Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 3 / 2022 » Bez osobních vztahů obchod nezůstane
Libor Pernica, ředitel pro obchodní rozvoj a člen představenstva, GPD, a.s. v Děčíně je na slovo vzatým odborníkem na nákladní pneumatiky. GPD je předním hráčem v distribuci pneumatik v Česku a má tedy jistě co říci na téma akvizice nových zákazníků.
Pro každou společnost, která chce svůj byznys dále posouvat, hrají akvizice velmi zásadní roli.
Výjimkou není ani společnost GPD a akviziční činnost je pro nás jeden ze zásadních nástrojů umožňujících rozvoj našeho podnikání.
Poslední roky, i přes veškeré těžkosti, kterým jsme všichni čelili a čelíme, byly pro odvětví autoopravárenství dobré a troufnu si říci, že ani ve výhledu následujících 5 let nepředpokládám zásadní obrat.
To přináší mimo jiné i vznik nových podnikatelských subjektů a dynamický rozvoj mnoha stávajících. Na druhou stranu, mnoho firem je tu 20 let a více a čelí potřebě generační obměny, nebo již jsou s výsledkem svého podnikání spokojeni a firmu dále nerozvíjejí.
Zatímco ta první kategorie nově vznikajících nebo dynamicky rostoucích společností znamená zajímavou příležitost, ta druhá skupina představuje stagnaci, nebo spíše pokles. Jelikož naše společnost je na trhu již bezmála 25 let a naším krédem je dlouhodobost, vnímáme u velké skupiny našich zákazníků postupnou stagnaci. O to důležitější je pro nás v posledních letech právě akviziční činnost a zvyšování podílů prodeje na nové, nebo dlouhodobě nefunkční zákazníky.
I přesto, že se obchod výrazně virtualizoval, nám pořád jde o co možná nejlepší úroveň služeb pro naše obchodní partnery a stále považujeme za důležité udržovat s našimi partnery dobré osobní vztahy, a proto máme k dispozici tým 11 regionálních obchodních zástupců. Tým obchodních zástupců je také klíčový pro naši akviziční činnost a rozvoj spolupráce s našimi partnery. Aktuálně se podíl prodeje na nové nebo reaktivované zákazníky pohybuje okolo 10–20 %.