Truck & Business » Aktuální číslo » Truck & business 3 / 2019 » Tatra jede dobývat svět
O připravované expedici jsme uvedli stručnou informaci v minulém čísle magazínu T&b. Připomeneme znovu ojedinělou akci a podívejme se aktuálně na její přípravy.
Ve stopách Karla Lopraise
S myšlenkou druhé expedice kolem světa s tatrovkou přišli Marek Havlíček a Petr Holeček společně se spolkem CzechOverland, z. s., v minulém roce. První výpravu absolvoval automobil Tatra T 815 GTC. Připravované vozidlo bude opatřeno logem odkazujícím na minulou expedici.
Připomeňme jen, že s kopřivnickou značkou Tatra jsou spojena nejen jména vynikajících jezdců s šestinásobným vítězem Rallye Dakar v kategorii kamionů, a mnoho dalších talentovaných jezdců, ale i velký počet soutěží, závodů či expedic. Vše se ovšem odehrávalo a odehrává na vozidlech, jež vyrostla pod rukama vynikajících konstruktérů. Ti vložili značnou část svého tvůrčího potenciálu do vozidla s bytelným základem, který umožňuje jízdu i v zapeklitých pouštních a horských terénech.
Moderní nástavba
Konstrukční práce na nástavbě trvaly několik měsíců. Nýtovaný a zčásti lepený skelet, v němž budou umístěny sedačky účastníků expedice i její zázemí, je vyroben z hliníkové slitiny. Exteriér nese podpis grafického designéra Pavla Fuxy. Díky použitému materiálu je celý skelet velmi lehký, váží pouze 1380 kg
Nosný rám je pozinkovaný. Po instalaci nástavby na vozidlo pokračuje práce na vybavení interiéru. Současně technici zčásti upravují tatrovácký podvozek, a to za použití dílů dodaných společností Tatra Trucks, která expedici oficiálně podporuje po technické, ale i marketingové a mediální stránce. Automobilka dodá především komponenty pro odpružení a stabilizaci podvozku, speciální nádrže a také systém centrálního huštění pneumatik.
Čtyři etapy
Tatrovka s účastníky expedice Tatra kolem světa 2 postupně navštíví až 68 zemí, přičemž její trasa bude jedinečná, nikdo před tím ji v této podobě neabsolvoval. Zároveň však bude mít společné průsečíky s původní trasou expedice Tatra kolem světa z konce 80. let, a i tímto způsobem na ni bude odkazovat.
Nová expedice, jejíž přípravy v těchto dnech vrcholí, by měla sportovnímu motoristickému světu představit další dvě jména. Aktéři plánují, že během let 2020 až 2022 ujedou přibližně 270 tisíc kilometrů.
Expedice bude rozdělena do čtyř etap, přičemž speciální tatrovka bude mezi etapami na jednotlivé kontinenty přepravována lodí.
1. etapa – doba trvání devět měsíců, cca 70 tisíc km, 22 zemí
Česko – Slovensko – Maďarsko – Slovinsko – Chorvatsko – Bosna a Hercegovina – Černá Hora – Albánie – Makedonie – Řecko – Bulharsko – Turecko – Gruzie – Arménie – Ázerbájdžán – Írán – Turkmenistán – Uzbekistán – Tádžikistán – Kyrgyzstán – Kazachstán – Mongolsko – Rusko
2. etapa – doba trvání pět měsíců, cca 40 tisíc km, 8 zemí
Chile – Argentina – Paraguay – Brazílie – Bolívie – Peru – Ekvádor – Kolumbie
3. etapa – doba trvání devět měsíců, cca 80 tisíc km, 10 zemí
Panama – Kostarika – Nikaragua – Honduras – Salvador – Guatemala – Belize – Mexiko – USA – Kanada
4. etapa, doba trvání devět měsíců, cca 80 tisíc km, 28 zemí
JAR – Lesotho – Svazijsko – Namibie – Botswana – Zambie – Malawi – Tanzanie – Rwanda – Uganda – Demokratická republika Kongo – Republika Kongo – Gabon – Kamerun – Nigérie – Niger – Benin – Togo – Ghana – Burkina Faso – Mali – Mauritánie – Senegal – Gambie – Sierra Leone – Maroko – Španělsko – Francie – Německo – Česko