnosti běžných kamionů, která je o mnoho tun vyšší než u e-trucků, a nočním doručování na dlouhé vzdálenosti, jež činí běžně s jedním či dvěma řidiči 600–900 km. A dobíjecí infrastruktura stále není dostatečně hustá. E-kamiony se tak kromě městských rozvozů, kde je použití na vzestupu, z důvodu nedostatečné kapacity pro těžké zboží a nedostatečné infrastruktury nasazují jen na kratší vzdálenosti. A i v takových případech je zapotřebí uzavřít s přepravcem dlouhodobý kontrakt, aby měl jistotu, že bude mít pro drahé vozidlo práci, e-trucky kvůli svým omezením totiž nejsou univerzální. To všechno našim zákazníkům vysvětlujeme. Ve VCHD Cargo jsme testovali i kamion na LNG, ten má dostatečnou užitnou hmotnost i pro těžké zboží a není cenově tak nedostupný jako e-truck. I zde jsme ale narazili na nedostatečnou infrastrukturu. Takže vzhledem k tomu, že u nás ve VCHD Cargo naše linkové přepravy musejí překonat tisíce kilometrů ve velmi krátkých časech, věnujeme maximum našeho úsilí pro co nejefektivnější využití nejmodernějších kamionů na konvenční pohon, ať už se to týká optimalizace trasy či nákladu. Všechna naše nákladní vozidla jsou navíc v emisním standardu EURO VI, všechna tento rok doručená nebo pro tento rok objednaná vozidla už jsou dokonce EURO VI-E a průměrné stáří naší flotily je 2,5 roku."