Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 3 / 2022 » Méně techniky do vlastnictví
Jak řeší společnost ZDEMAR investice? O své zkušenosti se s námi v rámci Barometru silniční dopravy 2022 podělil Marek Hrubý, správce vozového parku, ZDEMAR TRANSPORT a.s., Chabařovice.
Rozhodovací proces v naší společnosti se diametrálně změnil počátkem roku 2020, resp. pandemií covidu-19. Z tohoto úhlu pohledu bych rozdělil rozhodovací proces před rokem 2020 a po roce 2020.
Rozhodování o investicích mělo v naší společnosti jasný vzorec, který spočíval ve sběru informací, podkladů a následné identifikace našich požadavků, abychom byli schopni dosáhnout požadovaného cíle. Jako dopravní firmy se nás týkají investice do vozového parku, tedy střednědobé v horizontu 5–6 let, a pak investice do našeho logistického areálu a servisního střediska nad 7 let.
V naší společnosti má větší váhu investice střednědobá do vozového parku, abychom zákazníkovi poskytli co nejlepší servis bez zbytečných prostojů. Z tohoto důvodu máme jasně nastavený plán obměny nákladních vozidel a návěsů, abychom předešli zvýšeným provozním nákladům. Zároveň jsme společně s finančním oddělením nastavili i vyvážený poměr mezi investicemi do vlastnictví a nájmu vozidel, abychom měli vyváženou finanční strukturu naší společnosti k získání finanční způsobilosti.
Tyto naše interní „osnovy“ obměny firemních vozidel nám narušila pandemie covidu-19. Do této doby jsme neměli možnost se s podobnou situací seznámit a připravit se na ni. Ostatně jako všechny společnosti na světě. Nejen vlivem trhu, ale i kroků vlády jsme neměli šanci odhadnout, co bude zítra, natož za několik měsíců. Úvěrové společnosti byly v danou chvíli dost skeptické k financování dopravní firmy, my zase nevěděli, co nás bude čekat.
Z toho plyne i změna strategie při pořizování nové dopravní techniky. Kvůli narušenému dodavatelskému řetězci náhradních dílů a zvýšené poruchovosti nových typů nákladních vozidel napříč evropskými značkami je v dnešní době riskantní pořízení techniky do vlastnictví firmy. V současné době se namísto dlouhodobého plánování snažíme pružně reagovat na změny na trhu z hlediska techniky, dostupnosti náhradních dílů, paliva, řidičů apod. Není měsíc, kdy bychom nečelili výpadku některých náhradních dílů, které jsou schopné odstavit celé vozidlo na delší období. Kromě již veřejně dostupných informací o stavu čipů, pneumatik, řídicích jednotek ve vozidlech apod. jsme například pocítili nedostatek čelních skel.
Naštěstí nás období covidu tak vycvičilo, že se snažíme s kolegy pružně reagovat na všechny změny, aby to příliš neomezilo výkon našich vozidel a nesnížili jsme vysoký standard služeb, na který jsou naši zákazníci zvyklí.